Podcast De Ondernemer

Jan-Willem van der Schoot over leiderschap in coronatijd en het effect op 'zijn' Mastercard

Nota bene aan het begin van de eerste lockdown begon Jan-Willem van der Schoot in zijn nieuwe functie als country manager bij Mastercard Nederland. Het werden direct maanden van uitersten: niet alleen moest hij direct 'op afstand' leiding gaan geven, het betaaltechnologiebedrijf kreeg bovendien te maken met een enorme vlucht aan contactloze betalingen. En Van der Schoot wist in te zetten op innovatie: hij vertelt in de podcast onder meer over het mogelijk maken van inchecken met een betaalpas in het ov.

Van onze redactie 3 november 2020

Van der Schoot vertelt in de podcast - hierboven te beluisteren - onder meer over de leiderschapsuitdagingen van de afgelopen tijd, zoals het (online) communiceren met thuiswerkend personeel, de rol van een Amerikaans hoofdkantoor in coronatijd en het snel veranderende consumentengedrag. In de eerste lockdownperiode begonnen klanten massaal contactloos te betalen. ,,Als je naar de cijfers kijkt, dat waren echt bizarre stijgingen.'' Overigens, Van der Schoot verwacht een 'unieke decembermaand', waarin online betalingen waarschijnlijk tot recordhoogtes zullen stijgen.

Limiet contactloos betalen omhoog

Waar Mastercard in die eerste lockdownperiode onder meer snel op inzette, was het limiet van contactloos betalen. ,,Ik ben er wel trots op dat het ons toen is gelukt om binnen een paar dagen het limiet in Nederland van 25 euro naar 50 euro te brengen.'' Van der Schoot merkte ook dat de banken er voor openstonden om hieraan mee te werken. ,,Sinds de bankencrisis hebben zij geleerd dat ze onderdeel willen zijn van de oplossing," stelt hij.

Betaalinnovatie: inchecken met betaalpas in het ov

Daarnaast grijpt Mastercard het momentum ook aan voor betaalinnovaties. Van der Schoot vertelt bijvoorbeeld over het inchecken met een betaalpas in het ov mogelijk te maken. ,,In Nederland zijn we met vervoerders hierover al in gesprek en het ziet ernaar uit dat het er gaat komen. Bij een eerste busmaatschappij waarschijnlijk al heel snel.''

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

Thijs Talks

Lessen van Ivar Camps (Alliance Automotive): ‘Leg elke zakelijke afspraak vast, steeds weer

Nog twee open plekken in het marketingelftal van Thijs van Dijk. Na deze aflevering nog maar één. In de tiende episode van de podcastserie Thijs Talks is Ivar Camps van Alliance Automotive Group Benelux, een bedrijf gespecialiseerd in de distributie en de verkoop van auto-onderdelen en –accessoires, te gast. Op welke plek gaan we de retailmarketingmanager terugzien? Je hoort het in deze podcast! Net als het beste advies waar je mee aan de slag kan.

Details
Broodje Verhaal

Hoe vanzelfsprekend storytelling voor een startup als Moonback is

Deze ondernemer heeft een verhaal - en wat voor een. Storytelling-expert Cor Hospes ontvangt dan ook maar al te graag de Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar, Niels Meijssen, in zijn keuken voor Broodje Verhaal. Niels is initiator van Moonback, het eerdere Beterboeken.nl, als nieuwe sympathieke alternatief voor Booking.com.

Details
De Ondernemer Onderweg

Zo helpt Trunkrs webshops aan perfecte klantbeleving

Trunkrs groeit hard. De same day delivery-speler zet in op snel en groen bezorgen, mét een focus op de ontvangstervaring. Het levert de bezorgdienst een groei van 700 procent op. Ceo Jan Wijn is bij Roland Tameling in de studio voor een nieuwe aflevering van De Ondernemer Onderweg. Luister naar deze podcast over het idee, het succes en de ambities van deze bezorgdienst.

Details
Broodje Verhaal

Waarom storytelling ook bij Ellyne Biermans' Reflower werkt

Storytelling-expert Cor Hospes in gesprek met Ellyne Bierman die de 'duurzame bloemenbieb' Reflower startte. Het is een platform om blijvende bloemen te delen, ook wel een abonnement op kunstbloemen. Maar: waarom? Houden ook kunstbloemen van mensen - en andersom? Jazeker. En dus: wat is het verhaal van Ellyne? Luister mee.

Details
Thijs Talks

Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk wordt steeds completer dankzij alweer de negende aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Dit keer te gast: Peter Zijlstra, Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland. Waar plaatst uw host hem in zijn ultieme elftal? ,,Het merk, de maatschappij en de media verandert. Genoeg uitdaging.''

Details