Innovatie

Takkie blaft HEMA terug op de kaart: hoe hondje van Jip en Janneke zorgde voor comeback

Knuffel Takkie van Hema.  HEMA
HEMA
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

Volgens HEMA zelf hebben nu 400.000 kinderen een knuffel van Takkie. „En we zijn er nog lang niet mee klaar’’, zegt commercieel directeur Bas Verheijen in het AD. „Als je nu in onze winkel komt, hebben we overal Takkie. Van speelgoed tot kleding, maar ook een fietstoeter, die afgaat als je in z’n neus knijpt. We gaan er nog wel even mee door.’’

De cijfers geven hem gelijk. HEMA haalde vorig jaar een omzetgroei van 2 procent en een winststijging van 5 procent. De winkelketen boekte 93 miljoen euro winst. En als Verheijen iets moet noemen dat symbool staat voor de wederopstanding, is het Takkie.

Er is geen diepgravend marktonderzoek nodig om te zien dat jonge kinderen van nu andere boek- en filmhelden hebben

Bas Verheijen

Dat het hondje van Jip en Janneke nu zo goed verkoopt, was helemaal geen vanzelfsprekendheid. In een interview met het AD in 2015 kondigde toenmalig topman Tjeerd Jegen aan dat Hema Jip en Janneke ‘aan de kant’ ging zetten. „Er is geen diepgravend marktonderzoek voor nodig om te zien dat jonge kinderen van nu ook andere boek- en filmhelden hebben’’, zei hij.

Lees verder onder de advertentie
Bas Verheijen, commercieel directeur van Hema. Marlies Wessels
Marlies Wessels

HEMA in Dubai

Het was in de tijd dat Hema aan de rand van de afgrond stond. In 2015, het jaar dat Jip en Janneke naar de uitgang werden geduwd, was het verlies van het warenhuis 72,5 miljoen. In het jaar ervoor leed Hema een nog groter verlies, van 189 miljoen euro.

Om dat allemaal goed te maken, dacht HEMA dat het een wereldmerk moest worden. Er werd zelfs een HEMA in Dubai geopend, maar dat werd een grote mislukking. Ondertussen stapelden de verliezen zich op. Dat telkens van eigenaar werd verwisseld, hielp de keten ook niet.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Hoe Ruben (38) eigenaar werd van 4 HEMA’s: ‘Ik kan niet meer alles zelf doen’

Identiteit in de verdrukking

De identiteit van het warenhuis raakte jaar na jaar steeds verder in de verdrukking. De kwaliteit van bijvoorbeeld de sokken, rompertjes en kaasschaaf ging zienderogen achteruit, gaf de huidige ceo Saskia Egas Reparaz vier jaar geleden toe. Zij begon toen aan haar nieuwe functie, en oordeelde dat ze het bedrijf in de ‘overlevingsstand’ had aangetroffen.

Door de halve maantjes in de zolen van kinderlaarzen kunnen kinderen zich makkelijker aankleden.  Marlies Wessels
Marlies Wessels
Lees verder onder de advertentie

„Er was gewoon te weinig geld om te investeren in mensen, producten en winkels’’, zegt Verheijen over de donkere jaren van het bedrijf. Ook hij werd pas daarna aangenomen. „De producten, vormgeving en kwaliteit; het werd allemaal minder onderscheidend. Het echte Hema-gevoel was voor een groot deel verdwenen.’’

Licht aan het einde van de tunnel kwam er pas toen ondernemersfamilie Van Eerd (eigenaar van Jumbo) en investeringsmaatschappij Parcom het bedrijf en de daarbij horende schuldenlast overnamen. Er kwam een nieuw directieteam en er kwam weer geld om te investeren in kwaliteit.

Ik geloof dat de Nederlandse taal een functie heeft voor het merk

Saskia Egas Reparaz Ceo HEMA

En ook: Takkie kreeg het hoofdpodium. „Intern vonden veel mensen dat spannend. In de verhalen van Jip en Janneke stonden destijds ook veel traditionele rolpatronen. Meisjes die alleen jurkjes droegen en jongens die stoer moesten zijn. Paste dat wel bij deze tijd?”

