Een youngtimer is een personenauto die ergens tussen een nieuw exemplaar en een oldtimer in zit. Om precies te zijn: een auto van minimaal 15 jaar oud die zakelijk wordt gereden. Youngtimers zijn voor ondernemers interessant omdat deze auto’s in een bijzondere bijtellingscategorie vallen.
Voordelige bijtelling voor youngtimers
De bijtelling is een vorm van belasting, met name gericht op ondernemers en werknemers die een auto van de zaak rijden. Zodra je per jaar meer dan 500 kilometer privé met je zakelijke voertuig rijdt, ziet de Belastingdienst die auto als verkapt inkomen en moet je er inkomstenbelasting over betalen.
Voor nieuwe auto’s betaal je momenteel 16 of 22 procent bijtelling over de nieuwprijs van de auto. Dat bedrag blijft dan zestig maanden hetzelfde, gerekend vanaf de eerste registratie van het kenteken. Voor youngtimers is de regeling anders: zodra een auto vijftien jaar oud is, geldt dat je hem mag rijden tegen 35 procent bijtelling. Alleen dan niet over de nieuwwaarde, maar over de huidige dagwaarde. Of, zoals de fiscus het noemt, de waarde in het economisch verkeer.
Hier legt Roland de yountimerregeling uit:
Voorbeelden gunstige youngtimers
Je kunt hierdoor relatief goedkoop in luxe auto’s rijden die ooit een vermogen hebben gekost. Deze Mercedes-Benz S-klasse bijvoorbeeld, moest in 2008 een slordige 309.000 euro kosten. Tegenwoordig tik je er eentje op de kop voor een bedrag tussen de 20.000 en 70.000 euro. Pak daar 35 procent van, vermenigvuldig het met het percentage inkomstenbelasting en je weet wat je moet betalen om zo’n bakbeest op de zaak te zetten. Dat kan gunstig uitpakken, vooral ook omdat je alle gemaakte kosten voor bijvoorbeeld onderhoud, reparaties, brandstof, verzekering en wegenbelasting mag opvoeren als zakelijke kosten.
Lees ook: BPM-vrijstelling verdwijnt, bedrijfswagens worden duurder: dit moet je weten
Nog een aantrekkelijk voorbeeld: de laatste generatie Volvo V70. Deze kostte nieuw al snel tussen de 50.000 en 60.000 euro. Nu staan er talloze exemplaren te koop voor ongeveer 15.000 euro, vaak in prima staat en voorzien van alle denkbare opties die in een nieuw model niet zouden misstaan.
Youngtimerregeling niet populair in Den Haag
De youngtimerregeling is bedacht als middel om ondernemers onder gunstige voorwaarden een betere auto te kunnen laten rijden. Maar tegelijkertijd duwen de voorwaarden je wel in een relatief oude auto, die vaak is voorzien van minder schone technologieën dan nieuwere exemplaren. Hierdoor verbruikt de auto meer brandstof en kan de wagen soms hogere garagerekeningen met zich meebrengen. Dat strookt niet helemaal met het overige overheidsbeleid, dat er juist op gericht is om Nederlanders zo schoon, zuinig en elektrisch mogelijk te laten rijden.
Lees ook: Zero-emissiezones gaan er komen, en dit moet je daarover weten
Het zou, ook volgens experts uit de branche, logischer zijn als de overheid het 35-procenttarief invoert voor alle gebruikte auto’s die zakelijk worden gereden. Dan profiteer je als ondernemer ook van de fiscale voordelen, maar zit je niet vast aan een oudere auto. Het is dan ook niet voor niets dat er vanuit Den Haag al herhaaldelijk een bommetje onder het ‘Amendement Bos’ is gelegd – de regeling werd ooit voorgesteld door oud PVDA-prominent Wouter Bos.
In onze online serie Wegwijs maakt Roland Tameling je wegwijs in de wereld van zakelijke mobiliteit. In de eerste video kom je alles te weten over de nieuwe BPM-regels, in Wegwijs #2 alles over de zero-emissiezones, in de derde video vertelt Roland je alles wat er volgend jaar gaat veranderen rond de bijtelling en in aflevering 4 alles wat je wil weten als je een Chinese bedrijfswagen wil aanschaffen. Wil je een elektrische bedrijfswagen aanschaffen? Check dan vooral aflevering 5.
Pieter Omtzigt stelde namens Nieuw Sociaal Contract voor om de youngtimerregeling af te schaffen. Zijn plan, gesteund door D66, ChristenUnie en GroenLinks, wilde het bijtellingspercentage voor youngtimers stapsgewijs verhogen naar 45 procent. Dat voorstel haalde het niet in de Kamer, maar dat wil niet zeggen dat de regeling tot in lengte van dagen blijft bestaan. Zo stelden onder meer de BOVAG, RAI Vereniging, de ANWB, VNA en Natuur & Milieu al eens voor om het youngtimervoordeel te schrappen.
Het huidige kabinet rept overigens met geen woord over het afschaffen van de youngtimerreling.
Lees ook: De opmars van Chinese auto’s in Europa: deze merken zijn de moeite waard
Bekijk hier de voorwaarden.