Advertorial van daxateur.nl

Nieuws Regio

Daxateur: 'Wat is de status van uw dak of goot?'

Een dak boven je hoofd is één ding. Een dak in goede conditie is iets heel anders. Johan Vrieselaar staat te vaak op daken die manco's vertonen. ,,Dat kan heel vervelende gevolgen hebben. Vooral omdat een verzekeraar schadekosten vaak niet geheel uitkeert bij achterstallig onderhoud." Vriedak heeft een mooie oplossing.

Mark Litjes | Foto: Frank de Roo 7 september 2018

Daxateur

Zoals de Dak APK Service met de naam Daxateur. ,,Dit is een onderhoudsmodule in abonnementsvorm, waarbij wij er voor zorgen dat een dak in topconditie verkeert. De meeste mensen controleren immers niet zelf of het dak nog in orde is. Kijk, als de verf op een kozijn begint af te bladderen, dan weet je dat het moet worden geschilderd. Bij daken ligt dit anders. Als hier iets niet in orde is, merk je het vaak pas als het te laat is. Met alle nare gevolgen van dien. Bijvoorbeeld die onderneming met miljoenen kostende apparatuur. Kom je op een dag binnen en staat alles onder water. Een drama op zich, maar al helemaal als je verzekeraar weigert uit te keren omdat het dak niet goed was onderhouden. Met ons servicecontract - ook voor particulieren - zal dat niet gebeuren", aldus Vrieselaar.

Meerjarenbegroting

De naam Daxateur is een verwijzing naar taxateur. Naast het jaarlijkse preventieve onderhoud aan dak en dakgoten, een vast onderdeel van het serviceabonnement, maken de dakspecialisten een 'daxatierapport' op met te verwachten onderhoud op korte en lange termijn. Vrieselaar: ,,Zie het bovendien als een meerjarenbegroting. Als je als ondernemer weet dat er over een jaar of drie groot onderhoud nodig is, dan kun je daar op inspelen. Regeren is vooruitzien. Het serviceabonnement en het 'daxatierapport' vormen meteen een bewijs voor de verzekering dat er geen achterstallig onderhoud is, mocht er toch iets misgaan. Daarnaast geeft het abonnement recht op tien procent korting op onderhoudskosten en rekenen we geen voorrijkosten, ook niet bij calamiteiten tussen de controlemomenten door." Dat zo'n servicecontract interessant kan zijn, ziet Vrieselaar dagelijks: ,,We komen op daken waar hele tuinen op staan. Daardoor raken afvoerpijpen verstopt. Dan gaat het water of over de rand of blijft het staan waardoor instortingsgevaar ontstaat. Echt, een periodieke controle is geen overbodige luxe.

Besparen

Het gaat uiteindelijk veel geld schelen. We hebben nu samen met een verzekeraar een pilot, waarbij de eerste controle wordt vergoed. Preventief onderhoud wordt ook door grote partijen gezien als een manier om kosten te besparen. Als ondernemer heb je al heel wat zaken die je bezig houden. Ga daarom niet zitten wachten op schade als gevolg van lekkage."