Ingeblikte erwten, bronwater, houdbare melk. Sweet barbecue sauce van Heinz. Snickers, ananasyoghurtjes. Aan de ladingen die klaar staan om te worden verscheept naar Bagdad, Timboektoe en Bamako zijn de rantsoenen af te leiden van soldaten in hachelijke gebieden. En hun nationaliteit. In de ene lading: dozen vol Becks en Budweiser, voor het 'thuisgevoel' van de Amerikanen. Op de andere stapel: Metaxa, dé Griekse sterke drank. En de Nederlandse soldaten in den vreemde? Getuige de voorraad in het enorme magazijn van B&S Group in Dordrecht, komen de knakworstjes van Unox en het broodbeleg van De Ruyter eraan.
B&S bevoorraadt niet alleen bases van onder meer de NAVO en het Amerikaanse leger. Ook cruiseschepen, discountwinkelketens en internetplatforms als Amazon en Bol.com. Daarnaast bezit het bedrijf de Capi-elektronicawinkels op luchthavens als Schiphol.
Lees ook: Nederlandse boeddhakoning nu grootste Europese handelaar in schedels
Wereldspeler
Onder de radar van het grote publiek groeide de Dordtse groothandel uit tot een wereldspeler met een jaaromzet van 1,5 miljard euro. Deels op eigen kracht, deels door concurrerende bedrijven over te nemen. Inmiddels is de bedrijvengroep te groot geworden om door twee eigenaren te laten bestieren, verklaart ceo Bert Meulman (50). Vandaar een beursgang. Meulman is mede-eigenaar van het bedrijf, dat werd opgericht door de Groningse zakenman Willem Blijdorp (65). Die begon met eendaagse 'minicruises' vanuit de Eemshaven, waar hij in de internationale wateren taxfree drank, parfums en sigaretten verkocht.
De opkoop van grote partijen cosmetica, drank en voedingsmiddelen om die - het liefst vrij van accijnzen - door te verkopen, is nog altijd de basis van het bedrijf. Al is de in Zwitserland woonachtige multimiljonair Blijdorp inmiddels niet meer betrokken bij de dagelijkse bedrijfsvoering. Ook na de beursgang blijft hij echter grootaandeelhouder en president-commissaris; Blijdorp en Meulman verkopen in eerste instantie slechts een derde van de aandelen.
Blijven groeien
Met behulp van die verkoop willen ze komende jaren 'minstens zo hard' blijven groeien als ze de afgelopen negen jaar deden. ,,De omzet groeide met gemiddeld 13 procent per jaar, ook tijdens de crisis. We zijn zeer winstgevend'', zegt financieel directeur Gert van Laar. B&S Group hield het afgelopen jaar onder de streep 106 miljoen euro over. ,,Nu de crisis voorbij is, de markt voor cruises weer aantrekt en het qua conflicten in de wereld ook niet rustiger is geworden, zijn onze vooruitzichten zeer positief.''
Automatisering
B&S Group stopt momenteel veel geld in automatisering. Zo wordt naast het hoofdkantoor in Dordrecht een 22 meter hoog, volledig gerobotiseerd magazijn van vijf hectare bijgebouwd. Ook met het oog op cybersecurity en voedselveiligheid investeert de groothandel veel in ICT. Meulman: ,,We opereren in gevoelige markten. Op een cruiseschip of een legerbasis kun je je geen voedselvergiftiging permitteren. Laat staan dat iemand met verkeerde bedoelingen bij onze producten kan. Daarom is track & trace heel belangrijk. Toen afgelopen zomer fipronil in eieren werd aangetroffen, konden we alle besmette eieren traceren. Tot in Bagdad.''
Dat het bedrijf ondanks de economische crisis zo hard groeide, is volgens de topman te danken aan het feit dat het in zo veel verschillende landen en sectoren actief is. ,,In de scheepvaart zijn we hard geraakt. Veel zeeschepen die we belastingvrij bevoorraadden, gingen in de afgelopen jaren failliet. Maar we zitten ook in de olie- en gasindustrie; we bevoorraden de compounds van oliebedrijven in Afrika en een kopermijn in Panama. Dat zijn complete dorpen. Mensen moeten toch blijven eten. En klanten als Action bleven ook goed draaien tijdens de crisis.''
Concurrentie
Meulman is niet bang voor de concurrentie van snelgroeiende websupers. ,,Wij zijn Amazonproof. Wij doen heel specialistisch werk. In de paar uur dat zo'n cruiseschip in een Europese haven ligt, zorgen wij ervoor dat alles aan boord komt. Het gaat veelal om Amerikaanse producten, omdat veel passagiers uit de VS komen. Ook handelen wij alle douaneformaliteiten af. We 'ontzorgen' onze klanten, maar ook de bedrijven waar we inkopen. Voor fabrikanten als Unilever en Procter & Gamble is het heel prettig dat wij in één keer hun overtollige voorraad opkopen. Die distribueren we in het klein door. Zo kan Action de ene soort tandpasta in de aanbieding doen, en Kruidvat de andere. Dat doen we voor discountketens in heel Europa.''
De omzet groeide met gemiddeld 13 procent per jaar, ook tijdens de crisis
Gert van Laar, financieel directeur