Nieuws Leiderschap

Hoe ondernemers met lokale bezorgsites de Thuisbezorgd-macht willen verbreken

Steeds meer restauranthouders verzetten zich tegen het monopolie van bestelsite Thuisbezorgd. Nu de website zijn commissie heeft verhoogd naar 13 procent, schieten regionale alternatieven als paddenstoelen uit de grond. Ondernemers willen meer dan ''keukenpersoneel'' zijn.

Ezra Hakze | Foto: ANP 31 juli 2018

Thuisbezorgd concurrentie anp

Alles leidt uiteindelijk terug tot Enschede, de stad waar Jitse Groen zijn site Thuisbezorgd ooit begon. Dat is namelijk ook de stad waar in oktober 2017 de protesten tegen de bezorgsite begonnen. Reden voor de onvrede was het nieuws dat Thuisbezorgd zijn commissie zou verhogen van 12 naar 13 procent. Het was de druppel voor veel ondernemers, die er van genoeg hadden een deel van hun winst af te staan aan de bezorgwebsite.

Alternatieve websites

Het protest leidde tot eten.com, een alternatief dat ondernemers de regie weer terug moet geven. Eten.com vraagt slechts 6 procent commissie en is opgericht als coöperatie, waardoor leden meebepalen over de koers. Dat zal voorkomen dat de commissie net zo oploopt als bij Thuisbezorgd, die ook ooit met 6 procent begon.

En daar bleef het niet bij. Ook in het Zuiden van het land ontstond er een regionaal alternatief, geïnitieerd door de Tilburgse shoarmazaakhouder Tayfur Ulusan en zijn zwager Ilias Tuna. De twee willen met hun website neemmee.nl het Tilburgse publiek bedienen en ontkomen aan de macht van Thuisbezorgd. Het was een grote stap, want eerder was de shoarmazaak wel afhankelijk van de bezorgsite.

Landelijk ambities

Toch zetten Ulusan en Tuna door en meldden vijftien andere Tilburgse restaurants zich aan voor neemmee.nl. Blijkbaar weegt het terugkrijgen van de regie voor veel ondernemers zwaar. Ulusan vat het sentiment in het Brabants Dagblad misschien wel het beste samen: ''als je bij Thuisbezorgd blijft, ben je niet meer dan keukenpersoneel. Zij verdienen het geld en zelf heb je weinig meer te zeggen. Dus heb ik gezegd: ik ga weer écht ondernemen.''

Dat de alternatieven vaak lokaal ontstaan, betekent niet dat deze websites geen landelijke ambities hebben. Zo hoopt ondernemer Elmar Eckstein zoveel mogelijk restaurants te winnen voor zijn in Eindhoven gelanceerde alternatief thuiseten.nl. Dankzij een geldschieter kan Eckstein groot uitpakken met een promotiecampagne en een app. Verder zal een gegarandeerd lage commissie van 6 procent restaurants over de streep moeten trekken.

Een vuist maken

Ook eten.nl mikt op landelijk succes. Oprichter Sleman Mirza zegt hierover in de Twentse krant Tubantia: ''Als je met een paar honderd ondernemers bent, heb je kans dat Thuisbezorgd represailles gaat nemen. Dat durven ze niet als je met 2.000 of 3.000 restaurants bent, dan kun je echt een vuist maken.''

Uit de publieke reacties van Thuisbezorgd op de ontwikkeling spreekt vooral een ontspannen houding. ''Wij hebben de klanten, het bereik, de naamsbekendheid,'' zegt woordvoerder Joris Wilton in het Brabants Dagblad. ''De meeste alternatieven zijn zeer plaatselijk. Daar horen we weinig van.''

Volgens moederbedrijf Takeaway, groeit Thuisbezorgd dan ook nog steeds. Dit jaar zou de omzet gestegen zijn van 49 procent naar 166 miljoen, al ging het verlies ook van 30 naar 42 miljoen. Het bedrijf zou vooral veel geld uitgeven aan reclame, met name om de concurrentie met het Duitse Delivery Hero aan te kunnen. Volgens Takeaway is dit vooralsnog de enige serieuze concurrent, maar daar kan dus verandering in komen.