Nieuws Marketing

StuComm: de snelst groeiende startup in educatie

StuComm werd twee jaar geleden opgericht door Ronald Kouvelt en zijn beste vriend William Viveen om de communicatie tussen onderwijsinstellingen en studenten te verbeteren. Met de app van het bedrijf kunnen roc’s, hogescholen en universiteiten hun studenten informeren over onder meer roosters, vakken en cijfers.

Sjan Verhoeven 29 november 2016

Studenten 4

De Universiteit Utrecht, Hogeschool Inholland en Radboud Universiteit behoren tot de klantenkring van StuComm. "Ik woon zelf in Utrecht", vertelt Kouvelt. "Als ik bus 12 richting De Uithof neem, is de kans dat ik een student tegenkom die onze app gebruikt negentig tot honderd procent."

Het bedrijf heeft vijftien man in dienst en groeit toe naar een half miljoen gebruikers. In Frankrijk en Engeland wordt onderzocht of StuComm eventueel kan uitbreiden naar die landen. "Nederland heeft 1,1 miljoen studenten. Ik verwacht dat we volgend jaar rond deze tijd een miljoen gebruikers hebben uit binnen- en buitenland en binnen twee jaar zo’n anderhalf miljoen. Da's lastig te voorspellen hoor; het kan ook het dubbele zijn."

Nieuwe apps

Daarnaast worden begin volgend jaar twee nieuwe producten gelanceerd. "Eentje wordt een voorlichtingsapp om studenten bijvoorbeeld te informeren over een open dag. Verder gaan we de Mystart app lanceren. Deze app geeft informatie over het traject tussen het moment dat je je inschrijft voor een studie en de eerste daadwerkelijke studiedag”.

"Gemiddeld haakt er zo’n zestig procent af, mede doordat de informatievoorziening niet optimaal is. Met onze app heb je alle informatie bij elkaar", aldus Kouvelt. "Je wordt continu op de hoogte gehouden van wat je allemaal moet doen voor je daadwerkelijk gaat beginnen."

Financiering

Kouvelt en Viveen begonnen StuComm met hun eigen spaargeld. "Ik had heel sterk het gevoel dat we dat moesten doen", aldus Kouvelt, die dinsdag bij de Week van de Ondernemer in Utrecht een presentatie geeft over financiering. "Ik vind dat je eerst moet laten zien dat mensen je product willen gebruiken en er wat aan hebben voor je gaat kijken naar externe financiering."