Podcast

Deze soft skills hebben leidinggevenden nodig voor groei

Trainingsbedrijf Lepaya geeft cursussen in 'soft skills' zoals feedback geven, moeilijke gesprekken voeren en teams aansturen. Trainingen waar juist ondernemers van kunnen profiteren. In onze podcast geeft oprichter René Janssen een kleine stoomcursus en vertelt hij over de groei van zijn bedrijf.

Rene janssen lepaya

René Janssen (rechts) in de studio van New Business Radio op het Mediapark in Hilversum, waar wekelijks op de dinsdag live de radio-uitzending van De Ondernemer plaatsvindt. Foto: Eldert Kuiken.

Van onze redactie 28 januari 2020

René Janssen zag dat er iets miste in het aanbod trainingen en besloot met Lepaya in dat gat te springen. Volgens hem helpen de meeste trainingen bij praktische of juist persoonlijke vaardigheden, terwijl er weinig trainingen zijn in zaken als teams leiden of moeilijke gesprekken voeren. Al zijn dat geen vaardigheden die mensen vanzelfsprekend bezitten.

Belang van soft skills

Een gebrek aan deze soft skills bij leidinggevenden kan tot vervelende situaties leiden, vertelt Janssen. Soms weten medewerkers bijvoorbeeld totaal niet wat de langetermijndoelen zijn van een bedrijf omdat een leidinggevende hier niet goed over communiceert. Of medewerkers krijgen nooit of onbruikbare feedback. Dat heeft grote gevolgen: ,,Medewerkers die niet het gevoel hebben dat ze zich ontwikkelen, zijn eerder geneigd weer weg te gaan.''

Lees ook: LinkedIn-lessen van 'Top Voice' Michiel Dijkman (Samsung)

Groei van 300 procent per jaar

Dat er vraag is naar de trainingen van Lepaya, mag blijken uit de 300 procent groei per jaar. Volgens Janssen spelen soft skills ook weer een rol bij het bereiken van die groei. Duidelijk communiceren wat het doel is, is daarbij belangrijk, net als luisteren naar personeel. Dicteer niet hoe medewerkers hun doelen moeten behalen, maar vraag actief om eigen inbreng, zegt Janssen.

Podcasts

Meer podcasts luisteren? Hier vind je alle podcasts van De Ondernemer, over snelgroeiende startups, topondernemers, tips en tricks, familiebedrijven, Brexit en meer.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details