Nieuws Niet te kisten

Deze interieurarchitecten bestrijden het coronavirus met een dubbele agenda

En toen waren daar opeens de coronamaatregelen die ondernemend Nederland volledig op z'n kop zetten. Het betekende voor veel ondernemers nieuwe, dus andere en soms ook noodzakelijke keuzes. In de dagelijkse serie 'Niet te kisten' zetten we die ondernemers in de spotlights. Vandaag: Interieurarchitectenbureau Bleeker Concepts.

Robbert Daalder | Foto: Nadja Willems 17 augustus 2020

Theo franssen margareth bleeker concepts interieurarchitecten bestrijden coronavirus dubbele agenda

Niet te kisten is een nieuwe dagelijkse fotoserie op De Ondernemer. De afgelopen weken zijn de meest uiteenlopende ondernemers gefotografeerd door Nadja Willems, die telkens op een originele manier laten zien wie zij zijn en waar zij voor staan. De foto's zeggen alles over hun ondernemersmentaliteit: coronacrisis of niet, zij laten zich niet kisten.

Een opvallende situatie in Houten. De gevolgen van de coronacrisis hebben de interieurarchitecten van Bleeker Concepts flink wat opdrachten gekost, maar diezelfde problematiek levert ze ook weer een hoop nieuwe klanten op. Waar het bedrijf zich in het verleden vooral bezig hield met concepten voor de retail, zorg en woningen zijn het nu kantoren die de aandacht nodig hebben. Deze moeten dusdanig worden ingericht zodat iedereen op anderhalve afstand van elkaar kan werken.

Het is niet zo dat deze nieuwe concepten het bedrijf direct weer aan de omzetcijfers van vóór de crisis helpen, maar dat snel schakelen Bleeker Concepts goed heeft gedaan, staat als een paal boven water. ,,Dat schakelen ging eigenlijk heel snel en soepel”, vertelt eigenaar Margareth Bleeker. ,,Toen we te maken kregen met de coronamaatregelen, hebben we onze mensen de opdracht gegeven om concepten te bedenken voor verschillende sectoren. En daarbij ging het er natuurlijk om dat mensen veilig op anderhalve meter van elkaar kunnen werken. Denk aan het theater, scholen, winkels en kantoren. Werkelijk iedereen heeft hier tenslotte mee te maken.”

Uitgebreide promotie van concepten op social media

,,Daar kwamen hele sterke ontwerpen uit die we vervolgens uitgebreid met filmpjes zijn gaan promoten op social media”, gaat haar partner Theo Franssen verder. ,,Daar kwamen ontzettend goede reacties op. En dan vooral op de concepten voor kantoren. Daar hebben we een flink aantal opdrachten aan overgehouden. Ik kan me ook goed voorstellen dat werkgevers dat willen. Natuurlijk zijn er nog altijd veel mensen die graag thuis willen werken, maar er zijn er ook genoeg die dat inmiddels wel gezien hebben en weer lekker op kantoor aan de slag willen.”

"Een kantoor coronaproof inrichten doe je niet even door een paar looplijnen op de grond te plakken en een pompje met een desinfecterend middel neer te zetten"

Theo Franssen, commercieel directeur Bleeker concepts

Bleeker legt uit dat er een verschuiving gaande is. Personeel dat nu thuiswerkt, wil morgen op anderhalve meter van zijn of haar collega kunnen werken. Maar daarmee zijn ze er nog niet. Want hoe zit het overmorgen? ,,Dat is een vraag die klanten ons vaak stellen. En daar denken ze zelf ook graag over mee. Je kunt alles nu wel faciliteren, maar dat moet wel op een manier gebeuren waarop medewerkers ook in de toekomst veilig kunnen werken.”

Uitdagingen door coronamaatregelen leveren nieuwe expertise op

,,Kijk alleen al naar de inrichting van een ventilatiesysteem”, zegt Franssen. ,,Dat is een factor die het virus eenvoudig kan verspreiden als het niet goed in elkaar zit. Een kantoor coronaproof inrichten doe je niet even door een paar looplijnen op de grond te plakken en een pompje met een desinfecterend middel neer te zetten. Alles moet kritisch onderzocht worden en dat is uitdagend. Tegelijkertijd levert het ons als bedrijf een nieuwe expertise op. Makkelijk is het zeker niet, maar op deze manier lukt het ons tot op heden wel om de crisis door te komen.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.