Podcast
Deze soft skills hebben leidinggevenden nodig voor groei
Trainingsbedrijf Lepaya geeft cursussen in 'soft skills' zoals feedback geven, moeilijke gesprekken voeren en teams aansturen. Trainingen waar juist ondernemers van kunnen profiteren. In onze podcast geeft oprichter René Janssen een kleine stoomcursus en vertelt hij over de groei van zijn bedrijf.

René Janssen (rechts) in de studio van New Business Radio op het Mediapark in Hilversum, waar wekelijks op de dinsdag live de radio-uitzending van De Ondernemer plaatsvindt. Foto: Eldert Kuiken.
René Janssen zag dat er iets miste in het aanbod trainingen en besloot met Lepaya in dat gat te springen. Volgens hem helpen de meeste trainingen bij praktische of juist persoonlijke vaardigheden, terwijl er weinig trainingen zijn in zaken als teams leiden of moeilijke gesprekken voeren. Al zijn dat geen vaardigheden die mensen vanzelfsprekend bezitten.
Belang van soft skills
Een gebrek aan deze soft skills bij leidinggevenden kan tot vervelende situaties leiden, vertelt Janssen. Soms weten medewerkers bijvoorbeeld totaal niet wat de langetermijndoelen zijn van een bedrijf omdat een leidinggevende hier niet goed over communiceert. Of medewerkers krijgen nooit of onbruikbare feedback. Dat heeft grote gevolgen: ,,Medewerkers die niet het gevoel hebben dat ze zich ontwikkelen, zijn eerder geneigd weer weg te gaan.''
Lees ook: LinkedIn-lessen van 'Top Voice' Michiel Dijkman (Samsung)
Groei van 300 procent per jaar
Dat er vraag is naar de trainingen van Lepaya, mag blijken uit de 300 procent groei per jaar. Volgens Janssen spelen soft skills ook weer een rol bij het bereiken van die groei. Duidelijk communiceren wat het doel is, is daarbij belangrijk, net als luisteren naar personeel. Dicteer niet hoe medewerkers hun doelen moeten behalen, maar vraag actief om eigen inbreng, zegt Janssen.
Podcasts
Meer podcasts luisteren? Hier vind je alle podcasts van De Ondernemer, over snelgroeiende startups, topondernemers, tips en tricks, familiebedrijven, Brexit en meer.