Blog Horeca
Beljaarts (KHN) signaleert: 'Voldoende kracht om te knokken voor onze horeca'
In zijn derde expertblog voor #nlstartop signaleert algemeen directeur Dirk Beljaarts van Koninklijke Horeca Nederland naast onheilspellende vooruitzichten ook positieve signalen in de horeca: veerkracht, creativiteit en ondernemerschap. Beljaarts over de 'kracht om te knokken voor onze branche.'

Het lichtpuntje in donkere tijden: samen staan we sterk!
Met deze blog wil ik graag een positief geluid laten horen. Maar dat is in deze tijd makkelijker gezegd dan gedaan. De horecabranche verkeert in zwaar weer en veel ondernemers staan voor lastige keuzes als het gaat om ontslagen of faillissementen. Ik heb hier de afgelopen dagen dan ook mee geworsteld.
Hoe graag ik ook vooruit wil kijken en tips met jullie wil delen, het is ongelofelijk moeilijk om dat in de huidige situatie te doen. Ik vind het namelijk belangrijk dat er eerst concrete steun komt en perspectief wordt geboden voor de hele horecasector, alvorens we als branche echt vooruit kunnen kijken. De situatie waarin we nu zitten hangt letterlijk en figuurlijk als een molensteen om de nek.
Mijn advies: maak je huidige situatie inzichtelijk
Inmiddels weten we dat veel horecaondernemers uitstel hebben gekregen voor rekeningen, belastingaanslagen en huren. Tijdens de sluiting was dit een welkom gebaar om nog iets van liquide middelen te hebben, maar feitelijk is de opschorting van vaste lasten natuurlijk het verplaatsen van het probleem. Daarom adviseer ik de horecaondernemers die ik spreek om hun huidige financiële situatie inzichtelijk te maken en vooruit te kijken, zodat men niet voor verrassingen komt te staan.
Door andere prioriteiten (het overleven op korte termijn) is deze situatieschets en planning er bij sommige ondernemers bij ingeschoten. Maar opschorting zorgt voor een stuwmeer aan uitgestelde betalingen die wel een keer betaald moeten gaan worden. Wij verwachten dan ook dat dit, in combinatie met de impact van de coronamaatregelen, voor veel ondernemers in het vierde kwartaal van dit jaar en begin van volgend jaar alsnog tot faillissementen zal leiden. Zorg daarom voor inzicht in jouw financiële situatie, stuur bij waar mogelijk en laat het niet zo ver komen.
Lees ook: Dirk Beljaarts (KHN): 'Zegt het kabinet nou eigenlijk, de helft van de horeca mag failliet?'
Durf uit te gaan van je eigen kracht
De signalen van horecaondernemers die in moeilijkheden zitten, stromen binnen. Maar afgelopen weekend werd ik positief verrast toen ik in Meerssen (Limburg) ging eten bij een heel mooi restaurant, met een veelbelovende eigenaar/chef de cuisine. Gelukkig hadden we veel tijd om te praten en wat bleek, het ging heel goed! Dit had ik al maanden niet gehoord, dus het eerste wat ik tegen de eigenaar zei was: wat ontzettend fijn om dat te horen.
Hij vertelde me hoe hij en zijn vrouw de kunst van het omdenken hadden toegepast. In de periode dat ze binnen minder mensen mochten ontvangen, hadden ze de situatie aangegrepen door twee zittingen te introduceren. Daarmee kregen ze extra tijd én ruimte om in te spelen op de behoefte van hun gasten en konden ze hen weer die bijzondere gastvrije ervaring bieden waar ze zo lang naar hebben uitgekeken.
Daarnaast had hij een goede afspraak gemaakt met een tentenbouwer en is een deel van zijn terras overkapt, waardoor je ook daar het gevoel krijgt alsof je binnen zit. Vanaf het begin hebben ze bovendien snel ingezet op het thuisbezorgen van maaltijden. Hiermee konden ze in contact blijven met vaste gasten en hebben ze hun naamsbekendheid enorm verhoogd. Voorlopig gaan ze hier mee door. Ongemerkt heeft hij op deze manier namelijk een nieuwe doelgroep aangeboord die nu ook het restaurant fysiek weet te vinden. Het geheim: durf uit te gaan van je eigen kracht en denk in mogelijkheden.
Lees ook: Reconstructie: hoe Heineken 20.000 horecazaken op de been houdt
De kracht van onderlinge saamhorigheid en creativiteit
Gelukkig zie ik die veerkracht van ondernemers ook op andere plekken om mij heen. Ondernemerschap is geen synoniem voor geld verdienen. Ondernemerschap betekent kansen zien die andere mensen niet zien en deze benutten, risico’s nemen, creatief zijn, investeren, borgen, succes delen. Ondanks de enorme impact van de coronamaatregelen, zie ik in veel horecazaken dat ondernemerschap goed terugkomen.
Of het nu gaat om het ontwikkelen en voeren van een (tijdelijk) ander concept, het thuisbezorgen van maaltijden of aanpassingen in de back-of-house, horecaondernemers zijn ontzettend creatief en werken samen. Zo delen sommigen onderling personeel om piekdrukte beter te benutten, of stellen ze hun keukens beschikbaar om de bezetting te optimaliseren. Dus hoe moeilijk de aanleiding ook is, de coronacrisis laat ons ook mooie dingen zien. Namelijk de kracht van onderlinge saamhorigheid en creativiteit.
Welke les trek ik hier uit?
Los van het feit dat ik heb gemerkt dat deze voorbeelden mij enorm veel energie geven, heeft het me ook iets belangrijks geleerd. Eigenlijk voelt het als een herbevestiging van wat ik heel diep van binnen altijd al heb geweten: we zijn als horecabranche zó veerkrachtig en creatief, dat we daarmee door diepe dalen kunnen komen.
Het doet niets af aan de uitzichtloze situatie waarin velen nu verkeren, maar het geeft wel hoop. En als die hoop en perspectief niet vanuit het kabinet komt, dan maar vanuit onszelf: de kracht om te knokken voor onze branche vanuit zowel horecaondernemers onderling die nu meer dan ooit samenwerken, vanuit Koninklijke Horeca Nederland en vanuit alle leden die lokaal en landelijk samen aanpakken. De zin 'samen staan we sterk!' heeft meer betekenis en lading gekregen dan ooit tevoren. En dat maakt mij ongelofelijk trots!
Dirk Beljaarts
Koninklijke Horeca Nederland
Dirk Beljaarts is algemeen directeur van Koninklijke Horeca Nederland. Dit is zijn derde expertblog voor #nlstartop van De Ondernemer.
Met een uitgebreid portfolio heeft DPG Media alles in huis om een boodschap succesvol over te brengen. De media adviseurs van DPG Media helpen ondernemers graag verder met een plan op maat.
Laat hieronder je gegevens achter en we nemen snel contact met je op.