Aangeboden door Google Digitale Werkplaats

Branded Content Marketing

Hoe Stravers Shoes omzet verhoogt door gratis marketingworkshops

Laagdrempelig, gezellig en – niet in de laatste plaats – bijzonder doeltreffend: zo ervaart Yvonne Stravers van Stravers Luxury Shoes de gratis workshops van Google Digitale Werkplaats. Stravers Shoes – met een fysieke winkel in Amsterdam en een succesvolle webshop - is gespecialiseerd in de verkoop van schoenen in extreme maten: klein is echt klein, groot is echt groot. Stravers: ,,Ik durf te stellen dat we substantieel meer omzet genereren door de kennis die ik heb opgedaan tijdens de workshops.’’

Van onze redactie 9 december 2020

Yvonne in winkel

Van Google Analytics, Google Mijn Bedrijf en de basisprincipes van online marketing tot het schrijven van content voor haar webshop: de 63-jarige mede-eigenaar van de Amsterdamse schoenenwinkel heeft al deze trainingen gevolgd. Sommige trainingen volbracht ze zelfs twee of drie keer. Waarom? Heel simpel: de webshop van Stravers Luxury Shoes genereert meer omzet door alle kennis die Stravers via deze trainingen heeft opgedaan.

,,Vele notitieblokjes heb ik volgeschreven’’, aldus Stravers. ,,Je kunt direct met de tips aan de slag. Door de workshops heb ik een Google Mijn Bedrijf-account aangemaakt. Ook heb ik de teksten op de webshop verbeterd ten behoeve van SEO, dus zoekmachineoptimalisatie. Zo word je als webshop nog beter gevonden door potentiële klanten. Door Google Analytics heb ik meer inzicht gekregen in waar klanten vandaan komen en via welke kanalen ze bij ons terecht komen. Mijn online strategie heb ik er op aangepast.’’

Gratis trainingsprogramma's online marketing

Met de Digitale Werkplaats biedt Google ondernemers en zzp’ers een uitgebreid gratis trainingsprogramma op het gebied van online marketing. Vele duizenden ondernemers hebben intussen hun digitale vaardigheden bijgespijkerd met de trainingen. Ze hebben bijvoorbeeld geleerd hoe je een sterke online strategie opbouwt en hoe je je online zichtbaarheid kunt vergroten, maar ook hoe je een social media plan maakt voor de lange termijn.

Stravers volgde de eerste workshop ruim drie jaar geleden in de pop-up Digitale Werkplaats op de Prinsengracht. ,,Ik hoorde een reclamespotje op de radio en dacht: waarom ook niet? Het ging over de customer journey, de reis die de klant maakt bij de aanschaf van een product. Nu heb ik meer inzicht gekregen in de klantenreis en weet ik dat je een klant tijdens een oriëntatiefase anders moet benaderen dan tijdens de verkoopfase. Ik deed altijd maar wat.’’

Schoenen in extreme maten

Stravers Shoes verkoopt al ruim zestig jaar luxe schoenen in extreme maten, met damesmaten tussen 32 en 35 en tussen 42 en 48 (pumps tot en met 46) en met herenmaten tussen 36 en 39 en tussen 47 en 53. Anders gezegd: iemand met schoenmaat 32 kan er terecht voor hippe pumps met een hakje, maar diezelfde pumps zijn ook verkrijgbaar in maat 46. Zo’n 95% van de schoenencollectie wordt gemaakt onder het Stravers Label.

Stravers: ,,Inspiratie voor de schoenen van ons eigen merk doen we op tijdens beurzen, modeshows en reizen. We vertalen de modetrends in draagbare en modebewuste modellen. Onze schoenen zijn exclusief, omdat ze in kleine aantallen worden gemaakt. Wij vinden dat ook iemand met schoenmaat 53 een eigentijdse schoen moet kunnen dragen.’’ Stravers (schoenmaat 39) runt de schoenenwinkel samen met haar man Alle van der Haag (63, schoenmaat 44). Ze hebben de winkel dertig jaar geleden van haar ouders overgenomen.

De klantenkring is groot: van musicalsterren en bekende zangers tot leden van de Nationale Opera en Zuid-Amerikaanse transseksuelen. Ze komen uit Amsterdam en Pieterburen, maar ook uit Londen, Dubai, Californië of Australië. Stravers Shoes heeft een winkel aan de Overtoom, maar beschikt ook over een Nederlandstalige en – sinds 2016 - Engelstalige webshop. Stravers: ,,In 2001 zijn we al begonnen met een webshop, maar die zag er nog amateuristisch uit. In 2008 is het een professionele webshop geworden. Op dit moment hebben we twee webshops met aparte URL’s. Ze draaien naast elkaar, maar zijn allebei gekoppeld aan één backoffice en voorraadsysteem.’’


''Door de vele workshops die ik bij de Digitale Werkplaats heb gevolgd, is de hele website omgegooid. Met succes: de omzet steeg jaarlijks met 30 à 40 procent'’

Yvonne Stravers

De Nederlandstalige webshop heeft het grotendeels overgenomen van de fysieke winkel: van de totale omzet wordt 70 procent gehaald uit online verkoop en 30 procent uit de winkel aan de Overtoom. De belangstelling voor de internationale website viel in het allereerste begin tegen, geeft Stravers toe. ,,Door de vele workshops die ik bij de Digitale Werkplaats heb gevolgd, is de hele website echter omgegooid. Met succes: de omzet steeg jaarlijks met 30 à 40 procent.'’

De winkel aan de Overtoom trekt nog steeds voldoende klanten, maar online is anno 2020 leading. De corona-pandemie heeft veel klanten die tot voor kort in de fysieke winkel kochten, over de streep getrokken om online te shoppen. Stravers durft te stellen dat Stravers Shoes veel beter is gaan draaien doordat ze aanpassingen heeft gemaakt in haar online strategie. ,,Door de opgedane kennis heb ik veel veranderingen doorgevoerd op beide websites. Ik denk dat het heeft geleid tot een omzetstijging van zo’n 30 procent. Mijn tip voor andere ondernemers: kijk wat Google te bieden heeft. Je hebt workshops van 60 minuten, zo ben ik ook begonnen.’’

Nieuwsgierig geworden en wil je ook een webinar(s) volgen? Ga naar g.co/digitalewerkplaats voor het complete overzicht van de webinars en de coachingsessies en meld je aan.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.