Podcast De Ondernemer Onderweg

Willem Baudewijns (Polestar): 'Blijf trouw aan je filosofie. Ook onder druk'

Cupra, Lynk&Co, Aiways, Seres, Maxus, Lightyear en Polestar. Het zijn allemaal nieuwe automerken die als paddenstoelen uit de grond zijn geschoten. En één voor één beloven ze de autowereld op te schudden en klanten meer te bieden dan de gevestigde orde. Maar wat bieden ze dan precies, en hoe zet je zo’n nieuw merk succesvol neer? Voor De Ondernemer Onderweg spreekt Roland Tameling managing director Willem Baudewijns, van Polestar. Rem eraf, starten en luisteren maar...

Polestar garage deur

Foto: Polestar.

Presentatie: Roland Tameling 1 juni 2021

Polestar is begonnen als sportief label van Volvo, maar inmiddels zelfstandig. Het merk telt twee modellen: de Polestar 1 – een plug-in hybride sportcoupé en de 2, een middelgrote elektrische zakenauto. Willem Baudewijns: ,,We zijn een Zweeds premium electric performance-merk. Het is een ideale mix van prachtig design, gebruiksgemak, ruime keuzemogelijkheden en vooroplopende sustainability'', aldus Baudewijns in deze De Ondernemer Onderweg. Maar er is meer dat het jonge automerk zo bijzonder maakt, zo hoor je in deze podcast. Ook vertelt hij hoe dat nu zit, zo'n combinatie van Zweeds en Nederlands bedrijf. Hoe is de communicatie over en weer?

polestar Polestar haalt meer dan half miljard dollar op om productontwikkeling te versnellen

Spaces: met aandacht vormgegeven ruimtes voor de Polestar

Bijzonder: wil je een nieuwe auto kopen en je overweegt een Polestar, dan start je online in plaats van bij de plaatselijke dealer. Maar... ,,Mensen zeggen wel eens dat we een online merk zijn. Dat is niet helemaal waar. Je kunt bij ons op allerlei manieren het product beleven. Het is een combinatie van online en fysiek.''

Dat kan onder meer via Spaces. Met aandacht vormgegeven ruimtes waarin de Polestar tentoongesteld staat en 'met experts in plaats van verkopers'. Een testrit? ,,Een testrit kun je digitaal aanvragen. Verder zijn er onder meer roadshows door heel het land'', legt de managing director uit. ,,Die aanpak is voor ons merk perfect, het past precies bij wat wij met Polestar willen bereiken. Spaces zijn plekken juist midden in de stad, niet op autoboulevards, waar mensen op hun manier het automerk kunnen beleven.''

''Mensen zeggen dat ik altijd kalm blijf in elke situatie. En dat was nodig, kan ik je vertellen''

Willem Baudewijns, managing director Polestar (foto onder)

Hoe ga je met een jong bedrijf om met corona en andere crisissituaties?

In deze podcast komt ook de coronapandemie het persoonlijke leiderschap van Baudewijns aan bod. ,,Ik ben geen micromanager, ik ben vrij benaderbaar voor advies en begeleiding. Mensen zeggen dat ik altijd kalm blijf in elke situatie. En dat was nodig, kan ik je vertellen'', aldus de managing director. Het kan geen verrassing zijn: corona is zo'n situatie.

Met eens snelgroeiend team weet Polestar het merk steeds bekender te maken in ons land. Hoe bouwt Baudewijns aan zo'n team? Hoe zorg je ervoor dat het beste talent zich bij jouw onderneming aansluit? De automotive-ondernemer vertelt het in de podcast. Minstens zo belangrijk, hoe houd je de klant tevreden en wat zijn de leerpunten die de managing director met andere ondernemers kan en wil delen, zeker ook in tijden van corona? ,,Onder druk is het heel gemakkelijk van een ondernemersplan af te wijken. Doe dat niet. Blijf trouw aan je filosofie. Ook onder die druk'', benadrukt Baudewijns.

Willem Baudewijns (links) bij Roland Tameling in de radiostudio van New Business radio.

