Podcast De Ondernemer

Jan-Willem van der Schoot over leiderschap in coronatijd en het effect op 'zijn' Mastercard

Nota bene aan het begin van de eerste lockdown begon Jan-Willem van der Schoot in zijn nieuwe functie als country manager bij Mastercard Nederland. Het werden direct maanden van uitersten: niet alleen moest hij direct 'op afstand' leiding gaan geven, het betaaltechnologiebedrijf kreeg bovendien te maken met een enorme vlucht aan contactloze betalingen. En Van der Schoot wist in te zetten op innovatie: hij vertelt in de podcast onder meer over het mogelijk maken van inchecken met een betaalpas in het ov.

Van onze redactie 3 november 2020

Van der Schoot vertelt in de podcast - hierboven te beluisteren - onder meer over de leiderschapsuitdagingen van de afgelopen tijd, zoals het (online) communiceren met thuiswerkend personeel, de rol van een Amerikaans hoofdkantoor in coronatijd en het snel veranderende consumentengedrag. In de eerste lockdownperiode begonnen klanten massaal contactloos te betalen. ,,Als je naar de cijfers kijkt, dat waren echt bizarre stijgingen.'' Overigens, Van der Schoot verwacht een 'unieke decembermaand', waarin online betalingen waarschijnlijk tot recordhoogtes zullen stijgen.

Limiet contactloos betalen omhoog

Waar Mastercard in die eerste lockdownperiode onder meer snel op inzette, was het limiet van contactloos betalen. ,,Ik ben er wel trots op dat het ons toen is gelukt om binnen een paar dagen het limiet in Nederland van 25 euro naar 50 euro te brengen.'' Van der Schoot merkte ook dat de banken er voor openstonden om hieraan mee te werken. ,,Sinds de bankencrisis hebben zij geleerd dat ze onderdeel willen zijn van de oplossing," stelt hij.

Betaalinnovatie: inchecken met betaalpas in het ov

Daarnaast grijpt Mastercard het momentum ook aan voor betaalinnovaties. Van der Schoot vertelt bijvoorbeeld over het inchecken met een betaalpas in het ov mogelijk te maken. ,,In Nederland zijn we met vervoerders hierover al in gesprek en het ziet ernaar uit dat het er gaat komen. Bij een eerste busmaatschappij waarschijnlijk al heel snel.''

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

Jordy en Lena Cobelens NBR 2020
De Ondernemer

Welk geheim heeft ondernemersechtpaar Jordy en Lena Cobelens?

Ondernemersechtpaar Jordy en Lena Cobelens timmert flink aan de weg. Hij is dankzij zijn succesvolle horlogemerk TW Steel genomineerd voor de titel Meest Inspirerende Ondernemer van 2020, terwijl zij wereldwijd furore maakt met haar startup Le Olive die gepersonaliseerde kimono's produceert. Wat is hun geheim?

Details
Kerstmis gezellig
De Ondernemer

Hoogleraar Cor Molenaar: 'Retailers overleven alleen als zij hun klant écht beter leren kennen'

Retail-professor Cor Molenaar is altijd duidelijk. Tijdens onze live radio-uitzending op de vierde dag van de Week van de Ondernemer richtte hij zijn scherpe pijlen op de retailer met een strakke boodschap: stop meer energie in het beter leren kennen van de klant.

Details
Maarten Franken NBR 2020
De Ondernemer

Waarom Maarten Franken (Goodhabitz) zo succesvol is met online trainingen

Leren is leven en leven is leren. Dat is het fundament onder de Brabantse onderneming Goodhabitz, die internationaal online trainingen aanbiedt. Oprichter Maarten Franken - tevens genomineerd voor Meest Inspirerende Ondernemer van 2020 - was bij ons te gast tijdens de radio-uitzending in de Week van de Ondernemer. ,,Het is onze bedoeling dat mensen iets leren zonder in de gaten te hebben dat ze iets leren."

Details
Marco Aarnink portret groen
De Ondernemer

Zó onderneemt Marco Aarnink (Print.com) zich uit de coronacrisis

Hoe investeer je jezelf uit de coronacrisis en wat doe je met je bedrijfsvoering anno nu? Topondernemer Marco Aarnink werd met Print.com hard geraakt door corona, maar durfde radicale beslissingen te nemen. Hij vertelt er tijdens de Week van de Ondernemer over in onze live radio-uitzending.

Details
VVD Aartsen NBR 2020
De Ondernemer

Thierry Aartsen (VVD) over corona-zorgen ondernemers: 'Overheid móet soms echt ingrijpen'

De Bredase ondernemerszoon Thierry Aartsen is als Tweede Kamerlid van de VVD een begripvolle gesprekspartner voor ondernemers die het moeilijk hebben met de coronacrisis. Tegelijk benadrukt hij als studiogast van De Ondernemer Radio dat het kabinet-Rutte er niet aan ontkomt om strenge maatregelen te treffen. ,,Bij twijfel halen we even niet in.”

Details