Nieuws Marketing

'Over tien jaar is Tilburger trots op stad'

Na een valse start is Pieter de Jong (50) er met zijn team klaar voor: Tilburg verkopen als stad die 'daadkrachtig is, experimenteel, tegendraads, sociaal en niet gespeend van gevoel voor humor'. Door dat beeld in 'verhalen van de stad te vertellen' gaat hij meer bezoekers, bedrijven en bollebozen trekken en zo de stedelijke economie versterken, schrijft het Brabants Dagblad.

Stephan Jongerius 31 mei 2016

Pieterdejongtilburg

Waarom ben jij als Goirlenaar dé persoon om Tilburg te verkopen?

"Ik ben er geboren, woon nu in Riel, maar zie dat als de rand van Tilburg. Ik ben al 25 jaar getrouwd met een Tilburgse, ga al lang in de stad op stap, onze zoon studeert er. Ik ben jaren in de Tilburgse reclamewereld actief geweest. Ik ken het dna van Tilburg en ben er ook van."

Jullie club komt met horten en stoten op gang, het bleef lang stil.

"De kritiek is ons niet ontgaan. Ik ben in november begonnen, maar belandde in een rollercoaster. Het werk moest direct beginnen, het team nog worden samengesteld en ingericht. Bovendien hebben we eigenlijk een rol op de achtergrond. Anderen laten zien wat er in Tilburg kan en gebeurt, wij pikken eruit wat bij het profiel past en proberen dat in de picture te krijgen. Maar we gaan de komende tijd ook echt zorgen dat we zichtbaarder worden in de stad."

Tilburg verkopen, waarom moet dat? Is de tijd daar nu pas rijp voor?

"Het had al eerder gemogen, er gebeurt zoveel in de stad wat bij de buitenwacht nog onbekend is. Tilburg is er nu aan toe om dat aan den lande te laten zien. Ik vergelijk het graag met Rotterdam. Tien jaar geleden hadden Rotterdammers weinig met hun stad. Maar nu die bij Lonely Planet in de top-10 staat van steden die je moet hebben gezien, gaan zij ook mee. Het zit niet in Tilburgers om trots te zijn en dat uit te dragen. Wij gaan ze daarmee helpen, via de nationale en internationale band."

Zou de Tilburger zich herkennen in wat jullie als 'typisch Tilburgs' zien?

"Tilburg is een stad die veel faciliteert en mogelijk maakt. Neem Roadburn, dat trekt veel bezoekers uit het buitenland. Door bijzondere vlaggen met artwork te laten maken, geven wij Tilburgers er ook wat van mee. En ze vinden het prachtig om naar al die bezoekers te kijken! Maar zeker zo belangrijk is dat de buitenwacht Tilburg zo gaat herkennen, ik ben ervan overtuigd dat Tilburgers het dan ook oppikken. Overigens steunen we ook het plan voor de muziekmarathon."

Jullie hebben de mond vol van de verhalen van Tilburg, vertel er een?

Zonder nadenken: "De Trappers! Echt experimenteel wat zij hebben gedaan door bij de Duitse Oberliga aan te kloppen en mee te mogen doen. Nu zijn ze ook nog kampioen geworden, dat is toch een sprookje? Al ruim voor die climax besloten wij over dat avontuur een documentaire te laten maken. Fox Sports gaat die waarschijnlijk uitzenden, we zijn ook in gesprek met andere media."

Wat was je beste investering tot nu toe?

"Warande By Night was mooi. Samen met Tilburg Cowboys hebben we dat neergezet als tegendraads evenement: met excuusbandages, afsnijbochten en konijnen die de lopers uit 'hun bos' weerden. Dat leverde veel reuring op in de social media, ook de internationale pers die op de Warandeloop afkomt, pikt zoiets op."

Wat is een typisch voorbeeld van de rauwe, tegendraadse plekken die Tilburg zo rijk is?

"De Spoorzone, zo dicht bij het station en het centrum heeft meer potentie dan Strijp-S in Eindhoven. Het wordt een mooie combinatie van evenementen, urban sports, bibliotheek, theater. Als zich dat goed blijft ontwikkelen, gaan mensen een dagje Beekse Bergen en de Efteling over een paar jaar beslist combineren met een citytrip in Tilburg."

Wordt het nog wat met dat 'typisch Tilburgse' social innovation...

Bedenkelijke blik. "Haha, ja het blijft een lastig begrip. Het gaat pas leven met voorbeelden. Prins Heerlijk, mensen met een beperking die bedienen in de horeca, is er een. Elkaar vinden en samenwerken, daar gaat het om. Dat is ook waarom Tilburg z'n vele vrijwilligers European City of Sports geworden. De hockeyfusie kwam tot stand met hulp van Trappers en Willem II! Hierin schuilt ook wat wij 'het geheim van ons bedrijfsleven' noemen: elkaar snel vinden en experimenteren."

Je besteedt serieus geld, waar mogen we je op afrekenen?

"Bureau Dynamic Concepts doet nu een eerste, onafhankelijke meting naar een combinatie van imago, bezoekersaantallen, media-exposuren en dergelijke. Daarop moeten we vooruitgang laten zien."

En wanneer prijst Lonely Planet Tilburg aan?

"Zo rond het jaar 2030, zo'n periode heb je wel nodig. De stad zelf is druk in ontwikkeling, citymarketing staat nog in de kinderschoenen. We gaan ook bijzondere evenementen naar de stad halen. The Passion of het Glazen Huis? Alleen als we daar echt iets vernieuwends en Tilburgs van kunnen maken. Die lijn moet je volhouden."

Het zit niet in Tilburgers om trots te zijn en dat uit te dragen

Totally Tilburg

Stichting Marketing Tilburg is een zelfstandige organisatie. Die wordt wel door de gemeente gesubsidieerd, tot en met 2018 met 4,7 miljoen euro. De bedoeling is om ook extra inkomsten uit de markt te gaan halen.

Om allerlei evenementen, projecten en bijzonderheden van Tilburg in de picture te krijgen, heeft de stichting een jaarbudget van bijna acht ton te besteden. Er werkt een vijftal mensen.

De stichting heeft een Raad van Toezicht onder leiding van Jan Welmers, bestuurder van Fontys Hogescholen. Ook wethouder Erik de Ridder (CDA, Economische Zaken) heeft daar zitting in.

De stichting broedt nog op een passender naam. Opties zijn onder meer: Citymarketing Tilburg, Totally Tilburg of Tilburg Minds.