Nieuws Leiderschap

Frits van Eerd (Jumbo): succesvol zakenman, ceo én carnavalszanger

Hij is de baas van supermarktketen Jumbo, maar in zijn vrije tijd zingt Frits van Eerd graag carnavalsnummers. 'Fan van jou!' is nu uit. ,,Ik heb uitstapjes nodig om zowel Jumbo als mijn eigen leven een succes te maken.''

Sanne Schelfaut | AD 8 februari 2020

Fritsvan Eerd Jumbo Carnaval portet

Frits van Eerd: ,,De interactie met het publiek is iets magisch''. Onder: Van Eerd als prins carnaval in 1999. Foto's: ANP/Frits van Eerd.

Aan het einde van het gesprek laat Frits van Eerd (52) het liedje uit zijn mobiel schallen, een klassieke carnavalsmelodie. Dan zijn stem: Weet je wel hoeveel ik van je hou, want ik ben een echte fan van jou. Ik zeg het dan wel niet zo vaak, maar we zien je oh zo graag. Vragende ogen. Van Eerd in het AD: ,,Wat vind je ervan, kan het door de beugel? De tekst is niet seksistisch, we doen geen rare dingen. Het nummer gaat eigenlijk over onze klanten, dus de verbondenheid met Jumbo is er zeker.''

U vreesde dat mensen binnen Jumbo zich zorgen zouden maken als u nog een keer als carnavalszanger door het land zou trekken. Vanwege uw reputatie. Waarom toch weer het podium op?

,,Directe aanleiding is het Vlaamse VTM Journaal van november. Wij openden onze eerste winkel in België en het journaal had een profiel van mij gemaakt. Ik werd neergezet als schlagerzanger, autocoureur, trompettist, wielerliefhebber en oh ja, ook nog de ceo van Jumbo. Ik concludeerde dat het helemaal geen zin heeft nog langer tegen die reputatie te vechten. Ik hoef mezelf ook niet te verdedigen, want met Jumbo gaat het prima. Dan kan ik net zo goed dat liedje uitbrengen.''

''Jumbo is een goed draaiende machine, de basis is gelegd. Dat is geen geluk geweest hè, dat hebben we met goed beleid afgedwongen''

Frits van Eerd, Jumbo

1999 Prins Carnaval fritsvan Eerd

U bent niet bang om minder serieus te worden genomen?

,,Je moet zeker uitkijken. Er werken ruim 80.000 mensen bij ons, we hebben ook een maatschappelijke rol. Maar ik kreeg intern sympathieke reacties. Het is een actie met een knipoog, over een paar weken is carnaval alweer voorbij. In de tussentijd hoop ik samen met de twee mannen van Het Feestteam een hoop lol te hebben tijdens de optredens. Ik weet wat muziek kan doen, de interactie met het publiek is iets magisch. Dat weet ik nog wel van twaalf jaar geleden toen ik met de Gebroeders Ko optrad en als bandlid tijdens de concerten van De Toppers. Ze klappen al voordat je begint. Als ik ons kantoor binnenstap, klapt er niemand voor me.''

Waarom kiest u niet 100 procent voor het artiestenleven?

,,Nee, ik ben geen artiest, maar een ondernemer. Ik hoef ook niet altijd de lolbroek te zijn, maar ben wel op zoek naar de juiste balans tussen bedrijf, gezinsleven en mijn hobby's. Een cirkel bestaat in mijn leven uit veel verschillende taartpunten. Elke punt geeft me meer energie en maakt mijn leven kleurrijker en interessanter. Bijna alle tijd, 90 procent, gaat aan Jumbo op. Een avond op de bank zitten, komt niet voor. Ik kijk nooit televisie. Ik weet bijvoorbeeld wel wie Eva Jinek is, maar haar programma zie ik niet. Zonde van de tijd.''

Zit u op een gegeven moment niet tegen een grens aan? Zowel privé als zakelijk? Jumbo groeit enorm, maar als het zo doorgaat zijn er straks geen winkels meer om over te nemen.

,,Jumbo is een goed draaiende machine, de basis is gelegd. Dat is geen geluk geweest hè, dat hebben we met goed beleid afgedwongen. En ik sta als trots man aan het roer. We zitten nu op een marktaandeel van een kleine 22 procent. Het kan zijn dat als we 25 procent hebben bereikt, het tijd wordt meer te investeren in het buitenland. Zo willen we La Place niet alleen in Nederland, maar ook over de grens veel groter maken. En in België zijn we nog maar pas begonnen met onze winkels, daar zie ik nog veel groeimogelijkheden. Daarnaast staat onze samenwerking met Hema nog maar net in de steigers. Hun spullen liggen straks niet alleen in onze winkels, maar wij zullen onze foodproducten later dit jaar ook in Hema-winkels op zes stations van de Nederlandse Spoorwegen verkopen. Er is nog genoeg te doen, dus.''

Hebben jullie over een paar jaar marktleider Albert Heijn ingehaald?

,,Waarom begint iedereen daar altijd over? Het gaat mij niet om de grootste te willen zijn, maar de beste. Er valt nog veel uit Jumbo te halen, dus wie weet. Maar het is zeker geen doel op zich. Elke woensdag open ik samen met mijn familie een nieuwe of verbouwde winkel. Dan praten we altijd met onze klanten en horen we wat ze willen. Ons doel is vooral onze klanten lekkere en gezonde maaltijden te bieden.''

Maar ook in uw supermarkt is nog tabak te koop.

,,Zeker, en zolang het bij wet niet wordt verboden, blijven we dat doen. Want anders moet je ook het kratje bier verbieden of de zakken chips of snoep. Het is niet onze rol om onze klant tabak af te pakken, we willen niet belerend zijn.''

''Ik word niet goed van die stampmuziek, dat is toch geen carnaval?''

Frits van Eerd, Jumbo

Dat zegt AH ook. Maar er zijn ook ketens zoals Kruidvat die wel stoppen met tabaksverkoop. En op stations kun je straks ook geen sigaretten meer kopen.

,,Ook in supermarktland is dit een discussie, zeker. Wie weet is het over een tijd anders, maar wij nemen nu zeker niet het initiatief om zelf te stoppen; dat kunnen we niet uitleggen aan onze klanten.''

Nog even terug naar het carnaval. Hoopt u stiekem dat Fan van jou! een hit wordt?

,,We zien wel wat er gebeurt. Wat ik hoop, is dat dit nummer bijdraagt aan de terugkeer van traditionele carnavalsmuziek. Want ik word niet goed van die stampmuziek, dat is toch geen carnaval? Mijn oudste zoon van 15 liet ik het nummer horen en hij vond het natuurlijk stom. Hij is meer van het gebonk. Vervolgens heb ik hem gevraagd samen met zijn vrienden mee te gaan naar de opnames van de clip in Veghel. Na afloop was hij om, hij had genoten van de sfeer. Sfeer die grotendeels wordt bepaald door de muziek.''