Ze heeft de looks van een vintage sportauto, maar onder de kap ligt toch echt een batterij. De TC2 van Carice Cars, beter bekend als de Carice, geeft een dikke hint naar oer-Duitse Porsches, maar wordt ‘gewoon’ gemaakt in Voorhout.
Het geesteskind van Richard Holleman en zijn team is elegant, milieuvriendelijk, wendbaar en helemaal met de hand vervaardigd. Bedacht op de TU Delft in dezelfde omgeving waar bijvoorbeeld ook de prijswinnende zonneauto van het Solar Team het daglicht zag, volgde Richard zijn hart bij het ontwerpen van zijn eigen wagen. Het resultaat? Een retro cabrio in een modern jasje die in alles een echte eyecatcher is.
We hebben de essentie van de auto teruggebracht tot de meest pure vorm
Richard Holleman Carice Cars
,,We zien het vooral als een kunstwerk op wielen en hebben de essentie van de auto teruggebracht tot de meest pure vorm”, legt Richard uit. ,,Alles dat overblijft is met oog voor detail gemaakt. Bij het ontwerpen hebben we vooral gekeken naar wat wij zelf ook echt mooi vinden. Alles wordt met zorg en liefde gemaakt, maar we hebben het ook simpel gehouden. Terug naar de eenvoud en tóch elegant. Op deze manier brengen we autorijden terug tot de kern. Het draait erom dat je onderweg het rijden in elke vezel van je lichaam voelt. Mensen moeten bij het instappen het gevoel krijgen dat het even tijd is voor iets leuks.”
Lees ook: Micro-auto mét zonneceldak: Squad Mobility wil tweede auto uit steden krijgen
Geen vervuilende uitstoot
Wat de Carice onderscheidend maakt ten opzichte van de old school sportwagens waarop ze is gebaseerd, is dat ze volledig elektrisch is. Onder de motorkap zit een 41 kilowatt batterij die dankzij het geringe gewicht van de wagen van slechts 630 kilo goed is voor een actieradius van zo’n 300 kilometer. De keuze voor elektrisch is een bewuste, want al vanaf de eerste schetsen is het voor Richard duidelijk dat de wagen niet alleen erg mooi maar vooral ook duurzaam moet zijn.
De Carice is een auto die er prachtig uitziet, maar waar je ook nog met goed fatsoen in kunt rondrijden. Er is geen vervuilende uitstoot
Richard Holleman Carice Cars
,,We werken met een team van mensen die allemaal op hun eigen manier een passie voor auto’s hebben. We vinden allerlei verschillende auto’s mooi, waaronder ook achtcilinders en zescilinders op benzine of diesel, maar we realiseren ons ook dat die wagens een hoop troep de wereld in spuwen. Het bracht ons op het idee om een wagen te bedenken die heel goed rijdt en er ook nog eens prachtig uitziet, maar waar je ook nog jarenlang met goed fatsoen in kunt rondrijden, want er is immers geen vervuilende uitstoot.”
Heerlijk, helder, Hollands
Het framewerk wordt gebouwd in de fabriek van Carice Cars in Voorhout, midden in de Bollenstreek, waar zowel Richard als mede-oprichter Niels van Dril zijn opgegroeid. Het voelt voor beiden als niet meer dan logisch om daar de productie van de Carice op te zetten. Een andere ode naar hun roots tussen de bloembollen is terug te vinden in het logo, waarin een tulp is verwerkt. Het verdere geraamte van composiet, gekozen om het gewicht zo laag mogelijk te houden, het chassis en de carrosserie worden ook volledig in de eigen fabriek gemaakt en in elkaar gezet.
,,We hebben vanaf de start het besluit genomen om zoveel mogelijk van de productie in eigen hand te houden. Door de wagen zelf op te bouwen ben je flexibel, snel en kun je de kwaliteit waarborgen. Als je het ergens anders vandaan haalt ben je in onze ogen te afhankelijk van externe factoren. Van transportkosten en eventuele schade onderweg tot leveringscondities en prijsschommelingen. Alles blijft zo helder en overzichtelijk. Dat werkt prettiger voor het team, maar is ook fijn voor de klant, omdat ze erop kunnen vertrouwen dat het echt authentiek Nederlands vakwerk betreft.”
Lees ook: Hoe dit Gelderse familiebedrijf slim inspeelt op de zero-emissiezones in de binnenstad
Productie opvoeren
Omdat elke TC2 met de hand wordt gemaakt, vergt het hele productieproces wel de nodige tijd. Geïnteresseerden moeten rekening houden met een wachttijd van ongeveer een jaar. Maar na dat wachten hebben ze wel iets unieks in handen: een volledig elektrische retrolook sportwagen van Nederlandse makelij. Hoewel zowel sportwagens als elektrische voertuigen in de regel vooral erg duur zijn, is het prijskaartje van de Carice best schappelijk: vanaf 44.500 euro, exclusief de btw.
,,In de komende jaren willen we de bouw versnellen, de totale productie opvoeren en werken aan onze naamsbekendheid. In de huidige fabriek in Voorhout kunnen we de productie geleidelijk opschalen naar zo’n tweehonderd stuks per jaar.”
Richard heeft een duidelijk groeiplan: ,,We gaan voor gestaag en zeker niet voor te snel. Het mag immers nooit ten koste gaan van de kwaliteit, want juist daarmee winnen we het vertrouwen van onze klanten. Die zijn overigens niet heel uniform of duidelijk in een Excel-sheetje te vangen Ze komen uit alle lagen van de bevolking en van over de hele wereld vandaan. Wel hebben ze allemaal één ding gemeen: het zijn stuk voor stuk mensen die een passie hebben voor mooie auto’s en die zichzelf willen vervoeren op een manier die écht toekomstbestendig is.”
Made in Holland
Is er nog maakindustrie in Nederland op het gebied van mobiliteit? In de serie Made in Holland gaat De Ondernemer op zoek naar innovatieve bedrijven die de Nederlandse mobiliteitsindustrie op de kaart zetten. Hoe bereiden zij zich voor op de toekomst en waarom houden zij vast aan Nederland om te produceren? Van de bestelwagens van CargoLEV tot de elektrische bakfietsen van SociBike: deze bedrijven zijn klaar voor de toekomst.