Nieuws Mobiliteit

Massale vraag naar e-bikes: VanMoof haalt investering van 40 miljoen dollar op

Het Nederlandse e-bikemerk VanMoof heeft een investering van 40 miljoen dollar binnengehaald en dat slechts enkele maanden na een investering van 13,5 miljoen dollar in mei. Het bedrag is bedoeld om de verdere wereldwijde uitbreiding van VanMoof te ondersteunen, waardoor het bedrijf een sterker marktaandeel krijgt in Noord-Amerika, Europa en Japan.

Van onze redactie 16 september 2020

Vanmoof fiets ties oprichter ebike groei

Ties Carlier, mede-oprichter van VanMoof. Foto: VanMoof

De investering is afkomstig van financiers Norwest Venture Partners, Felix Capital en Balderton Capital. De financiering brengt het totaal opgehaalde bedrag door VanMoof op 73 miljoen dollar en sluit aan op de ambitieuze groeiplannen van het merk.

Meer vraag naar e-bikes door coronacrisis

Nu de fiets door de coronapandemie als betrouwbaarder vervoermiddel wordt gezien, stijgt de wereldwijde vraag naar premium e-bikes naar recordhoogte, aldus VanMoof. In een persbericht schrijft het bedrijf: ,,Tijdens de lockdowns hebben veel overheden grote investeringen gedaan in de fietsinfrastructuur, wat laat zien dat de pandemie een grote aanjager is geweest van de plannen om meer stedelijke pendelaars op de fiets te krijgen. Er zijn miljoenen geïnvesteerd om straten toegankelijk te maken voor fietsers, en over de hele wereld zijn er nieuwe fietspaden aangelegd, van New York tot Milaan, van Mexico-Stad tot Berlijn.''

Volgens prognoses zal de e-bikemarkt de komende zes jaar de 46 miljard dollar passeren, met een groeipercentage dat is verdubbeld ten opzichte van voorspellingen van voor de pandemie. VanMoof heeft kunnen inspelen op deze nieuwe impuls met een 220 procent omzetgroei ten opzichte van vorig jaar. Het merk verkocht in de eerste vier maanden van 2020 meer fietsen dan in de vorige twee jaar gecombineerd.

Kortere levertijden VanMoof

De financiering zal worden gebruikt om aan de toegenomen vraag te voldoen en de levertijden te verkorten. Een aanzienlijk deel van de financiering zal daarnaast worden besteed aan het bouwen van een reeks van service-oplossingen. ,,Onze volgende uitdaging is ons bedrijf zodanig om te vormen dat we rond elke fietser een volledig ondersteunend ecosysteem opbouwen,'’ aldus Ties Carlier, mede-oprichter VanMoof. Dit ecosysteem omvat een wereldwijd mobiel servicenetwerk, intuïtieve app-ondersteuning, slimmere software met diagnostische oplossingen op afstand en proactievere klantenondersteuning.

De financiering stimuleert tevens de uitbreiding van VanMoof naar belangrijke groeimarkten zoals de VS en Duitsland, waar het merk nieuwe brandstores en pop-up-winkels opent.

In de serie 'Het Prototype' vertelde mede-oprichter Taco Carlier al eerder hoe VanMoof 'per ongeluk' op het ontwerp voor de perfecte stadsfiets kwam. Kijk de video hier terug:

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.