Kennis Personeel

Beginselen goed werkgeverschap: 8 handvatten

Een goede werkgever zorgt goed voor zijn personeel, en dat gaat verder dan alleen een mooi salaris. Goed werkgeverschap gaat ook over het bieden van doorgroei- en ontwikkelings­mogelijkheden, de juist balans tussen werk en privé en het handhaven van een goede sfeer binnen je bedrijf. Maar ook de steun die je als werkgever biedt bij ziekte of arbeidsongeschiktheid is van groot belang. Dus wat kun je nu allemaal doen om ervoor te zorgen dat je medewerkers graag bij je (blijven) werken?

Vivienne Groenewoud 27 juli 2022

Goed werkgeverschap

Foto: Shutterstock

Goed werkgeverschap, wat is dat nu precies?

Niet alleen je personeel heeft belang bij goed werkgeverschap, uiteindelijk pluk je er zelf als ondernemer ook de vruchten van. Gelukkige werknemers werken niet alleen harder, maar presteren ook beter. Daarbij verzuimen ze minder en zorgen zaken als een fijne sfeer en goede arbeidsvoorwaarden voor minder personeelsverloop. Genoeg redenen dus om te blijven streven naar het hoogst haalbare qua werkgeverschap. Met deze acht handvatten kom je een heel eind.

De acht kenmerken van goed werkgeverschap

  1. Arbeidsvoorwaarden

  2. Persoonlijke ontwikkeling

  3. Alert op machtsverhoudingen

  4. Opvang arbeidsongeschiktheid

  5. Aandacht voor diversiteit

  6. Zorg voor zwangerschapsverlof

  7. Transparantie

  8. Functioneringsgesprekken

1

Goede arbeidsvoorwaarden, zowel primair als secundair

Een goed salaris blijft over het algemeen genomen het belangrijkste criterium, dat moet aan een bepaalde ondergrens voldoen. Maar ook regelingen als een dertiende maand, ouderschapsverlof en cursussen zijn arbeidsvoorwaarden die het leven voor je medewerkers een stuk prettiger en minder stressvol maken. En zoals met alle regels voor goed werkgeverschap is er sprake van een win win situatie: ze maken je organisatie een stuk aantrekkelijker om bij te solliciteren.

Ook een extraatje voor je werknemers laat zien dat je je medewerkers waardeert. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een persoonlijk kaartje te sturen op een verjaardag of bij een andere levensgebeurtenis, fruit aan te bieden op de werkplek of flexibel om te gaan met op afstand werken of sabbaticals.

Lees ook:

2

Begeleiding bij persoonlijke ontwikkeling

Wanneer werknemers de mogelijkheid krijgen zich te kunnen blijven ontwikkelen, voelen zij zich gelukkiger en gemotiveerder. En daar profiteer jij als werkgever natuurlijk net zo hard van mee. Lees hier wat De Ondernemer Academy daarin voor jou kan betekenen.

3

Je bent alert op scheve machtsverhoudingen of ander negatief gedrag

Helaas komen in iedere sector nog zaken voor die het daglicht niet kunnen verdragen. Een goede werkgever is er alert op, en sluit nooit zijn ogen voor pestgedrag, intimidatie of machtsmisbruik en doet zijn best om dit te voorkomen. Een goede werksfeer waarin mensen zichzelf kunnen zijn, is een enorm belangrijk criterium.

Lees ook:

4

Een goede regeling bij arbeidsongeschiktheid

Wanneer een werknemer langdurig uitvalt is dat natuurlijk ontzettend vervelend. Niet alleen voor jou, maar ook voor de werknemer. Dat wordt alleen maar erger als deze er ook nog financieel op achteruit gaat. Als werkgever kun je ervoor kiezen het inkomensgat voor je werknemer te dichten.

Lees ook:

5

Aandacht voor diversiteit en inclusiviteit

Bij jouw bedrijf mag iedereen meedoen en is er aandacht voor ieders unieke waarde. Diversiteit biedt mogelijkheden en een variatie aan culturen, religies, gender en karaktereigenschappen binnen je organisatie zorgen voor niet alleen voor een broodnodige frisse blik, maar ook voor betere prestaties. Behandel je medewerkers gelijk maar wees je er tegelijkertijd van bewust dat niemand hetzelfde is. Iedereen is anders, en heeft daardoor ook een ander soort aansturing nodig. Trek niemand voor zodat iedereen een goed gevoel heeft bij jou als werkgever en stel jezelf als werkgever ook niet voelbaar boven je medewerkers.

Door meer naast je personeel te staan maakt dat je toegankelijker en krijgen medewerkers eerder het gevoel dat zij met hun verhaal bij je terecht kunnen. Alertheid op dit soort zaken zorgt voor een geweldig employer brand of in normaal Nederlands: een positief imago. Organisaties worden al lang niet meer alleen beoordeeld op hun financiële prestaties, maar ook op hun relaties met de externe wereld. Bedrijven begrijpen dat zij een verantwoordelijkheid hebben tegenover de samenleving als geheel.

Lees ook:

6

Zwangerschapsverlof

Wanneer een van je medewerkers zwanger is, dan gaat deze minimaal 16 weken met zwangerschapsverlof. Maar als werkgever kun je er natuurlijk voor kiezen om nog wat fijne extra’s aan te bieden. Denk bijvoorbeeld aan een langer verlof of gunstige thuiswerkvoorwaarden.

Lees ook:

7

Transparantie

Steeds meer organisaties geloven dat authentieke communicatie leidt tot transparant leiderschap en nemen hiervoor initiatieven. Wanneer je als werkgever transparant bent, bijvoorbeeld in de cijfers van het bedrijf, creëer je niet alleen betrokkenheid maar ook begrip bij jouw medewerkers, wat voor meer waardering zorgt.

Lees ook:

8

Functioneringsgesprekken

Van de traditionele jaarlijkse beoordelingen focussen veel bedrijven vaker op continue feedback en coaching. En dan bespreek je natuurlijk niet alleen het functioneren, maar ook eventuele doorgroeimogelijkheden van je werknemer. Toon interesse in op welk punt je medewerker in zijn of haar carrière staat. is hij of zij nog tevreden? Wil hij of zij zich verder ontwikkelen binnen zijn of haar huidige positie, of staat hij of zij juist open voor een nieuwe uitdaging? Werknemers zijn vaker bereid bij dezelfde werkgever te blijven, zolang hij of zij zich kan blijven ontwikkelen.

Lees ook:

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers. Actie: ontvang nu €100,- gratis advertentietegoed voor DPG Direct.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws