Advertorial van Willy Naessens Group
Advertorial Regio
Deze multinational bouwt al zestig jaar met 'goesting'
De fundering legde Willy Naessens in 1957, op zijn achttiende. In ruim zestig jaar maakte de ondernemer pur sang er een bouw- en voedingsmultinational van. Sinds 2015 bouwt de Willy Naessens Group ook in Nederland enorme distributiecentra. Van beton, vanwege de lange levensduur. “Wij bouwen immers voor de kleinkinderen van onze klanten.”

De Willy Naessens Group is een speler van formaat: 1.850 werknemers en een gecumuleerde jaaromzet van 503 miljoen euro, afkomstig van achtduizend realisaties op acht miljoen vierkante meter Belgische, Franse en Nederlandse grond. Daarnaast is het bedrijf actief in de voedings- en vleesindustrie en bedient het in deze sector 2.400 klanten. Diversificatie is een van de belangrijkste pijlers van het bedrijf, net zoals menselijk kapitaal.
Verticale integratie
Nog belangrijker is die andere pijler, ‘verticale integratie’: “Dit wil zeggen dat wij het hele proces, van eerste idee tot oplevering, in eigen handen houden. We hebben daarom alles in eigendom. We hoeven nooit iets in te huren. Ook de mensen zijn bij ons in dienst, een verschil met Nederland, waar naast eigen personeel ook veel gebruik wordt gemaakt van zelfstandigen”, zegt de 80-jarige bestuursvoorzitter en oprichter, Willy Naessens. De Group beschikt bijvoorbeeld over een eigen wagenpark, beton-, aluminium- en staalfabrieken, een researchcentrum, een dakbedekkingsbedrijf, een zwembadinstallatiebedrijf en een heel groot serviceapparaat voor alle takken van sport. “In de voeding zijn we de verticale integratie nu aan het doorvoeren. Het houdt de kosten laag en geeft goed inzicht in de groei. Die is jaarlijks tussen de tien en de twaalf procent en dat is meer dan genoeg. Het moet niet meer worden, want dan houd je het niet meer onder controle. Dan krijg je ontevreden werknemers én klanten. Dat mag niet gebeuren”, aldus de bestuursvoorzitter.
Dagelijkse leiding
De dagelijkse leiding heeft hij doorgegeven aan dochter Veerle, zoon Sem, schoonzoon Filip van Hautegem, bestuurder Piet Vermote en CEO Dirk Deroose. Naessens is als bestuursvoorzitter zeer betrokken bij het bedrijf. Dit zegt alles over de drive waarmee hij zo ver is gekomen: “Goesting, ambitie en motivatie.” Goesting laat zich niet tot in de finesse vertalen. Net zoals gezelligheid niet tot in al zijn vezels vertaalbaar is buiten ons taalgebied, zo is goesting moeilijk om te zetten van Vlaams in Nederlands. Het gaat over ‘zin hebben in’, ‘verlangen’, ‘honger hebben’. Willy Naessens heeft het allemaal.