Nieuws E-commerce

Mondkapje verschiet van kleur dankzij deze jonge ondernemer (22)

Met z'n zwembroeken die van kleur verschieten als ze warmer of kouder worden heeft-ie ‘de wereld al veroverd’. Nu komt Apeldoorner Tom van Dieren ook met verkleurende mondkapjes. ,,Je draagt ze voor bescherming, maar wie zegt dat mondkapjes stom zouden moeten zijn?’’

Gep Leeflang (De Stentor) 1 december 2020

Mondkapjes zwembroek portret

Tom van Dieren brengt mondkapjes op de markt die door temperatuurverschillen van kleur verschieten. Foto's: Kevin Hagens

Met een paarse zwembroek het water in duiken en met een roze weer boven komen... En nu ook: voor de supermarkt een oranje mondkapje opzetten, maar die binnen geel zien worden... Dit is waar hij zijn bedrijf Sea'sons op heeft gebouwd, zegt Van Dieren in het AD. ,,Wij koppelen technologie aan textiel, om door kleurverandering beleving te creëren.’’

Toen hij twee jaar geleden z'n verkleurende zwembroekenlijn op de markt bracht, was hij nog tweedejaars student. Inmiddels heeft hij z'n Saxion-opleiding small business en retailmanagement afgerond. Tijd om de volgende uitdaging aan te gaan, besloot de 22-jarige Apeldoorner. En wat is in coronatijd cooler dan ook mondkapjes te laten verkleuren?

''Een zwembroek is bij de HEMA een stuk goedkoper dan bij mij, maar in het eerste jaar verkocht ik er toch 600 tot 700, daarna ruim het dubbele en dit jaar zelfs bijna 15.000''

Tom van Dieren, Sea'sons

Mondkapjesplicht van kracht

Vanaf vandaag geldt in Nederland in alle publieke binnenruimtes mondkapjesplicht. Het ideale moment dus om zijn lijn te lanceren, beseft Van Dieren. Een paar duizend exemplaren heeft hij al klaar liggen voor verzending en de eerste bestellingen zijn al genoteerd. ,,En we hebben het zo georganiseerd dat we binnen drie weken over 50.000 exemplaren kunnen beschikken.’’

Met een prijs van 14,95 euro zijn de verkleurende mondkapjes een stuk duurder dan de doorsnee exemplaren waar mensen mee lopen. Toch verwacht Van Dieren dat er genoeg interesse is. Net als bij de zwembroeken draait het bij de verkleurende mondkapjes om een lach en beleving, zegt hij. ,,Een zwembroek is bij de HEMA een stuk goedkoper dan bij mij, maar in het eerste jaar verkocht ik er toch 600 tot 700, daarna ruim het dubbele en dit jaar zelfs bijna 15.000.’’

Eerste bestelling uit Mexico

Het idee waarmee hij zijn bedrijf twee jaar geleden begon heeft dan ook serieuze vormen aangenomen. Ooit speelde hij met Hot Wheels-autootjes die in bad verkleurden. Waarom bestond dat in textiel nog niet?, vroeg hij zich af.

De zwembroeken en mondkapjes zijn nog maar het begin. ,,Dit kan ik ook toepassen op bijvoorbeeld jassen, T-shirts en hoodies. Ik heb sowieso al voor een jaar of vier ideeën,’’ grijnst hij. ,,En het leuke met bijvoorbeeld die zwembroeken: die verkoop ik niet alleen in Nederland. Als het hier winter is, is het ergens anders zomer. The sun is allways shining somewhere... Ik heb de eerste mondkapjesbestelling uit Mexico al binnen.’’

Lees ook: Mr.Bowmont: ondernemer (28) verovert wereld met stijlvolle herenzwembroeken

Hoe zit het met copycats?

Als piepjonge ondernemer heeft hij ook de keerzijde van succes al leren kennen: copycats. ,,Ik zag mijn zwembroeken ineens op andere websites staan, zelfs met onze naam erop. M'n zomercollectie was al na een maand nagemaakt, voor een derde van mijn prijs maar van slechte kwaliteit. Dat weet ik doordat mensen die zich daarover wilden beklagen bij mij aanklopten,’’ zegt hij, terwijl hij een ‘nepper’ pakt om het verschil met zijn eigen product te laten zien. ,,Dat heeft me er wel van doordrongen hoe belangrijk het is om goed te communiceren.’’

MyChannels Video ID: 183191

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.