Nieuws Personeel

Zo groeide Annadiva uit tot ’s lands grootste lingeriewebshop

Lingeriewinkel Annadiva is één van de snelst groeiende bedrijven van Nederland. De webshop die Mariëlle van Werven (38) startte uit eigen frustratie, is uitgegroeid tot de grootste online aanbieder van luxe lingerie in Nederland.

Lotte Elbrink 25 november 2016

Marielle van Werven

De Nederlandse markt voor grote cupmaten was vijf jaar geleden hopeloos ouderwets en eentonig. Wilde iemand mooie lingerie in een ongebruikelijke maat, dan kwam ze al snel terecht bij buitenlandse webshops. Naast haar fulltime baan als P&O adviseur in de metaalsector, begon Van Werven daarom met een lingeriewebshop. Speciaal voor vrouwen met cup D of groter.

Fysieke winkel

Inmiddels is Annadiva uitgebreid met een fysieke winkel in Nijmegen. “Eerst runde ik de webshop vanuit mijn huis”, vertelt Van Werven. “Dat bleek toch niet helemaal handig. Het is een adviesgevoelige sector, vrouwen willen de lingerie passen.” Daarom opende Van Werven een winkel. Plannen om meer fysieke winkels te openen liggen klaar. “Binnen één a twee jaar wil ik drie nieuwe winkels openen in de Randstad.”

Winkel in Nijmegen (tekst gaat verder onder foto)

Online is core business

Toch is het nooit haar ambitie geweest om een fysieke winkel te openen. “Ik ben altijd erg van ‘online’ geweest”, vertelt Van Werven. “Online is nog steeds onze core business, maar de combinatie met offline zorgt voor groei. In de regio Nijmegen is met de komst van onze fysieke winkel de online verkoop enorm gestegen.”

Advies

Uit het hele land komen vrouwen naar de winkel in Nijmegen voor persoonlijk advies “Dat komt onder andere door onze grote collectie randmaten. Veel winkels durven dat niet aan omdat ze bang zijn dat ze ermee blijven zitten.” Annadiva’s collectie is de afgelopen jaren flink uitgebreid. “Eerst verkochten we alleen grote cupmaten, daarmee sloten we een grote groep vrouwen buiten. Daarom verkopen we nu álle cupmaten en randproducten als bad- en beenmode.”

Duitsland

In februari 2016 heeft Van Werven ook een Duitse lingeriewebshop gelanceerd. “Hoewel er een gigantische groeipotentie ligt, is het behoorlijk pittig om een webshop in Duitsland te openen. Er heerst een postordercultuur. Mensen bestellen een lading en sturen vervolgens weer een deel terug. Retourpercentages liggen op 50 procent. Het is de kunst om dat percentage onder de duim te houden. Lukt dat, dan kan Annadiva veel groter worden dan in Nederland.”

Net als haar Nederlandse webshop en de fysieke winkels, financiert Van Werven de Duitse webshop zelf.

Gouden formule

Het succes van Annadiva is te danken aan verschillende factoren. “Online marketing is heel belangrijk voor ons. Je kan nog zo’n mooie webshop hebben, als mensen je niet weten te vinden ben je nergens. Ook staan we bekend om de snelle, specialistische service. Medewerkers aan de telefoon hebben net zoveel kennis als de medewerkers in de winkel. En, we leveren de volgende dag.” Haar team bestaat inmiddels uit 20 medewerkers.

Annadiva’s ultieme doel? “De grootste lingeriewebshop van Europa worden.”