Nieuws Mobiliteit

Zo rijd je zuiniger met jouw (bedrijfs)auto: ‘Twintig procent besparing is mogelijk’

Zuiniger rijden zorgt met de huidige brandstofprijzen voor significante kostenbesparingen. Maar hoe doe je dat eigenlijk, rijden met het laagst mogelijke brandstofverbruik? Eric de Bree, allround rijvaardigheidsinstructeur, traint chauffeurs in dit ‘nieuwe rijden’. ‘Twintig procent besparing is zonder twijfel mogelijk.’

Van onze redactie 17 mei 2022

Zuiniger autorijden Eric de Bree

Verslaggever Roland Tameling in gesprek met Eric de Bree.Foto: YouTube De Ondernemer.

Lees ook: Inflatie treft ondernemers: gestegen energieprijs vaak niet doorberekend aan klant

Het antwoord van De Bree op de vraag hóé je zuiniger rijdt, is kort: ,,Slim rijden.” Dat doe je volgens de rijvaardigheidsinstructeur door ver vooruit te kijken en te plannen. ,,Als je vijf minuten eerder vertrekt, dan hoef je niet haastig te rijden.” Metingen wijzen uit, zo benadrukt De Bree bij Live Radio De Ondernemer, dat de zuinigste rit de snelste rit is.

Een tweede punt is om tijdig te reageren op wat je ziet. En daarop inspelen. De Bree: ,,Zeker bij vrachtwagens, die al snel 35 ton wegen, rijden chauffeurs zonder planning naar een rotonde.” Volgens De Bree moet je al weten wat je wil gaan doen en wat je kunt verwachten. ,,Je komt aan op het moment dat de rest van het verkeer weg is. Het is bijna Cruijffiaans.”

"In Nederland hebben we de slimste verkeerslichten ter wereld. Ze reageren op verkeersaanbod, snelheidsverloop en het type voertuig"

Met bijna nul verbruik op een kruispunt af

In het verlengde van dit anticiperende rijden ligt het slim gebruikmaken van verkeerslichten. ,,In Nederland hebben we de slimste verkeerslichten ter wereld,” legt De Bree uit. ,,Ze reageren op verkeersaanbod, snelheidsverloop en het type voertuig. Zo worden vrachtwagens bevoordeeld omdat het voertuigen zijn die meer uitstoten als ze stilstaan dan personenauto’s.” De Bree raadt aan om zo te rijden dat je aankomt als het verkeer op gang komt.

Dat klinkt als een open deur, maar volgens De Bree is het mogelijk om dit telkens goed te timen. Als je een moderne vrachtwagen in z’n vrij zet, ‘kun je ‘m laten zeilen’. Je hebt weliswaar bijna geen snelheidsbeleving meer, maar je rijdt met bijna nul verbruik op een kruispunt af.

Lees ook: Zakelijke mobiliteit verandert snel, en zo kunnen we daar mee om gaan

Incentives in plaats van FreeBees voor belonen zuinig rijgedrag

Wat dat oplevert voor besparing? ,,Twintig procent, zonder twijfel. Ik kan chauffeurs sneller en zuiniger laten rijden.” Met de huidige brandstofprijzen kan zoiets simpels als ‘slim rijden’ dus een enorme kostenbesparingen tot gevolg hebben.

Hoe je ervoor zorgt dat jouw personeel dit ook blijft doen, is De Bree stellig: ,,Door te handhaven, te monitoren en aan te moedigen. Die Freebees zijn leuk, maar ze zijn juist een aanmoediging om méér te tanken. Geef die jongens incentives om zuiniger te rijden, door klassement met bonussen of cadeaus. Maak er een spel van! Er is gigantische winst te behalen. De cijfers liegen niet.”

Eric de Bree was vandaag te gast bij Live Radio De Ondernemer om meer te vertellen over zuinig (zakelijk)rijden. Bekijk het uitgebreide interview via onderstaande video:

&t=5008s

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws