Nieuws Marketing

Pindakaaswinkelier Michiel Vos: 'Pindakaas is aaibaar'

Van broodbeleg tot winkelconcept. Eerder smeerden we het gedachteloos op onze boterham en vulden supermarkten er routineus hun schappen mee. Maar bioboer en überfan Michiel Vos promoveerde pindakaas tot prominent product. Sterker: over 1,5 maand begint hij in Amsterdam een heuse pindakaaswinkel vol zelfgemaakte soorten. Flevolander Vos: ,,Ik ben er dol op. En iedereen die ik tegenkom, lijkt wat met pindakaas te hebben. Daarom verbaasde het mij dat je alleen rechttoe rechtaan-pindakaas kunt kopen, meldt het AD.

Annemart van Rhee | Foto: Marco Okhuizen 4 maart 2016

Pindakaaswinkelmichielvos

Lees ook: Amsterdam krijgt pindakaaswinkel

Vos heeft al tien verschillende (seizoen)smaken in de maak: waaronder rozijn-venkel, kokos, zeezout-caramel, koffie en honing-walnoot. En behalve die varianten wil hij in zijn nieuwe winkel workshops en proeverijen geven en ruimte maken voor vrijgezellen- en kinderfeesten.

Nutellawinkel

Een concept dat volgens retaildeskundige Carin Frijters goede kans van slagen heeft. En een formule en trend die bovendien een oplossing zouden kunnen zijn voor de door leegstand geteisterde winkelstraten en de kaalslag in ketenland. Net zoals eerder de pepernoten pop-upstores, yoghurtbars en nutellawinkels scoorden, zegt zij. Frijters: ,,Maar daarbij moet ik wel de aantekening maken dat je zulke zaken in Amsterdam, Rotterdam of Den Haag kunt beginnen, maar dat het moeilijker zal zijn om die in Lutjebroek van de grond te tillen. Daarvoor ontbreekt publiek.

,,Liefhebbers willen tijd investeren in mono-shops met een mooi, apart assortiment. Winkels die draaien om beleving en service. Ketens met een doorsnee aanbod krijgen het ontzettend moeilijk. En mogelijk kunnen fabrikanten ook nog profiteren van dergelijke initiatieven. Klanten laten aan de balie bij proeverijen weten wat ze van een product vinden. Dat is een betere graadmeter dan dat een of ander anoniem panel op een achteraf fabrieksterrein wat zit te testen.''

Foodwatcher Anneke Ammerlaan signaleert dat we weg willen van de standaard. We gaan voor het creatieve en daarbij vallen we en masse voor aaibare, toegankelijke producten als pindakaas en chocolade, zegt zij. ,,Zoals ook de repen van Tony's Chocolonely en Nutella die een lieve, magische uitstraling hebben. We zien al genoeg negatieve dingen en daarom willen we het in onze vrije tijd en bij het shoppen vooral leuk en apart hebben.

,,Een pizza met Nutella kunnen bestellen hoort erbij. Net als een Nutella-festival bijwonen (voor het eerste in juli in Amsterdam zijn al 4000 kaarten verkocht, red.) En ook een pindakaasproeverij is een nieuwe, betaalbare beleving. Als je dit als ondernemer goed uitvent en er een mooi logo bij bedenkt, zit je gebakken.''

Stoofvlees

Pindakaasverkoper Vos merkte dat direct. Toen hij zijn plan lanceerde, werd hij via sociale media overstelpt met ideeën van enthousiaste medefans. ,,Ik kreeg de meest waanzinnige voorstellen voor mijn winkel. Pindakaasworstelen en pindakaas met stoofvlees. Leuk, maar vooralsnog ga ik met mijn eigen concept aan de gang.''