Nieuws Mobiliteit

Rens bedacht oplaadstation voor elektrische fietsen: ‘Raar dat het er nog niet was’

Als hij voor de zoveelste keer met een lege elektrische fiets naar zijn huis in het Overijsselse Wijthmen fietst, is voor Rens van Gurp de maat vol. Hij kan nooit de batterij van zijn fiets ergens veilig opladen, dus ontwerpt hij zijn eigen duurzame oplaadstation. Sinds kort prijkt de Hive ’n Drive op de hogeschool Windesheim in Zwolle. Eerder plaatse Van Gurp er al één in Rijssen. En de rest van de regio lonkt.

Paulien Plat (Tubantia) 3 augustus 2022

Oplaadstation elektrische fiets rens van gurp

Rens van Gurp staat bij zijn oplaadstation, dat elk moment geplaatst kan gaan worden. Foto: Frans Paalman

Lees ook: Raymon Pouwels (GO Sharing) in prestigieuze lijst Forbes ‘30 Under 30’: ‘Precies wat we willen bereiken’

Het is het eerste oplaadstation in Zwolle met opladers eraan vast. Opvallend, vindt Van Gurp, eigenaar van het bedrijf Shift to Solar en bedenker van de Hive ’n Drive. ,,Voor elektrische auto’s schieten laadpalen als paddenstoelen uit de grond, maar er waren nog geen stations om veilig je e-bike of e-scooter op te laden. Eigenlijk raar dat dat er nog niet was, toch?”

Explosiegevaar bij thuisopladen

En dat terwijl afgelopen jaar e-bikes voor het eerst populairder waren dan gewone fietsen, blijkt uit een onderzoek van brancheorganisaties RAI Vereniging en BOVAG. Van Gurp in Tubantia: ,,Mensen laden nu de batterij van hun elektrische fiets of scooter op aan hun bureau, of thuis. Dat is gevaarlijk, want dan kan die in brand vliegen of exploderen.”

De Hive ’n Drive wordt geplaatst. Foto: Frans Paalman

Veilig en duurzaam opladen

Daarom kroop de ondernemer zelf achter de tekentafel en ontwierp hij een veilig en duurzaam station. Het loopt op zonnepanelen. ,,Als de zon een dagje niet schijnt, draait hij op gewonnen energie die in batterijen wordt opgeslagen.” Opladen op Windesheim kan gratis, per 1 september komt het oplaadstation pas echt in gebruik. Het biedt ruimte voor twee fietsen per keer. ,,In totaal kunnen er zo’n twintig fietsen per dag opgeladen worden.”

Het oplaadstation, dat ook kan dienen als fietsenstalling, kost zo’n 20.000 euro. Dat is een flink prijskaartje, maar dat betaalt zich volgens Van Gurp gemakkelijk uit. ,,Vooral omdat je subsidies krijgt. Dat kan zo de helft schelen. Daardoor merk je dat er gemakkelijker deuren open gaan.” Zo lopen er al gesprekken met de gemeente Hardenberg en zal de ondernemer na de zomervakantie ook een station plaatsen bij een bedrijf op Urk. De eerste Hive ’n Drive plaatste de ondernemer in Rijssen.

Lees ook: Hoe Daan van Renselaar met Stella Fietsen stevig op groeikoers blijft

Nog niet universeel

Met zijn inventieve fietsenstalling hoopt Van Gurp mensen te verleiden sneller op de elektrische fiets te stappen, en minder snel in de auto. ,,Steeds meer mensen hebben nu een elektrische fiets. Maar als ze die nergens kunnen opladen, dan stappen ze toch sneller in de auto.” Er zit nog wel een klein addertje onder het gras. Want de Hive ’n Drive kan nu gebruikt worden op 70 procent van alle elektrische fietsen en scooters. ,,We willen naar een compleet universeel station, maar dat lukt nu nog niet.”

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers. Actie: ontvang nu €100,- gratis advertentietegoed voor DPG Direct.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws