Nieuws Regio
Zo ontgint Versdenkers creativiteit als core business
Ondernemingen zetten veelal externe bureaus in voor hun communicatie. Omdat dit zo gebruikelijk is, gaan ze voorbij aan de creatieve kracht van eigen werknemers. Creativiteit schuilt namelijk in vrijwel elk mens, maar soms moet het nog even naar buiten komen. Versdenkers weet hoe je die kracht blootlegt.

Wat is er mooier dan je bedrijfscommunicatie en -marketing van binnenuit te voeren? Dan weet je immers zeker dat honderd procent bedrijfs-DNA naar buiten stroomt en er geen ruis op de lijn ontstaat. Dit vraagt echter om creatieve input van mensen die mogelijk niet eens weten over welk potentieel ze op dit gebied beschikken. Bij het Rotterdamse Versdenkers, trainers en coaches in strategische creativiteit, ontginnen ze het aanwezige creatieve kapitaal en ontwikkelen het. ,,Van binnenuit communiceren, letterlijk en figuurlijk, is waarachtig communiceren. Helder. Zodat een klant weet waarom je bestaat”, zegt Lisa van Noorden, oprichter van Versdenkers.
In het Rotterdamse atelier, of op locatie bij opdrachtgevers, helpt Versdenkers bedrijven op allerlei gebieden. Guerrillamarketing, conceptontwikkeling, trendwatching, visuele communicatie, storytelling, copywriting, kortom met alles wat je nodig hebt om marketing en communicatie beeldbepalend te maken. Waarbij Versdenkers de handvaten aanreikt en het talent ontwikkelt, maar niet zelf tekent voor de uitvoering van plannen. ,,Dat doen onze deelnemers als ze klaar zijn. Als het goed is, hebben ze dan voldoende vakkennis opgedaan, weten ze die kennis creatief in te zetten met hun collega's en hebben ze een helder beeld over hoe ze 'hun' merk op lange termijn kunnen versterken", is de ervaring van Van Noorden.
Lees ook: Fouten waardoor je bedrijf niet groeit op social media. Plus de oplossing
Autonoom denken
De trainers van Versdenkers zijn specialisten op genoemde communicatiegebieden. Sommige trainers voegen daar nog een trackrecord in de artistieke wereld aan toe, van acteur tot singer/songwriter. Of als beeldend kunstenaar, zoals Van Noorden zelf: ,,Ik heb kunstacademie gedaan. In mijn optiek vooral een opleiding die aanzet tot vrij denken. Je begint als kunstenaar namelijk met niks. Je hebt geen materiaal in handen, maar een gedachte, een idee, een boodschap. Daarmee ga je aan het werk. Durven denken zonder middelen, autonoom denken. Wat wil ik vertellen? Wat heb ik daarvoor nodig? De middelen die er zijn om je concept te verwezenlijken, veranderen continu. Daarom moet je niet denken in doelen en media, maar in impact. Het creatieve landschap in het marketing/creatie/communicatie vak is enorm in ontwikkeling door techniek en media. Het vraagt veel van een professional om dat hele landschap te overzien, die mogelijkheden te managen, te koppelen aan je brand en daar creatieve en effectieve output uit te genereren. Wij helpen daarbij.”
Na de kunstacademie kwam de Versdenker van het eerste uur in de zakelijke wereld terecht en zag hier al snel de meerwaarde van haar opleiding. "Het vrije, conceptuele denken. Out-of-the-box. Vaak zie je een push-strategie bij bedrijven om zo een behoefte te creëren. Dat heeft weinig met de eigen aard te maken. Wij vragen dan: wat is je intrinsieke motivatie? Waar ligt de vraag? Wat is die vraag? Als je met dit in je achterhoofd opereert, ben je succesvoller. Reageer op externe factoren en richt daar je brand op in. Dat is een continuproces, net zoals een kunstenaar dat doet: die blijft altijd produceren, ongeacht de vraag. Maar die vraag kan ooit wel komen. Neem de elektrische fiets. Jarenlang verguisd, maar nu is het momentum er en 'baf'! Dan moet je klaarstaan. Blijven werken aan je droom en de verpakking er van".
Pannenkoeken bakken
Versdenkers werkt op verzoek gericht op één bedrijf of met deelnemers uit allerlei sectoren en bedrijven. ,,Dat is mooi, want dan leer je van elkaar. Elke vraag is tenslotte anders, maar de uitwerking er van komt vaak overeen. 'Hoe brengen we ons merkverhaal naar buiten?', 'Hoe blijven we als bedrijf relevant?', 'Hoe blijven we op de hoogte van trends?', allemaal zaken waar we diep op in gaan tijdens de trainingen en coaching. Dit laatste is bijvoorbeeld van toepassing als we de deelnemers leren hoe je een creatief concept kunt bedenken. Wij geven input vanuit onze ervaring, daarna gaan ze zelf aan de slag, waarbij wij ze soms een creatieve kant op duwen. Dat levert verrassende resultaten op."
Van Noorden noemt het bakken van een pannenkoek als voorbeeld. ,,Eieren, melk en meel. Dat heb je er voor nodig. Bakken is de techniek. Simpel. Maar dan de vraag: 'bak nou eens een pannenkoek die over jou gaat en kies uit de kast met ingrediënten'. Wat pakt iemand dan? Pakt hij of zij überhaupt iets? Helpt het als een collega een duwtje in de rug geeft door te zeggen dat een banaan er bij ook lekker is? Of juist hagelslag. Of werkt het beter met die andere collega? Een en een is immers niet altijd zomaar twee. Daarom raden we aan om met meerdere collega's te komen, want een andere samenstelling werkt misschien beter".
Lees ook: Red Bull Max moet het met Red Bull Racing laten zien op de Red Bull Ring
Lange leerlijnen
Dat Versdenkers helpt bij de ontwikkeling van het creatieve kapitaal is ondertussen ruimschoots bewezen. Kijk maar naar de klantenlijst op hun website. Overigens blijft het bureau zichzelf even-eens steeds opnieuw uitvinden: ,,Zo hebben we net een succesvolle workshop gehad in New York en vanaf volgend jaar bieden we ook lange leerlijnen aan. Junior professionals die werkzaam zijn in marketing, communicatie of design opleiden tot senior professional op strategisch gebied of creative leiderschap. Wij hebben de tools en trainers hiervoor in huis en zetten die kracht graag in om meerwaarde te scheppen voor een bedrijf of brand", zegt Van Noorden tot slot.
Kijk voor meer informatie op www.versdenkers.nl
Nu is het momentum er en 'baf'! Dan moet je klaarstaan