Nieuws Marketing
Reizen waar je je moeder mee op stang jaagt
Cuba, Afghanistan en Haïti. Het zijn waarschijnlijk niet de eerste landen waaraan je denkt wanneer je een vakantiebestemming zoekt.

Juist zulke landen vormen de specialisatie van reisbureau CultureRoad in Utrecht. Oprichters Rik Brinks (32) en Caspar Steinebach (31) kwamen tijdens een groepsreis door Noord-Korea op het idee het reisbureau te beginnen. Caspar: "We merkten dat we niet de enigen waren met interesse in dit soort gebieden. Toen zijn we met de organisatie gaan brainstormen hoe we in Nederland zo’n bedrijf zouden kunnen beginnen."Negatief imago Sinds 2014 organiseert het reisbureau groepsreizen naar, zoals ze zelf zeggen, ‘bestemmingen waarvan je moeder liever niet wil dat je erheen gaat’. Het gaat dan om Venezuela, Cuba, Afghanistan, NoordKorea, Haïti, Kaliningrad, Oekraïne, Oezbekistan en Turkmenistan. Eén ding hebben de landen gemeen: hun negatieve imago als vakantieland. De ondernemers werken samen met vergelijkbare reisbureaus in andere Europese landen. Rik: "De markt voor dit soort reizen is niet groot. Door samen te werken krijg je bovendien leuke internationale groepen."VeiligheidEn de veiligheid? Caspar: "Elke keer als we in een nieuw land terechtkwamen, zagen we dat het eigenlijk best kon." Alleen voor Afghanistan geldt een negatief reisadvies. Met die reis kunnen daarom maar acht mensen mee. Dat aantal past precies in een onopvallend bestelbusje. Maar veiligheid gaat boven alles. Rik: "We gaan natuurlijk niet naar IS-gebied en nemen altijd een lokale gids mee."Turkmenistan De grootste doelgroep bestaat uit jonge backpackers, maar er zijn uitzonderingen. Rik: "Laatst kregen we een mail van een man en vrouw van rond de zeventig die naar Afghanistan wilden." Helaas voor hen was die reis al vol. Lachend: "Ik heb ze de reis naar Turkmenistan aangeboden, maar daar waren ze al geweest."