Aangeboden door ANWB

Branded Content Mobiliteit

Simone Eeken (ANWB): ‘Wij subsidiëren duurzaam vervoersgedrag van personeel’

De ANWB brengt goed in kaart welke trends in mobiliteit op ons afkomen, maar wil daar zelf ook een voorloper in zijn. Dat vertelt Simone Eeken, HR-analist bij ANWB, in de radio-uitzending van De Ondernemer op de dinsdag van deze Business Mobility Week. ,,Hoe kan ik medewerkers stimuleren om betere keuzes te maken?”

Jeroen Mirck 20 april 2022

Interesse in de mogelijkheden van de ANWB Mobiliteitskaart? Op anwb.nl/mobiliteitskaart kun je er alles over vinden.

Mobiliteit is voortdurend in beweging en de ANWB volgt die ontwikkelingen op de voet. Zo presenteerde de organisatie onlangs het trendrapport ‘Visie personenmobiliteit over de weg in 2050’. Trends spotten is één ding, maar er zelf ook actief op inspelen vereist weer een heel andere werkwijze. Die aanpak ligt op het bordje van Eeken, die als HR-adviseur is verbonden aan ANWB. Ze kent haar werkgever als geen ander, want ze is er al bijna 22 jaar in dienst, waarvan de laatste vier jaar op Human Resources

Lees ook: Willem Aal, directeur ANWB Zakelijk: ‘We helpen ondernemers beter en slimmer op weg’

,,Wij gaan uit van de waarden van de ANWB”, vertelt Eeken in de dinsdagse radio-uitzending van de Business Mobility Week op New Business Radio. ,,Die waarden zijn: zorgeloos en met plezier onderweg zijn in een duurzame samenleving. Wij hebben ‘triple zero’-ambities: geen files, geen emissies en geen dodelijke verkeersslachtoffers. Het mooie aan de ANWB is dat wij ons ten doel stellen om mensen te helpen.”

Duurzaam mobiliteitsbeleid voor ANWB-personeel

Die hulp biedt het bedrijf ook aan zijn eigen medewerkers, in de vorm van een actief en duurzaam mobiliteitsbeleid. Voor alle 2500 medewerkers bij het moederbedrijf ANWB zelf en de 1500 medewerkers bij de verschillende dochters worden meerdere incentives geboden op het gebied van thuiswerken, fietsen, openbaar vervoer en elektrisch rijden. ,,Om ideeën op te doen en samen het verschil te maken, werken we actief samen met de Coalitie Anders Reizen, waarin we met meer dan zeventig bedrijven best practices delen over reizen en vervoer.”

"Wij hebben ‘triple zero’-ambities: geen files, geen emissies en geen verkeersslachtoffers"

Simone Eeken, ANWB

Wat doet ANWB dan in de praktijk voor haar eigen mensen? Eeken: ,,Uit eigen onderzoek blijkt dat 40 procent van onze medewerkers binnen 15 kilometer van de eigen werkplek woont. Toch maakte een minimaal aantal medewerkers gebruik van regelingen om vaker met de fiets te komen. Daarom hebben we de reisvergoeding voor fietsers anderhalf keer zo hoog gemaakt ten opzichte van andere vergoedingen. Dat hielp. Bovendien bieden we voor ons personeel korting op de aanschaf van een fiets. Wie een elektrische fiets wil kopen, krijgt van ons een subsidie én een driejarige renteloze lening. Binnen drie jaar fiets je die renteloze lening bij elkaar als je hem gebruikt voor het woon-werkverkeer.”

Duizend euro extra subsidie op elektrische auto’s

Ook elektrisch rijden wordt actief gepromoot onder ANWB-personeel. ,,Naast overheidssubsidie geven wij ook nog eens duizend euro subsidie op de aanschaf van een elektrische auto”, zegt Eeken. ,,Verder maken we flinke stappen met elektrificatie van ons eigen wagenpark. Dat heeft wat tijd nodig, zeker wat betreft elektrische busjes.”

Uit een interne enquête blijkt dat medewerkers thuiswerken als de grootste winst zien voor het bijdragen aan de ‘triple zero’-ambities van ANWB: wie niet reist draagt immers het minst bij aan files, CO2-emissie en verkeersonveiligheid. De eigen regie, te weten de mogelijkheid om iedere dag (in overleg met team en leidinggevende) te kiezen om wel of niet naar je werk te gaan en met welk vervoermiddel, wordt enorm gewaardeerd.

"Wie een elektrische fiets wil kopen, krijgt van ons een subsidie én een driejarige renteloze lening"

Simone Eeken, ANWB

Toch merkt Eeken ook dat er altijd wat weerstand en met name praktische bezwaren kunnen zijn. ,,We zijn als organisatie 24/7 actief en bereikbaar. Dat betekent soms dat alternatieven (openbaar vervoer) er niet altijd zijn of niet ideaal zijn, zoals fietsen in het donker. Ook is thuiswerken voor 40 procent van onze medewerkers geen optie, aangezien zij hun werk verrichten op de weg of in de winkel.”

Wat kunnen andere bedrijven leren van de ANWB?

Toch lukt veel van de mobiele transformatie vooral wél bij ANWB. Wat kunnen andere, met name kleinere bedrijven daarvan leren? ,,Breng allereerst in kaart wat de wensen zijn”, legt Eeken uit. ,,Je moet als bedrijf jouw visie laten aansluiten op het traject dat je wilt inzetten. Daarbij is draagvlak enorm belangrijk. Om die reden zat de OR bij ons aan tafel in het kader van mededoenschap, toetsen we de plannen periodiek bij de stuurgroep en klankbordgroep. Daar willen we horen of we de goede kant op gaan en wat men van de ontwikkelingen vindt. Hou daarbij ook de nieuwe wet- en regelgeving in de gaten, zoals de Normerende regeling werkgebonden personenmobiliteit. Maar vraag jezelf vooral af: hoe kan ik medewerkers stimuleren om betere keuzes te maken?”

Interesse in de mogelijkheden van de ANWB Mobiliteitskaart? Op anwb.nl/mobiliteitskaart kun je er alles over vinden.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Advertisement
tracking pixel