Eind jaren negentig stapte hij in bij twee vrienden. Zij hadden een webbouwbedrijfje en kwamen op het geniale idee om prijzen te gaan vergelijken en daar een commissie voor te vragen. Afgekeken bij de website compare.net. Vergelijk.nl werd geregistreerd. Kerkhof zat op dat moment in Finland en kreeg de Finse versie voor zijn rekening.
Zes hectare maan
“Eén van die jongens had visie. Zo kocht hij ooit ook zes hectare land op de maan. Dat pakt soms goed uit, soms niet. Ik ben down to earth, sterk in operatie. Dat zag hij en daarom haalde hij me erbij.”
Lees ook: Kijken: zo kies je een succesvolle groeistrategie
Weekly
Inmiddels heeft hij jarenlang ervaring en heeft de ondernemer menig les geleerd. “Wij werken volgens de Weekly. Dat is een simpel excelbestand waarbij iedere medewerker bepaalt wat hij of zij moet halen. Targets, verdeeld per week. Waar willen we aan het einde van het kwartaal staan? Een kwartaal heeft dertien weken. De taken verdelen we vervolgens weer per week. We overleggen samen over hoe we dat kunnen realiseren, doen inschattingen, maken sommetjes. Op die manier is het inzichtelijk wat er moet gebeuren en wat er gedaan is en, nog belangrijker, is te zien wat anderen hebben gedaan. Dat is heel krachtig.”
Karakter en competenties
Het hebben van een sterk en effectief managementteam staat hoog bij Kerkhof in het vaandel. En zo’n team is gebaseerd op twee pijlers: karakter en competenties. “In ons managementteam zitten drie mensen. Ik, als algemeen directeur. Ook ben ik verantwoordelijk voor de commercie. Ik ben wispelturig, energiek en outgoing. Dat zijn de eigenschappen die daarbij horen. Maarten is hoofd van IT. Hij bedenkt technieken, een belangrijke tak in ons bedrijf. Hij is een rustige jongen die goed kan analyseren. Waar ik hoogdravend kan zijn, is hij praktisch. Hij dwingt me concreet te zijn. Tenslotte hebben we Joris op de marketing zitten. Marketing is cruciaal in een bedrijf als Vergelijk.nl. Hoe krijg je verkeer op je website? Joris is analytisch, kan geweldig ideeën genereren en is creatief. Hij is de uitvinder, de Willie Wortel, van ons.”
Persoonlijkheidstest
Ook over het vinden van de juiste personen, om die vervolgens op de juiste plek te zetten, is nagedacht. “We werken sinds een aantal jaar met de PI-test, een persoonlijkheidstest. Een fijne tool die je houvast geeft.”
Breng structuur aan
Wil je een sterk managementteam hebben en een ster worden in executie en operatie, dan is het belangrijk duidelijke structuur aan te brengen. “Werk volgens een methode die bij jouw bedrijf past. Bij ons werkt de Weekly ontzettend goed. Bij IT hebben ze de scrummethode, maar omdat dat een zelfsturend team is, weet ik daar niet veel van. En blijf je werkproces continue verbeteren. Procesverbetering leidt tot twee dingen: een betere werksfeer omdat het werk leuker wordt en je kostprijs gaat naar beneden. Als je hetzelfde blijft doen, gaan anderen je inhalen.”
Behoefte van de klant
“Wij kijken daarvoor ook naar de behoefte van onze klanten. Dat heb ik in het verleden weleens verkeerd gedaan. Ik had een mooi plan bedacht: in plaats van klanten door te sturen naar een webwinkel, konden zij de producten al bij ons kopen. Wij plaatsen de bestelling bij de webshop in kwestie. Een jaar hebben we aan dat plan gewerkt, maar het werkte niet. Ik was vergeten de consument in te lichten – waardoor ze dachten dat ze het product bij ons kochten. En ik had het er niet over gehad met de winkeliers – waardoor zij hun processen niet aanpasten. Na 1,5 jaar proberen hebben we de stekker eruit getrokken. Het is dus ontzettend belangrijk om goed te luisteren naar je klanten. Weten wat hij wil en wat jouw rol daarin is.”
Op 9 april spreekt Kerkhof over dit onderwerp tijdens de masterclasss Management, executie & operatie van Groeimasters.nl. Schrijf je hieronder in.
Procesverbetering leidt tot twee dingen: een betere werksfeer en je kostprijs gaat naar beneden
Ben Kerkhof, eigenaar Vergelijk.nl