Transparantie over de duurzame ambities: de daad van Polestar bij het woord gevoegd

In het laatste deel praten Tameling en Baudewijns over de duurzame aanpak die Polestar aan het uitvouwen is. Dat heeft onder meer te maken met de herkomst van materialen om de auto’s te bouwen en volledige transparantie over de impact die de auto’s hebben op het milieu. ,,Het belangrijkste is dat we voorop willen lopen en transparant willen zijn. Daarbij voegen we het woord ook bij de daad'', belooft de managing director. Hoe dan? Want transparantie is een belofte die veel meer automerken doen. Baudewijns doet ook dat uit de doeken in De Ondernemer Onderweg.

Beluister hieronder ook de eerdere afleveringen:

Lees ook: Anne Lobbes (Hyundai) over hoe het merk de top én ondernemers gaat bereiken

Lees ook: Van Ferrari tot Tesla: daarom is Niels van Roij een wereldster in autodesign

Lees ook: Hoe Mike Belinfante het herboren automerk MG weer op de kaart zet

Lees ook: Zo helpt Trunkrs webshops aan een perfecte klantbeleving

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Boekencast De Ondernemer Leest

De Blauwe Fabel: hoe trots mogen we op de KLM zijn?

Wat vinden onze Boekencasters Tom van der Lubbe en Erno Hannink van de KLM? De presentatoren van De Ondernemers Boekencast vragen het zich af naar aanleiding van het boek De Blauwe Fabel van klimaatjournalist Ties Joosten. Trots op de Blauwe Zwaan? De hosts zijn kritisch. Waarom? Ze leggen het haarfijn uit in deze nieuwe aflevering van de podcast.

Details
Aandachtstrekkers

Waar ligt de sweetspot van jouw lokale onderneming?

Lokaal ondernemer en ben je op zoek naar de 'sweetspot' van je bedrijf? En is het verstandig een webshop te beginnen als je alleen lokaal of regionaal actief bent? Vragen, vragen, vragen. Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels zouden geen Aandachtstrekkers zijn wanneer ze niet met antwoorden en adviezen komen in hun altijd weer inspirerende gelijknamige podcastserie.

Details
Sleutel tot Succes

Het lange shirts-succes van Girav: 'Voor acht miljard mensen waren er vijf kledingmaten. Da's heel raar toch?"

Hoe de kredietcrisis, ontslagrondes, een romantische ontmoeting en gezonde dosis eigenwijsheid resulteerden in dé oplossing voor een stevig gat in de kledingmarkt: Girav. Met een V. Shirts in zeventien maten, voor lange mannen.

Details
Aandachtstrekkers

Nieuwsbrief net zo spannend als een Netflix-trailer? Zo pak je dat aan

Nieuwsbrieven saai, vervelend en onaantrekkelijk? Onzin. Een digitale nieuwsupdate hoeft alles behalve een spam-waardig moetje te zijn waar je als ondernemer niet onderuit komt. Au contraire: jouw nieuwsbrief kan net zo'n must see-item zijn als een trailer voor de nieuwste Netflix-hit. Hoe? Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels scheppen licht in de duisternis.

Details
Sleutel tot Succes

A Fish Named Fred, uit Nederland: waarom mannen de vrolijke kleding over de hele wereld het dragen

In de tien jaar dat A Fish Named Fred bestaat werd het van een kledinglijn - kleurrijk, vrolijk, onderscheidend - een internationale lifestyle brand. Verkrijgbaar in meer dan dertig landen, te zien in populaire Amerikaanse tv-series, omarmd door tal van bekende mensen, wereldwijd nu gedragen door veel, héél veel mannen. Hoe hebben Rob Schalker en zijn team dit imperium op weten te bouwen, wat is dus dé Sleutel tot Succes?

Details
De Ondernemer

Eén ondernemer, drie branches: hoe keek dus Ed Bindels naar de persconferentie?

Horeca, retail en clubevents. Ondernemer Ed Bindels is actief in deze drie branches, met Food District Liemès, Amac en Club Basis: hoe keek hij naar de eerste persconferentie Rutte-Kuipers?

Details