Nieuws Personeel
Harde klappen winkelcentrum Spijkenisse
Het winkelcentrum in het stadshart van Spijkenisse krijgt rake klappen. Vijf winkels sluiten of zijn al dicht. Vooral het nieuwe winkelgedeelte wordt getroffen, dat schrijft het AD.

De kookdiscounter de Cookery Shop geeft er na ruim een half jaar alweer de brui aan in het ABC-complex, omdat 'de omzet te laag is'. Dat zegt investeerder Co Mast. Ook de Kijkshop, Duifhuizen Tassen en Koffers, snackbar Febo en WVL Steigerhout (dat meubels verkoopt) verdwijnen.
Gebrek aan klandizieVooral het jongste winkelgedeelte van Spijkenisse, rond het theaterplein, wordt getroffen. De Febo vertrekt daar vanwege gebrek aan klandizie. Ook Duifhuizen voert dat als oorzaak aan. Het bedrijf dient het contract uit en sluit in augustus. ,,Toen we vijf jaar geleden in deze straat begonnen, zat hij helemaal vol. Vrij kort erna gingen winkels failliet. Toen op een gegeven moment ook elektronicabedrijf Saturn verdween, ging de omzet verder naar beneden'', zegt keteneigenaar Jan Duifhuizen.
Het grootste probleem is volgens hem dat mensen tijdens het winkelen in het stadscentrum stoppen na het bezoek aan het overdekte winkelcentrum De Kopspijker. ,,Ze lopen dan niet door naar onze zaken. De gemeente zegt dat ze er alles aan gedaan heeft dat de loop er wel in zou komen, maar ik zet daar m'n twijfels bij.'' WVL Steigerhout vertrekt naar winkelcentrum Alexandrium in Rotterdam.
VertrouwenIn De Kopspijker sluit de Kijkshop na 30 jaar op 3 juli. Daar wist verhuurder Sectie 5 eerder nog sportzaak Perry Sport en La Place te behouden. Retailmanager Tom Schopman van Sectie 5 noemt het vertrek van enkele zaken rond het theaterplein 'niet verrassend'. ,,De partijen gaven eerder aan het zwaar te hebben. Er zijn gesprekken geweest, maar het heeft niet tot een oplossing geleid.'' Daarentegen is het wel gelukt de winkels van Vodafone en modezaak Sting binnenboord te houden, zegt Schopman. ,,Die winkels hebben vertrouwen dat klanten hen weten te vinden.''
De manager verwacht veel van de oosterse bazaar die in maart in het pand komt dat elektronicaconcern Saturn twee jaar terug achterliet. Dat moet de nieuwe trekker van het nieuwe winkelgedeelte worden. Galeries Bazar moet ook helpen bij het lokken van bezoekers die nu in winkelcentrum De Kopspijker omkeren. Schopman denkt bovendien aan 'een visuele verbinding'. Daarnaast wil hij De Kopspijker verder opknappen, maar dat heeft 'door omstandigheden' vertraging oplopen.