Nieuws Personeel

Startups op sociale missie: platform voor bedrijven wil 1 miljoen uur vrijwilligerswerk realiseren

GoodUp en NL Cares willen met een nieuw online platform vrijwilligerswerk toegankelijker maken. De startups streven ernaar de komende drie jaar zo’n 1 miljoen uur vrijwilligerswerk te realiseren. En dat 'in tijd van de baas'. Medewerkers krijgen met dit platform toegang tot vrijwilligerswerk dat past bij hun vaardigheden en de sociale missie van hun werkgever.

Van onze redactie 2 september 2021

Twee Amsterdamse startups stellen met een nieuw online platform bedrijven in staat een eigen pagina te maken met vrijwilligersactiviteiten voor hun medewerkers. Foto: Shutterstock

Het platform stelt bedrijven in staat een eigen pagina te maken met meer dan duizend vrijwilligersactiviteiten voor hun medewerkers. Denk bijvoorbeeld aan vrijwilligerswerk als taalcoach, voedsel helpen sorteren bij de voedselbank of het bieden van huiswerkbegeleiding.

Grote organisaties zoals Mars, Deloitte en Unilever activeren hun medewerkers op maatschappelijke programma's via de software van GoodUp. Medewerkers van bol.com, Bijenkorf en Alliander doen vrijwilligerswerk via NL Cares. Door de vrijwilligersprogramma's te combineren, wordt het nu voor alle Nederlandse bedrijven eenvoudig om maatschappelijke impact te maken.

Lees ook: Investeerders crowdfunding plaatsen maatschappij vaker boven winst

Corona zorgt voor meer behoefte aan betekenisvol werk

NL Cares is de grootste vrijwilligersorganisatie van Nederland. Managing Director van de organisatie, Alle Wijnand Roodbergen, signaleert sinds de uitbraak van het coronavirus een trend: ,,Veel mensen zijn zich bewuster geworden van maatschappelijke problemen en vinden deze urgenter dan daarvoor. Er kwamen veel problemen bloot te liggen door corona, maar mensen had ook meer tijd om te reflecteren op bijvoorbeeld klimaatuitdagingen en diversiteit.”

Roodbergen vervolgt: ,,Dat bewustzijn nemen werknemers mee naar kantoor. Daardoor willen steeds meer mensen een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij, ook van negen tot vijf. Samen met GoodUp lanceren we daarom een platform waarop het gemakkelijker wordt werknemers vrijwilligerswerk te laten doen, waarbij ze hun professionele vaardigheden maatschappelijke waarde geven.”

"De afgelopen jaren vragen medewerkers en klanten vaker van bedrijven een positieve impact te maken. Ook staan er activistische aandeelhouders op"

Wouter Bakker, CEO van GoodUp

Bedrijven willen maatschappelijke impact maken

Niet alleen werknemers, maar ook steeds meer bedrijven willen een grotere rol spelen op maatschappelijk vlak. Wouter Bakker, CEO van GoodUp: ,,De afgelopen jaren vragen medewerkers en klanten vaker van bedrijven een positieve impact te maken. Ook staan er activistische aandeelhouders en impact-investeerders op, die harde eisen stellen op het gebied van duurzame bedrijfsvoering. Bedrijven kunnen en willen er niet meer omheen en moeten zich inzetten voor een betere toekomst.”

Foto: NL Cares

Volgens Bakker worstelen bedrijven toch nog vaak met het realiseren van maatschappelijke impact. ,,Hoewel bedrijven niet meer om maatschappelijke betrokkenheid heen kunnen, is het voor veel managers een nieuw thema, of worstelen ze met de praktische invulling ervan. Door het heel makkelijk te maken om werknemers vrijwilligerswerk te laten doen, wordt maatschappelijke impact maken een kwestie van sign up en show up.”

Over GoodUp

GoodUp is een sociale onderneming die bedrijven helpt om te veranderen in een force for good. GoodUp biedt een online platform. Medewerkers dragen via het platform bij aan sociale projecten die in lijn liggen met de maatschappelijke doelstellingen van het bedrijf.

Lees ook: Tunga Talks (4): wat is de tragiek van sociaal ondernemen volgens Ineke Aquarius?

Over NL Cares

NL Cares heeft als missie dat elke Nederlander vrijwilligerswerk doet. Hiervoor biedt de organisatie vrijwilligersactiviteiten, social events en impact programma’s voor bedrijven. Het doel: een ‘caring society’ waarin iedereen zorg draagt voor elkaar.

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws