Nieuws Regio

Zo groeide dit bedrijf van boerenkar tot gerespecteerd modemerk

Het begon met textiel op de boerenkar en het werd een in het hele land gerespecteerd modebedrijf. Anna van Toor, groot gegroeid vanuit de Alblasserwaard, viert deze week het 100-jarig bestaan. Dat schrijft het AD.

MATTHIJS DANIELS | Cor de Kock 5 juni 2018

ANNAVANTOOR

In 1918 werd Cornelis van Toor, grootvader van huidig algemeen directeur Jan Paul, erkend als zelfstandig ondernemer volgens de Kamer van Koophandel. De Van Toors komen oorspronkelijk uit Lopik, maar in 1920 stak Cornelis de Lek over. Hij opende een winkel in textiel in het dijkhuis in Tienhoven, dat ooit het raadhuis was geweest.

In 1929 verhuisde hij nog eens, naar de winkel in de Fransestraat in Ameide die tot 2011 zou blijven. ,,Honderd vierkante meter. Dat was een winkel van formaat destijds'', vertelt Jan Paul van Toor. ,,In een plaats met een enorme middenstand. Ameide heeft lang een behoorlijke streekfunctie gehad.''

Confectie kwam pas later. Cornelis van Toor verkocht textiel, garens, band, lakens. Kleding maakten de mensen nog zelf. Vanaf de jaren 30 kwam er gestaag confectiekleding in de winkel te liggen. Vlak na de Tweede Wereldoorlog werd het bedrijf voortgezet door Cornelis' drie zonen Aart, Jan Hugo en Kees. Hun wegen zouden later, bedrijfsmatig, splitsen toen er meer Van Toor-winkels werden gesticht. Aart ging verder in Culemborg, Kees in IJsselstein en Jan Hugo werd vanuit Ameide de grondlegger van de modeketen die nu het eeuwfeest viert.

Filialiseren

Geïnspireerd door Amerikaanse winkelketens vond Jan Hugo van Toor dat hij verder moest 'filialiseren'. Hoewel hij nog altijd graag de boer ging op in de Alblasserwaard om zijn pakken en jurken te verkopen, opende hij in een paar jaar tijd, in de vroege jaren 70, winkels in onder andere Streefkerk, Werkendam, Gorinchem, Nieuwegein en Vianen.

,,In 1972 richtte mijn vader J.H. van Toor BV op, met de handelsnaam Van Toor Fashion'', zegt Jan Paul van Toor, de jongste van Jan Hugo's negen kinderen. ,,In die periode werd Van Toor echt een modebedrijf. Het waren winkels met een goede naam. Deftig is misschien te sterk uitgedrukt, maar ze hadden wel cachet.''

Gezicht

Jan Paul van Toor bladert door de bedrijfshistorie, uitgegeven bij het 75-jarig bestaan in 1993. Samen met zijn nichtje Lisette van Toor, de dochter van medeaandeelhouder Cees van Toor en Annette van Toor, die al jaren het gezicht is van de winkel in Gorinchem.

Jan Paul en Lisette vertegenwoordigen nu de derde en vierde generatie in het modehuis, met het hoofdkantoor pal aan de A27 in Meerkerk gevestigd. Toen dit pand, nog altijd ogend als nieuw, in 1993 werd geopend was een van de gastsprekers nog Pim Fortuyn. En Cees, Jan Pauls oudste broer, sprak er de ambitie uit om voor 2000 een twee maal zo groot bedrijf van te maken.

Cees en broer Piet van Toor hadden het bedrijf verder vorm gegeven nadat hun vader in 1973 wegens ziekte teruggetreden was. Van Toor Fashion richtte zich steeds meer en later volledig (in 1988 werd definitief gestopt met de herenmode) op de damesmode, kleinere filialen werden afgestoten en de uitbreiding kwam via overnames van gerenommeerde zaken in grotere steden als Utrecht, Gouda en Breda.

Maar de allergrootste stap naar een nieuwe toekomst werd genomen in 1999. Aan de Oude Gracht in Utrecht werd de eerste winkel geopend met de nieuwe naam Anna van Toor. ,,We moesten duidelijker laten zien waarvoor we stonden'', kijkt Jan Paul van Toor, zelf in 1992 in het bedrijf gekomen, terug. ,,Samen met Evelyne Merkx, die onder andere het interieur ontworpen had voor de Bijenkorf in Amsterdam, zijn we daarmee aan de slag gegaan. We hebben onszelf opnieuw uitgevonden.'' Lisette van Toor lacht: ,,Vaak wordt gevraagd wie Anna was in onze familie, maar de naam Anna staat voor alle vrouwen. Alle vrouwen die zich aangetrokken voelen door Anna van Toor zijn een Anna voor ons.''

Daarbij werd Anna een merknaam. Van een winkelketen alleen werd het familiebedrijf uit de Alblasserwaard ook een modemerk. Deftig werd eigentijds. ,,Maar wel op niveau'', stelt Jan Paul. ,,Dat staat voorop.'' Naast Anna introduceerde Anna van Toor de sportievere lijn Anna Blue. De eigen merken worden uiteraard verkocht in de inmiddels dertig Anna van Toor-winkels. Daarnaast zijn er meer dan zestig collega-retailers, verspreid over het hele land, die Anna en Anna Blue in de collectie hebben opgenomen.

Merk

'Meerkerk' is het kloppend hart. Hier worden inkoop, administratie, HRM, marketing, logistiek en ander achter-de-schermen-werkzaamheden gedaan én worden de Anna en Anna Blue-artikelen ontworpen en vervaardigd. Ook wordt hier Anna.nl gerund, de webwinkel.

,,We zijn van een verkoopbedrijf een merk geworden'', vat Jan Paul van Toor de revolutionaire laatste twintig jaar samen. ,,Dat is best bijzonder. Natuurlijk gaan we het 100-jarig bestaan groots vieren, maar je moet nooit blijven hangen in het verleden. Het grootste compliment voor dit bedrijf is dat het altijd in staat is geweest om de tijd te duiden.''

De familie Van Toor woont nog altijd midden in de Alblasserwaard. Van hieruit heeft Anna het land veroverd. Alle winkels ondergaan in deze periode een forse restyling. Nieuwe winkels in Maastricht, Groningen, Rotterdam en Alkmaar staan op de to do-list voor de komende jaren en voor het groeiende online-aandeel bestaan er al lang geen grenzen meer. Mogelijk steekt Anna daarna ook fysiek nog eens de grens over.

Alle vrouwen die zich aangetrokken voelen door Anna van Toor zijn een Anna voor ons

Lisette van Toor