Podcast De Ondernemer

Jan-Willem van der Schoot over leiderschap in coronatijd en het effect op 'zijn' Mastercard

Nota bene aan het begin van de eerste lockdown begon Jan-Willem van der Schoot in zijn nieuwe functie als country manager bij Mastercard Nederland. Het werden direct maanden van uitersten: niet alleen moest hij direct 'op afstand' leiding gaan geven, het betaaltechnologiebedrijf kreeg bovendien te maken met een enorme vlucht aan contactloze betalingen. En Van der Schoot wist in te zetten op innovatie: hij vertelt in de podcast onder meer over het mogelijk maken van inchecken met een betaalpas in het ov.

Van onze redactie 3 november 2020

Van der Schoot vertelt in de podcast - hierboven te beluisteren - onder meer over de leiderschapsuitdagingen van de afgelopen tijd, zoals het (online) communiceren met thuiswerkend personeel, de rol van een Amerikaans hoofdkantoor in coronatijd en het snel veranderende consumentengedrag. In de eerste lockdownperiode begonnen klanten massaal contactloos te betalen. ,,Als je naar de cijfers kijkt, dat waren echt bizarre stijgingen.'' Overigens, Van der Schoot verwacht een 'unieke decembermaand', waarin online betalingen waarschijnlijk tot recordhoogtes zullen stijgen.

Limiet contactloos betalen omhoog

Waar Mastercard in die eerste lockdownperiode onder meer snel op inzette, was het limiet van contactloos betalen. ,,Ik ben er wel trots op dat het ons toen is gelukt om binnen een paar dagen het limiet in Nederland van 25 euro naar 50 euro te brengen.'' Van der Schoot merkte ook dat de banken er voor openstonden om hieraan mee te werken. ,,Sinds de bankencrisis hebben zij geleerd dat ze onderdeel willen zijn van de oplossing," stelt hij.

Betaalinnovatie: inchecken met betaalpas in het ov

Daarnaast grijpt Mastercard het momentum ook aan voor betaalinnovaties. Van der Schoot vertelt bijvoorbeeld over het inchecken met een betaalpas in het ov mogelijk te maken. ,,In Nederland zijn we met vervoerders hierover al in gesprek en het ziet ernaar uit dat het er gaat komen. Bij een eerste busmaatschappij waarschijnlijk al heel snel.''

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Aandacht trekken? Zo zet jij jezelf als ondernemer in de schijnwerpers

In de podcastserie Aandachtstrekkers spreken de presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels hoe zij voor zichzelf aandacht trekken en hun dilemma’s daarbij. Zij zetten middelen in om meer klanten te krijgen (Ariëns) of zich meer in klanten te verdiepen (Wessels). Luister hoe zij in dit ‘worstelgesprek’ tot elkaar komen en samen ooit bij Jinek aan tafel willen eindigen.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Trix van der Vleuten (Philips): 'Fout is niet fout, het is goed om ervan te leren'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk is bijna compleet. In de twaalfde episode van de podcastserie is Trix van der Vleuten te gast. Tot een half jaar geleden was zij cmo Northern Europa van fastfoodketen KFC, inmiddels is zij overgestapt naar Philips Domestic Appliances. Ze spreekt over lef en de kracht van divers samengestelde marketingteams.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Aandachtstrekkers over... aandacht trekken en aandacht vasthouden

Daar is 'ie dan: de podcastserie Aandachtstrekkers heet niet voor niets Aandachtstrekkers, dus eindelijk antwoord op de vraag: hoe trek jij op de juiste manier de aandacht bij je (potentiële) klant? Presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels inspireren en motiveren ondernemers in deze podcast met de do's, de dont's en bakken vol tips. Hebben wij je aandacht al getrokken? Ja? Luisteren!

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

De sociale norm neerzetten of veranderen: de voordelen die het heeft voor jouw bedrijf

Waarom leveren consumenten winkelwagens altijd in, statiegeldflesjes bijna altijd en wat is het verschil tussen die twee? In de podcastserie Aandachtstrekkers gaan Patrick Wessels en Michel Ariëns in op de vraag: wat is een sociale norm? En hoe wordt die bepaald?

Details
Floris Hulsmann Jop Quirindongo
De Ondernemer

Met je visuele identiteit aan de slag? Leer van Jop Quirindongo

Floris Hülsmann praat voor de podcastserie De Namarama Show met de Amsterdamse ontwerper Jop Quirindongo van Lowres Creative Studio. Met meer dan vijftien jaar ervaring heeft hij gewerkt bij reclame-, retail- en designbureaus, was hij partner en design director bij een bekend designbureau en doet hij al vele jaren freelance projecten. Maar die naam... 'Quirindongo'. Daar moet een goed verhaal achter zitten. Niet alleen dat, de ontwerper heeft nog veel meer inspirerends te vertellen.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Hoe zorg jij voor de juiste conversie? Dit kun je leren van boekingsplatforms

Ze zitten weer klaar voor een nieuwe en inspirerende podcast: presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels. In aflevering 8 van Aandachtstrekkers draait het allemaal om platforms als Booking.com. Nog slechts één kamer beschikbaar? Snel boeken dus! Nou ja, dat hopen de aanbieders. En er zijn meer manieren de consument te beïnvloeden om hen maar vooral op die koop- of boekingsknop te laten drukken. Welke precies? Luisteren is ook dit keer weer het advies.

Details