Actueel

Slim inzicht in data en kosten blijkt cruciaal voor succes in e-commerce

Data wordt steeds belangrijker in e-commerce Data wordt steeds belangrijker in e-commerce Foto: Shutterstock
Data wordt steeds belangrijker in e-commerce Foto: Shutterstock
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Het opzetten van een webshop is relatief eenvoudig, maar de complexiteit van een e-commercebedrijf neemt daarna snel toe. Inzicht in kosten en data, zo blijkt uit het onderzoek, is cruciaal voor succes. Veel e-commercebedrijven hebben dit vaak pas op orde vanaf een omzet van 3 miljoen euro.

Snellere groeiers investeren daarentegen al sneller in data. Inzicht in data van alle bouwstenen is belangrijk bij het laten groeien van een e-commercebedrijf.

Succesvolle ondernemers onderscheiden zich door bij elke bouwsteen aan de juiste knoppen te draaien.

Groei blijft gericht op acquisitie, kostenoptimalisatie onderbelicht

Veel e-commercebedrijven zetten nog steeds vooral in op klantacquisitie (60 procent) om hun marktpositie te versterken. Het laten terugkeren van klanten komt pas daarna in beeld, ondanks dat dit vaak kosteneffectiever is.

Lees verder onder de advertentie

Kostenoptimalisatie, zoals het verlagen van operationele uitgaven en inkoopkosten, staat bij veel bedrijven nog laag op de agenda. Het verlagen van de operationele kosten (22 procent), inkoopkosten (17 procent) of het verhogen van de productprijzen (14 procent) maakt voor slechts een kleine groep deel uit van de groeistrategie, wat de marges onder druk zet en op lange termijn groei kan beperken.

Lees ook: Hoe Anne zonder ervaring in e-commerce met Dutchies heel Europa verovert: ‘Fouten horen erbij’

Data-inzet is verschil tussen groeien of krimpen in e-commerce

Groeiende bedrijven onderscheiden zich door slimmer gebruik van data. Uit de E-commerce Monitor 2025 blijkt dat 39 procent van de groeiende bedrijven strategisch met data omgaat, terwijl dit bij bedrijven die krimpen slechts 33 procent is. Vooral bedrijven met een omzet tussen de 3 en 30 miljoen euro hebben moeite om KPI’s om te zetten in concrete strategieën. Door data beter te benutten, kunnen ondernemers hun prestaties verbeteren en groeikansen verzilveren.

Lees verder onder de advertentie

Techniek en automatisering als concurrentievoordeel

Technologische innovatie is een belangrijke drijfveer in de sector. Bijna de helft van de ondervraagden noemt de implementatie van AI en automatisering als hun grootste technische uitdaging voor het komende jaar. Daarnaast blijft de optimalisatie van checkout-processen – zoals verzendopties en betalingsmethoden – onmisbaar voor een hogere conversie.

De groei van e-commercebedrijven hangt nauw samen met het vinden en behouden van gekwalificeerd personeel. 39 procent van de bedrijven worstelt met het aantrekken van geschikt talent – een bredere trend binnen de Nederlandse arbeidsmarkt.

Naarmate bedrijven groeien, veranderen de benodigde vaardigheden. Ondernemers geven aan dat het versterken van de vaardigheden van bestaand personeel net zo’n uitdaging is als het werven van nieuwe medewerkers.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Webshops lopen miljarden mis: nieuwe toegankelijkheidswet dwingt ondernemers tot actie

Logistiek blijft een belangrijk verlengstuk voor klanttevredenheid

Snelheid en betrouwbaarheid blijven de kern van e-commerce logistiek. Ruim de helft van de webshops ziet on-time levering als een doorslaggevende KPI, terwijl een kwart same day delivery als prestatie-indicator hanteert.

Om aan de hoge klantverwachtingen te voldoen, investeert 28 procent van de retailers in automatisering van verzend- en fulfilmentprocessen. AI-gestuurde tools als proactieve trackingupdates, maken verzendprocessen efficiënter en ontlasten de klantenservice.

Lees verder onder de advertentie

Daarnaast groeit de trend van multi-carrier verzenden. Waar eerst vooral grote spelers werkten met meerdere vervoerders, zien nu ook kleinere en middelgrote webshops de voordelen: lagere kosten, hogere leveringsbetrouwbaarheid en meer flexibiliteit tijdens piekperiodes. Door diverse bezorgopties aan te bieden, zoals expressverzending, afhaalpunten en duurzame levermethoden, spelen webshops slim in op klantvoorkeuren en versterken ze de loyaliteit.

Conclusie: logistiek en technologie bepalen de toekomst van de e-commerce

De E-commerce Monitor 2025 laat zien dat succes in de e-commerce draait om strategische keuzes. Acquisitie blijft een speerpunt, maar zonder kostenoptimalisatie komen marges onder druk te staan. Data en automatisering zijn doorslaggevend voor efficiëntie en concurrentiekracht.

Tegelijkertijd vraagt groei om investeringen in talent en een robuuste technische infrastructuur. Webshops die deze uitdagingen omarmen en inzetten op innovatie, leggen de basis voor duurzame groei en klanttevredenheid in 2025 en daarna.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Arie Boomsma was al fan, nu ligt het supplementenmerk van Thom en Gijs bij 500 Etos-winkels

De E-commerce Monitor is een jaarlijks onderzoek onder Nederlandse e-commercebedrijven. Het brengt ontwikkelingen en uitdagingen in kaart op acht pijlers: strategie, marketing, klantenservice, logistiek, personeel & organisatie, techniek, data & compliance, en product. Het is een onderzoek van Neople, FRMWRK, Sendcloud, Spottler, Commerce Network en onderzoeksbureaus They Marketing en Bric. De onderzoeksresultaten worden gepresenteerd tijdens de jaarlijkse Webwinkel Vakdagen, maar het hele rapport kun je hier al downloaden.

Lees verder onder de advertentie