Nieuws Actueel

Jaaroverzicht 2016: 7 x typisch ondernemer

Nu 2016 op zijn einde loopt, is het tijd om de balans op te maken. Van beurzen die (iets te) heftig reageerden op buitenlandse politiek tot Pokémon GO, de app die hordes klanten de winkel inlokte: het was een roerig ondernemersjaar. Wij zetten 7 keer ‘typisch 2016’ op een rij.

Evie Westland 26 december 2016

Fireworks 574739 1920

■ Brexit

Lichte paniek op de beurs: het Verenigd Koninkrijk stemde via een referendum voor vertrek uit de Europese Unie. En dat voelden ondernemers helemaal tot in Twente. Reden voor DeOndernemer om een webinar te organiseren over de kelderende Britse pond, doemdenken voor de Nederlandse economie en heftige reacties in de toerismebranche. “Schromelijk overdreven”, vond Fred Rutgers. “Rondom de Brexit zien we overreacties die worden veroorzaakt door sentiment”, schreef hij in zijn blog. We vrezen dat in 2016 het laatste woord over de Brexit nog niet gesproken is.

■ Trump

Ook de Amerikaanse verkiezingen zorgden voor een korte storm op de beurzen. Voor het eerst in de Amerikaanse geschiedenis werd een kleurrijk zakenman president van de VS. Hij zal zonder twijfel de rijkste president ooit zijn. Hij weet, naar eigen zeggen, “van een drol een diamant te maken”.

■ Wet DBA

Wat we waarschijnlijk ook horen in 2017, is of de Wet DBA nog voet aan de grond krijgt. De regel werd onverrichter zaken uitgesteld tot 2018, en het valt nog maar te bezien of de chaos rondom de regelgeving voor zzp’ers dan eindelijk opgelost is. Het is te hopen van wel: de onzekerheid kostte de zelfstandigen het afgelopen jaar namelijk massaal opdrachten en zorgde voor veel onduidelijkheid bij werkgevers.

■ Pokémon GO

Het moge duidelijk zijn: 2016 was hét jaar van Pokémon. De animatieserie uit de jaren negentig maakte een comeback als Augmented Reality spel op de smartphone. Ondernemers in Kijkduin konden daar afgelopen zomer mooi van profiteren: de rage redde voor een Haagse snackbarhouder het seizoen.

Lees verder na de foto.

■ Max Verstappen

Niet alleen Pokémon rukte snel op. Max Verstappen zorgde er in 2016 voor dat Nederland het weer leuk vond om Formule 1 te kijken. Ondernemend Nederland haakte daar handig op in. Zo bezorgt Jumbo haar boodschappen ineens razendsnel en bond Exact de coureur aan zich als 'techt talent leader'. Max Verstappen is een marketingmiddel op zich. “Hij is in potentie miljoenen waard”, aldus enthousiaste marketeers. Wij zochten zijn financiele perspectieven uit, na zijn uitverkiezing als Sportman van het Jaar 2016.

■ Dafne Schippers

Eerlijk is eerlijk: Max is niet de enige die een ondernemend sportjaar achter de rug had. Ook de Olympische Spelen waren voer voor bedrijven op social media. De schorsing van Yuri van Gelder bijvoorbeeld, was voor biermerk Grolsch reden om de alcoholvrije variant te promoten. Toch vond niet iedereen dat even lollig. De Spelen konden dit jaar op veel aandacht rekenen. Sporters worden als merk in de markt gebracht. Het legde Dafne Schippers in ieder geval geen windeieren.

■ Visbroeders

En natuurlijk leerde Nederland de Visbroeders kennen met hun uitgekiende en heel persoonlijke marketingaanpak. De gebroeders Lagerwerf uit Amersfoort wisten vanuit hun marktkraam heel Nederland met hun charmes te overtuigen hun verse vis te eten. Ook hen zien we in 2017 zeker nog wel terug. Hun hit “Begin De Dag Met Een Visje” wordt wat ons betreft dé carnavalshit van komend jaar!

%VIDEOWIDGET%

Jaaroverzicht 2016:

Top 10 meest gelezen van 2016: van Pokemon GO tot Night Nanny De 6 meest inspirerende ondernemers van 2016 De 8 belangrijkste tech ontwikkelingen van 2016 De 7 niet te vermijden ondernemers van 2016Deze 8 merken gingen ten onder in 2016 De 4 opvallendste jonge starters van 2016 De 5 belangrijkste influencers van 2016 Dit was 2016: 5 visies voor de toekomst 6 BN'ers in business (vrouw)6 BN'ers in Business (man)6 ondernemersvideo's die je niet mag missen