Nieuws #nlstartop

Mislukte oogst, maar ook derde brandstore Derrick Neleman: 'Wijn is een crisisproof product'

Dat had Derrick Neleman nog nooit meegemaakt. Het hagelde pingpongballen, en dat hartje zomer, in juli. Zijn wijngaarden in het Spaanse Casas del Rey werden erdoor getroffen, de oogst ging grotendeels verloren. De natuur, je kan er niets aan veranderen, weet ook hij diep van binnen. En ondernemer als hij is weet hij, morgen kan er weer een kans op het pad komen. Dat gebeurde. Zijn gedroomde locatie voor een derde brandstore, in Amsterdam, kwam beschikbaar. Dóen.

Van onze redactie 29 juli 2020

Derrick Neleman wijnpionier brandstore amsterdam

Derrick Neleman bij zijn winkelpand in Amsterdam, brandstore nummer drie. Foto: Marco Bakker.

‘Weet je wat we gaan doen: we gaan in plaats van minder, juist meer wijn maken’. Zijn Spaanse medewerkers moeten op z’n minst even gedacht hebben hem verkeerd te hebben verstaan. De enorme hagelbuien op hun wijngaarden nabij Valencia waren net gevallen, of signor Neleman ziet alweer kansen, denkt in oplossingen. ‘We gaan gewoon meer druiven inkopen’.

Hier sprak, oprecht, de Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar, de titel die hij herhaaldelijk eer aandoet. Want klare wijn schenken, daar is hij van. Natuurlijk wist Derrick dat hij zeker niet de enige zou zijn die wilde gaan inkopen, maar met zijn netwerk en expertise plus een wijnmaker die twee jaar geleden nog tot de beste van Valencia werd uitgeroepen, zou het moeten kunnen lukken. Zijn redenering: ,,Wij betalen altijd een eerlijke prijs, jarenlang al, in voor- en tegenspoed. Zo bouw je een relatie op, krijg je kwaliteit geleverd.”

'Het is van deze tijd ook tegenslagen te delen met je klanten'

Terug naar de hagelbuien. ,,Iedereen zat stuk”, vertelt Derrick. ,,Dit gaat om niet zomaar wijngaarden, het gaat om de wijngaarden waar wij het meest trots op zijn. Je vindt ze op 900 meter boven zeeniveau, gelegen op werelderfgoed van Unesco.” Maar ook dit is Derrick: ,,Weet je, volgend jaar is er weer een kans. Dit is ook een kant van wijnboer zijn, in een kwartiertje kun je alles kapot zien gaan. Wijnboeren om ons heen hebben niks meer, moeten alles opnieuw aanplanten, daar komt de klap pas echt hard aan. Wij hebben een groter model, hebben in meer gebieden wijngaarden, kunnen anders doen en denken.” En dat laatste deed-ie ook.

,,Ik vind het helemaal van deze tijd dat je ook tegenslagen deelt met je klanten, met je fanbase. We hebben een klap gekregen, de productie komt in gevaar, bestellingen, maar we doen ons best – zo’n boodschap. Verkeerde woordspeling in dit geval, maar alleen maar mooi weer spelen, daar houd ik niet van. In een extra nieuwsbrief, op social media met foto’s en al, hebben we daarom alles eerlijk gemeld en vraagtekens bij onze voorraad gezet”. Het resultaat? Er werd massaal online besteld.

'Juist dánkzij de crisis heb ik een van de mooiste plekken van Amsterdam kunnen bemachtigen. We gaan in augustus openen op het Gerard Douplein, op het twee-na-drukste plein van onze hoofdstad. Een toplocatie'

Neleman Wijnen: derde brandstore, in Amsterdam

Intussen dwaalden Derricks gedachten in Valencia maar al te vaak af naar Amsterdam. Tegen de stroom in wilde hij daar namelijk snel een derde brandstore openen, na Zutphen en Utrecht. Zijn creatieve gedachtenkronkels starten aanvankelijk echter bij het openen van meerdere hubs, om sneller te kunnen leveren.

,,Want dat is de trend, klanten willen hun wijn steeds sneller geleverd worden. Onze bulkvoorraad staat wel in de buurt van Amsterdam maar dat was niet ideaal, we moesten echt de stad zelf in”. Laten we dan het nuttige met het aangename combineren, bedacht Derrick, ook al is het crisis. ,,Juist dánkzij de crisis heb ik een van de mooiste plekken van Amsterdam kunnen bemachtigen. We gaan in augustus openen op het Gerard Douplein in Oud-Zuid, op het twee-na-drukste plein van onze hoofdstad. Een toplocatie.”

Zodra er internet is zet hij er de eerste voorraad neer. ,,Dan is dus nog niet alles klaar, maar zetten we gewoon de deuren open. Dan hoop ik begin september de officiële opening te doen.” Derrick maakt er meer dan alleen een brandstore van. Het wordt én de hub die hij zo hard nodig heeft én een winkel voor zowel zakelijke klanten als particulieren. ,,Wijn heeft zich bewezen een crisisproof product te zijn, dat weten we intussen. Het is een hartstikke interessante tijd om te ondernemen als je in mijn vak zit. En dan vind ik het juist leuk mijn winkel in een buurt te starten waar je ook een vaste klantenkring kunt opbouwen van bewoners of horeca uit de directe omgeving.”

Ook Hoogvliet gaat Neleman Wijnen verkopen

Terug naar Spanje, naar Casas del Rey. De wens bleek meer dan de vader van de gedachte. Het netwerk, de goede contacten, ze gaan voor Neleman Wijnen inderdaad een groot deel van de wijnproductie redden. ,,Trouwens, had ik al verteld dat Hoogvliet drie van onze wijnen gaat opnemen in hun supermarkten?”

Neleman wijnen just fucking good wine

Eerder dit jaar maakte De Ondernemer deze video met Derrick Neleman, toen op weg naar zijn tweede brandstore, in Utrecht, waar hij de prijs voor Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar in ontvangst ging nemen. Kijk en luister mee naar Derricks visie op ondernemerschap:

MyChannels Video ID: 141609

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.