Podcast De Ondernemer Onderweg

Willem Baudewijns (Polestar): 'Blijf trouw aan je filosofie. Ook onder druk'

Cupra, Lynk&Co, Aiways, Seres, Maxus, Lightyear en Polestar. Het zijn allemaal nieuwe automerken die als paddenstoelen uit de grond zijn geschoten. En één voor één beloven ze de autowereld op te schudden en klanten meer te bieden dan de gevestigde orde. Maar wat bieden ze dan precies, en hoe zet je zo’n nieuw merk succesvol neer? Voor De Ondernemer Onderweg spreekt Roland Tameling managing director Willem Baudewijns, van Polestar. Rem eraf, starten en luisteren maar...

Polestar garage deur

Foto: Polestar.

Presentatie: Roland Tameling 1 juni 2021

Polestar is begonnen als sportief label van Volvo, maar inmiddels zelfstandig. Het merk telt twee modellen: de Polestar 1 – een plug-in hybride sportcoupé en de 2, een middelgrote elektrische zakenauto. Willem Baudewijns: ,,We zijn een Zweeds premium electric performance-merk. Het is een ideale mix van prachtig design, gebruiksgemak, ruime keuzemogelijkheden en vooroplopende sustainability'', aldus Baudewijns in deze De Ondernemer Onderweg. Maar er is meer dat het jonge automerk zo bijzonder maakt, zo hoor je in deze podcast. Ook vertelt hij hoe dat nu zit, zo'n combinatie van Zweeds en Nederlands bedrijf. Hoe is de communicatie over en weer?

polestar Polestar haalt meer dan half miljard dollar op om productontwikkeling te versnellen

Spaces: met aandacht vormgegeven ruimtes voor de Polestar

Bijzonder: wil je een nieuwe auto kopen en je overweegt een Polestar, dan start je online in plaats van bij de plaatselijke dealer. Maar... ,,Mensen zeggen wel eens dat we een online merk zijn. Dat is niet helemaal waar. Je kunt bij ons op allerlei manieren het product beleven. Het is een combinatie van online en fysiek.''

Dat kan onder meer via Spaces. Met aandacht vormgegeven ruimtes waarin de Polestar tentoongesteld staat en 'met experts in plaats van verkopers'. Een testrit? ,,Een testrit kun je digitaal aanvragen. Verder zijn er onder meer roadshows door heel het land'', legt de managing director uit. ,,Die aanpak is voor ons merk perfect, het past precies bij wat wij met Polestar willen bereiken. Spaces zijn plekken juist midden in de stad, niet op autoboulevards, waar mensen op hun manier het automerk kunnen beleven.''

''Mensen zeggen dat ik altijd kalm blijf in elke situatie. En dat was nodig, kan ik je vertellen''

Willem Baudewijns, managing director Polestar (foto onder)

Hoe ga je met een jong bedrijf om met corona en andere crisissituaties?

In deze podcast komt ook de coronapandemie het persoonlijke leiderschap van Baudewijns aan bod. ,,Ik ben geen micromanager, ik ben vrij benaderbaar voor advies en begeleiding. Mensen zeggen dat ik altijd kalm blijf in elke situatie. En dat was nodig, kan ik je vertellen'', aldus de managing director. Het kan geen verrassing zijn: corona is zo'n situatie.

Met eens snelgroeiend team weet Polestar het merk steeds bekender te maken in ons land. Hoe bouwt Baudewijns aan zo'n team? Hoe zorg je ervoor dat het beste talent zich bij jouw onderneming aansluit? De automotive-ondernemer vertelt het in de podcast. Minstens zo belangrijk, hoe houd je de klant tevreden en wat zijn de leerpunten die de managing director met andere ondernemers kan en wil delen, zeker ook in tijden van corona? ,,Onder druk is het heel gemakkelijk van een ondernemersplan af te wijken. Doe dat niet. Blijf trouw aan je filosofie. Ook onder die druk'', benadrukt Baudewijns.

Willem Baudewijns (links) bij Roland Tameling in de radiostudio van New Business radio.

Transparantie over de duurzame ambities: de daad van Polestar bij het woord gevoegd

In het laatste deel praten Tameling en Baudewijns over de duurzame aanpak die Polestar aan het uitvouwen is. Dat heeft onder meer te maken met de herkomst van materialen om de auto’s te bouwen en volledige transparantie over de impact die de auto’s hebben op het milieu. ,,Het belangrijkste is dat we voorop willen lopen en transparant willen zijn. Daarbij voegen we het woord ook bij de daad'', belooft de managing director. Hoe dan? Want transparantie is een belofte die veel meer automerken doen. Baudewijns doet ook dat uit de doeken in De Ondernemer Onderweg.

Beluister hieronder ook de eerdere afleveringen:

Lees ook: Anne Lobbes (Hyundai) over hoe het merk de top én ondernemers gaat bereiken

Lees ook: Van Ferrari tot Tesla: daarom is Niels van Roij een wereldster in autodesign

Lees ook: Hoe Mike Belinfante het herboren automerk MG weer op de kaart zet

Lees ook: Zo helpt Trunkrs webshops aan een perfecte klantbeleving

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
De Ondernemer

Podcast Unlimited Ondernemen: zo verhoog je de slagkracht van jouw medewerkers

Hoe verhoog je de slagkracht van (jouw) medewerkers? Die vraag stelde techfilosoof Martijn Aslander in een poll die begin juli op dit platform kon worden beantwoord. Aslander reageert in de podcast Unlimited Ondernemen hieronder over de uitkomsten. En geeft tips om de knelpunten op te lossen.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details