Lees verder onder de advertentie
Schoonmaakspullen van Hema met een smiley.  Marlies Wessels
Marlies Wessels

Terugkeer van Jip en Janneke en Takkie

Tegelijkertijd wilde HEMA juist terug naar de basis. Een veelzeggend voorbeeld: Op het hoofdkantoor ging men als voertaal weer gewoon Nederlands in plaats van Engels spreken. „Ik geloof dat de Nederlandse taal een functie heeft voor het merk. (..) Praktisch en nuchter, dat past bij onze Nederlandse inslag’’, zei Egas Reparaz.

Dus kwamen ook de tekeningen van Fiep Westendorp terug. Niet Jip en Janneke, maar vooral het hondje Takkie en in mindere mate ook de poes Siepie. „Dat is voor mijn oude generatie nostalgie, maar als we ze tot leven willen wekken, hebben ze voor een volgende generatie ook een aaibaarheidsfactor.’’

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Na faillissement Esprit begon Bob voor zichzelf: ‘Esprit was merk voor je moeder, dat is nu wel anders’

Het gevoel van Takkie: nostalgie

Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing aan Nyenrode Business Universiteit, zegt dat Takkie ‘niet zomaar een hondje is’, maar voor ouders van jonge kinderen ‘een associatie met hun eigen jeugd’. „De ouders kennen nog het verhaal waarin Takkie een rol speelt. HEMA houdt het verhaal op deze manier toch vast, maar wel op een eigentijdse manier.’’

De strategie van HEMA kwam er voor een groot deel op neer om weer het bekende troetelwarenhuis te worden. „Zonder pretenties, maar gewoon producten met een goede prijs-kwaliteitverhouding en een eigen stijl. Takkie hoort heel erg bij dat gevoel.’’

Lees verder onder de advertentie

Nadat de schuld in 2021 werd gesaneerd, kon HEMA vooruitkijken, vertelt commercieel directeur Verheijen. „Alles wat we verdienden, mochten we weer investeren. Een luxe die de mensen voor ons niet hadden.’’

De afdeling Productontwikkeling bij Hema.  Marlies Wessels
Marlies Wessels

Verheijen vertelt dat door het hele bedrijf na 2021 nieuwe mensen werden aangenomen, maar hier zit misschien wel het meest in het oog springende team, dat er van tevoren niet was.

Lees verder onder de advertentie

„We noemen ze concept developers, maar je zou ze ook productbedenkers kunnen noemen’’, zegt Verheijen. „Die doen niks anders dan de hele dag met klanten praten, en ze gaan letterlijk op bezoek bij mensen thuis. Ze koken mee, en maken mee de bedden op. Wat zij zoeken: problemen die mensen thuis hebben, en die wij kunnen oplossen.’’

Afdeling productontwikkeling van Hema. Marlies Wessels
Marlies Wessels

Voorbeelden daarvan: een dekbedovertrek waarop staat wat de lange en korte zijde is. Omdat heel Nederland daarmee aan het worstelen is. Of ook het meegroeirompertje, dat vanwege een dubbele rij drukknopen veel langer meegaat.

Lees verder onder de advertentie

Juiste strategie voor HEMA

Of een kinderlaarsje, met in de zooltjes halve zonnetjes – als kinderen de schoenen tegen elkaar houden, zien ze het hele zonnetje, zodat ze weten wat links en recht is. „Dan hebben onze mensen gezien dat kinderen daar moeite mee hebben.’’

Volgens hoogleraar Koelemeijer is dit de juiste strategie voor HEMA. Van echte discounters als Action, Zeeman of ook Lidl gaat het niet lukken om het op prijs te winnen. „Je kunt ze toch niet evenaren. Hun doel is om de goedkoopste te zijn, maar Hema heeft een eigen stijl en een verhaal. Het authentieke Hema past bij Nederlanders.’’ Net als Takkie.

Lees ook: Boekhoorn zou helft schulden HEMA kwijtschelden voor aandelen

Lees verder onder de advertentie