Podcast De Ondernemer Onderweg

Willem Baudewijns (Polestar): 'Blijf trouw aan je filosofie. Ook onder druk'

Cupra, Lynk&Co, Aiways, Seres, Maxus, Lightyear en Polestar. Het zijn allemaal nieuwe automerken die als paddenstoelen uit de grond zijn geschoten. En één voor één beloven ze de autowereld op te schudden en klanten meer te bieden dan de gevestigde orde. Maar wat bieden ze dan precies, en hoe zet je zo’n nieuw merk succesvol neer? Voor De Ondernemer Onderweg spreekt Roland Tameling managing director Willem Baudewijns, van Polestar. Rem eraf, starten en luisteren maar...

Polestar garage deur

Foto: Polestar.

Presentatie: Roland Tameling 1 juni 2021

Polestar is begonnen als sportief label van Volvo, maar inmiddels zelfstandig. Het merk telt twee modellen: de Polestar 1 – een plug-in hybride sportcoupé en de 2, een middelgrote elektrische zakenauto. Willem Baudewijns: ,,We zijn een Zweeds premium electric performance-merk. Het is een ideale mix van prachtig design, gebruiksgemak, ruime keuzemogelijkheden en vooroplopende sustainability'', aldus Baudewijns in deze De Ondernemer Onderweg. Maar er is meer dat het jonge automerk zo bijzonder maakt, zo hoor je in deze podcast. Ook vertelt hij hoe dat nu zit, zo'n combinatie van Zweeds en Nederlands bedrijf. Hoe is de communicatie over en weer?

polestar Polestar haalt meer dan half miljard dollar op om productontwikkeling te versnellen

Spaces: met aandacht vormgegeven ruimtes voor de Polestar

Bijzonder: wil je een nieuwe auto kopen en je overweegt een Polestar, dan start je online in plaats van bij de plaatselijke dealer. Maar... ,,Mensen zeggen wel eens dat we een online merk zijn. Dat is niet helemaal waar. Je kunt bij ons op allerlei manieren het product beleven. Het is een combinatie van online en fysiek.''

Dat kan onder meer via Spaces. Met aandacht vormgegeven ruimtes waarin de Polestar tentoongesteld staat en 'met experts in plaats van verkopers'. Een testrit? ,,Een testrit kun je digitaal aanvragen. Verder zijn er onder meer roadshows door heel het land'', legt de managing director uit. ,,Die aanpak is voor ons merk perfect, het past precies bij wat wij met Polestar willen bereiken. Spaces zijn plekken juist midden in de stad, niet op autoboulevards, waar mensen op hun manier het automerk kunnen beleven.''

''Mensen zeggen dat ik altijd kalm blijf in elke situatie. En dat was nodig, kan ik je vertellen''

Willem Baudewijns, managing director Polestar (foto onder)

Hoe ga je met een jong bedrijf om met corona en andere crisissituaties?

In deze podcast komt ook de coronapandemie het persoonlijke leiderschap van Baudewijns aan bod. ,,Ik ben geen micromanager, ik ben vrij benaderbaar voor advies en begeleiding. Mensen zeggen dat ik altijd kalm blijf in elke situatie. En dat was nodig, kan ik je vertellen'', aldus de managing director. Het kan geen verrassing zijn: corona is zo'n situatie.

Met eens snelgroeiend team weet Polestar het merk steeds bekender te maken in ons land. Hoe bouwt Baudewijns aan zo'n team? Hoe zorg je ervoor dat het beste talent zich bij jouw onderneming aansluit? De automotive-ondernemer vertelt het in de podcast. Minstens zo belangrijk, hoe houd je de klant tevreden en wat zijn de leerpunten die de managing director met andere ondernemers kan en wil delen, zeker ook in tijden van corona? ,,Onder druk is het heel gemakkelijk van een ondernemersplan af te wijken. Doe dat niet. Blijf trouw aan je filosofie. Ook onder die druk'', benadrukt Baudewijns.

Willem Baudewijns (links) bij Roland Tameling in de radiostudio van New Business radio.

Transparantie over de duurzame ambities: de daad van Polestar bij het woord gevoegd

In het laatste deel praten Tameling en Baudewijns over de duurzame aanpak die Polestar aan het uitvouwen is. Dat heeft onder meer te maken met de herkomst van materialen om de auto’s te bouwen en volledige transparantie over de impact die de auto’s hebben op het milieu. ,,Het belangrijkste is dat we voorop willen lopen en transparant willen zijn. Daarbij voegen we het woord ook bij de daad'', belooft de managing director. Hoe dan? Want transparantie is een belofte die veel meer automerken doen. Baudewijns doet ook dat uit de doeken in De Ondernemer Onderweg.

Beluister hieronder ook de eerdere afleveringen:

Lees ook: Anne Lobbes (Hyundai) over hoe het merk de top én ondernemers gaat bereiken

Lees ook: Van Ferrari tot Tesla: daarom is Niels van Roij een wereldster in autodesign

Lees ook: Hoe Mike Belinfante het herboren automerk MG weer op de kaart zet

Lees ook: Zo helpt Trunkrs webshops aan een perfecte klantbeleving

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details