Nieuws Arbeidsmarkt

Dit bedrijf laat zijn medewerkers WhatsAppen met sollicitanten

Na moeizame pogingen om aan nieuw personeel te komen zette dit bouwbedrijf zijn eigen personeel in als ambassadeur voor het bedrijf.

Vincent Krijtenburg 3 december 2018

Whatsapp advertenties bijgesneden

Want naast het normale functieprofiel staan er bij de vacatures van het Belgische bedrijf Mourik ook de namen en telefoonnummer vermeld van personeelsleden. Geïnteresseerde kandidaten kunnen rechtstreeks online (via WhatsApp) contact opnemen met de medewerkers voor informatie over het bedrijf en vacatures. "Praat met ze, bel met ze, chat met ze. Iedereen staat voor je klaar", zo luidt de oproep in een korte wervingsvideo.

Hoge medewerkerstevredenheid

Sollicitanten hebben vandaag de dag volop keuze, zo licht Tjeerd de Jong van RedPepper Arbeidsmarkt Communicatie de keuzes voor deze campagne toe op Marketing Tribune. "Hij of zij zal zich afvragen waarom ze bij Mourik moeten komen werken. Uit interviews die wij hielden onder bestaande medewerkers bleek een extreem hoge medewerkerstevredenheid." Redpepper heeft de campagne ontwikkeld in samenwerking met de tech-startup Wonderkind en WebNL.

Voor het WhatsAppen hebben de medewerkers (asbestverwijderaars, chauffeurs, ingenieurs etc.) een aparte smartphone gekregen. Volgens algemeen directeur Ronny Bertels mogen de medewerkers alles zeggen wat ze willen.

Goede match

"We hebben er de nadruk op gelegd dat mensen gewoon mogen vertellen wat ze te vertellen hebben. De goeie kanten. En als er dingen zijn die beter kunnen, dan kun je dat ook gerust zeggen in dat gesprek. We willen voor een goede match gaan tussen de kandidaat en het bedrijf", zegt Bertels tegen de Belgische omroep ATV.