Nieuws Leiderschap
Rob Schalker (A Fish named Fred) over ondernemen: ‘Luister niet te veel naar anderen’
Rob Schalker is net zo kleurrijk en eigenzinnig als zijn kledingmerk A Fish named Fred. Eén van zijn grootste ondernemerslessen is dan ook om niet te veel te luisteren naar wat andere mensen denken dat goed is voor jouw bedrijf.

Rob Schalker (rechts) in de kleurrijke collectie van A Fish named Fred. Foto: A Fish named Fred.
Het Nederlandse kledingmerk A Fish named Fred doet het al ruim tien jaar nét even anders dan al die andere kledingmerken. Neutrale basics tref je dan ook niet bij Schalker aan. Printjes wil hij zien. Het liefst in zo veel mogelijk kleuren en patronen. Een korte bondige naam? Welnee, een hele zin kan net zo goed. Het laat zich dan ook raden dat A Fish named Fred niet eens een vast marketingbudget heeft. ,,We doen wat we leuk vinden. Als daar geld voor nodig is, maken we dat vrij.”
Lees ook: Het heilige geloof van A Fish Named Fred in full circle concepts
A Fish named Fred: 1500 verkooppunten in ruim 30 landen
En met succes, want het kleurrijke kledingmerk is intussen bij meer dan 1500 verkooppunten in ruim dertig landen verkrijgbaar. Tegen de stroom in opende Schalker tijdens de pandemie een flagship store in de goedbezochte Mall of the Netherlands in Leidschendam en verwacht hij deze zomer naast zijn filialen in onder meer Haarlem ook in andere steden winkels te openen.
“Je kunt het een beginnersfout noemen dat ik eerst te veel naar die andere mensen had willen luisteren”
Die eigenzinnige houding had Schalker eigenlijk al vanaf het begin, zo vertelt hij in gesprek met De Ondernemer. ,,Soms heb je deskundologen die je allerlei welgemeende adviezen geven. Hoe je bijvoorbeeld een merk een naam geeft. Onze naam is op een heel spontane manier ontstaan. Er waren allerlei mensen die zeiden: dat moet je niet doen. Je moet een merknaam nemen met één woord. Ik dacht: ik ga gewoon lekker voor het hele zinnetje: A Fish named Fred. En dat heeft niet verkeerd uitgepakt. Je kunt het een beginnersfout noemen dat ik eerst te veel naar die andere mensen had willen luisteren.”
Gouden ondernemerstip
Schalkers gouden ondernemerstip is dan ook om vooral je eigen weg te gaan. ,,Luister niet te veel naar anderen. En welke ik ook belangrijk vind: dat je beter om vergiffenis kunt vragen, dan om toestemming. Je kunt beter dingen doen en uitproberen, dan altijd maar vragen of iets mag.”
Benieuwd waarom juist díé tip voor Schalker heilig is of wat hij het kantelpunt noemt in zijn carrière? Bekijk dan onderstaande video.
Lees ook: Rob Schalker na 10 jaar A fish named Fred: 'Alleen kun je de wedstrijd niet winnen'