Video Storytelling
Rob 'van de verhalen' Schalker (ceo A fish named Fred): 'Als je met storytelling start, moet je het in alle details uitvoeren'
,,Wij proberen in al onze vezels via storytelling het verhaal van onze Fred naar buiten te brengen". Het maakt Rob Schalker, ceo/founder van A fish named Fred, een meer dan vanzelfsprekende gast in de keuken bij Cor Hospes. Hij bereid er lunch, maar doet vooral uit de doeken hoe hij via storytelling zijn fashionmerk positioneert. Met de podcastserie Fred Talk, eigen muziek op Spotify, een VR-game, bier, wijn en samenwerking met een bedrijf in sardientjes aan toe.
Broodje Verhaal is een 9-delige videocast met storytelling-expert Cor Hospes, waarin een ondernemer tijdens het bereiden van een lunch letterlijk de ingrediënten van zijn ondernemersverhaal deelt. Wat wil hij bereiken en waarom? Welke obstakels moet hij daarbij zien te overwinnen? Niet onbelangrijk in de keuken: wat kookt hij van de lunchkaart? En: welke boodschap wordt er op de koelkast geplakt?
Disclaimer: het Broodjes Verhaal-team en gast waren coronaproof.
,,Wat wij doen is een stukje branding op het gebied van de visserij", zegt Rob Schalker met een stevige knipoog al direct aan het begin van dit Broodje Verhaal. En daarmee begint het 'verhalen vertellen' - zijn kracht - meteen al. Hij is ceo/founder van het fashionmerk A fish named Fred, eerder ook van NZA/New Zealand Auckland. Zijn steevaste benadering: het gaat niet zozeer om het product, je moet een verhaal verkopen. ,,Wat je maakt, wat je creëert kun je veel meer waarde geven door er een verhaal aan te koppelen wat alles verrijkt. Dat heb ik in een vroeg stadium geleerd en in mijn verdere carrière telkens weer weten te gebruiken".
"Wij proberen in al onze vezels via storytelling het verhaal van onze Fred naar buiten te brengen"
,,Producten kun je voor elke prijs op elk moment over de hele wereld verkrijgen, en zeker nu met internet. Ik bedoel, daar zit geen lol aan. Dat is ook de reden dat we met A fish named Fred met de hele collectie wegblijven van de marketplaces. Als we daar al iets gaan doen dan worden het accessoires om de naam across te krijgen, anders gaat het echt alleen nog maar over een artikel en de prijs. Wat wij willen is de hele combi. Daarom hebben wij onze Fred Talk met interviews met bekende mensen, eigen muziek op Spotify, een VR-game, we hebben bier en wijn, werken voor Fishtales samen met een bedrijf in sardientjes."
,,Of dat werkt? Natuurlijk, je hebt de hele brede aanpak waarop je teruggevonden wordt. Wij proberen in al onze vezels via storytelling het verhaal van onze Fred naar buiten te brengen".
Voorbeelden te over in dit Broodje Verhaal waar het ondernemerschap en storytelling betreft, bij monde van Rob Schalker. ,,Bij NZA wilden we vooral een stoer kledingmerk opzetten. We zochten een naam en kwamen toen eerst op New Zealand Aerobics. Nieuw-Zeeland is fris en groen, het is ver weg en heel neutraal in alles. Toen bedachten we drie oud Airforce-militairen, zelfs Nieuw-Zeeland heeft een airforce, en dat werden Bruce Johnson, Bobby Knox en Jack Mcdowell. Die fictieve mensen hebben we een heel leven gegeven met hobbies en al. Een van die hobbies was stuntvliiegen, meteen de kapstok voor de eerste collecties".
,,Als je met storytelling start moet je het in alle details doorvoeren, dus wat deden wij: vanuit Nieuw-Zeeland heb ik postzegels laten opsturen, brieven gemaakt en die met de hand ondertekend, via PostNL slim laten stempelen en daardoor leek het alsof retailers waar wij zaken mee willende doen vanuit het verre Nieuw-Zeeland werden uitgenodigd voor de lancering van de collectie."
Bekijk via deze link alle eerdere afleveringen van Broodje Verhaal, of beluister de podcasts en/of lees de blogs.