Nieuws Actueel

Hoorns bedrijf Social Blue verovert de wereld met Facebookleads

We kunnen het ons bijna niet meer voorstellen, maar een jaar of vijf geleden was er nog weinig bekend over marketing via Facebook. Een gat in de markt, dacht de West-Friese ondernemer Tim Roemer. Met de hulp van een investeerder begon hij Social Blue. Inmiddels is het bedrijf een scale-up en heeft hij kantoren in Hoorn, Canada, Engeland en Australië.

Anna Neeltje de Boer | Foto en video: Vincent Krijtenburg 12 april 2018

Socialblue timroemer still1

“Ik wilde iets bedenken om adverteerders kennis te laten maken met de marketingopties via Facebook.” Dus genereert Roemer leads, contactmomenten tussen de adverteerder en de consument: “Informatieaanvragen, bel-me-terugverzoeken, nieuwsbrieven en brochureaanvragen.” En dat alles via Facebook, en tegenwoordig ook via Messenger en Instagram.

Investeerder

“Ik kon dit niet zelf financieren. Ramon Casander, een investeerder, heeft me geholpen het bedrijf op te starten. Hij zit niet in de directie, maar is wel mijn sparringpartner. Bemoeit zich niet dagelijks met de gang van zaken.” Hoeveel Casander geïnvesteerd heeft, wil Roemer niet zeggen, maar: “Het gaat niet om miljoenen.”

Schaalbaar

Ook voor 2013 was Roemer al bezig met marketing op social media, maar omdat de advertenties toen alleen op de rechterkant van de website stonden, vond hij het idee niet schaalbaar genoeg. Toen dat veranderde zag hij kansen. “De mogelijkheid ontstond om je community op te bouwen, te communiceren met je volgers en berichten te boosten. ‘Dit is de toekomst’, dacht ik, daar moest ik iets mee.”

Uit de rode cijfers

De ondernemer doet alles zelf: van het binnenhalen van klanten en het optimaliseren van advertenties tot het bedenken van strategieën en het maken van analyses. Met succes. Binnen een jaar is hij uit de rode cijfers. “We groeiden vrij snel. Een van mijn eerste doelen was om zelf niet meer uitvoerend bezig te hoeven zijn. Daarom heb ik allerlei specialisten ingeschakeld. Zelf kan ik me concentreren op groei, motiveren, inspireren, andere managers helpen om de bedrijfsfilosofie over te brengen. Als je grootse dingen wil bereiken, kun je niet zelf aan de knoppen zitten.”

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=DNIQ0s-wGGI

Lokale tandarts

De West-Fries ziet in dat ook focus ook ontzettend belangrijk is. “De lokale tandarts konden we prima aan nieuwe klanten helpen, maar met ons model – waar ontzettend veel werk in zit – wilde ik een groter bereik bedienen. We zijn ons gaan focussen op grotere klanten.” Zo werken ze onder andere voor WWF, Schoonenberg en HelloFresh.

Concurrentie

De concurrentie is anno 2018 nadrukkelijker aanwezig dan in de startfase van Social Blue. Toch maakt Roemer zich geen enkele zorgen. “Er zijn weinig partijen zoals Social Blue die zich uitsluitend richten op leadgeneratie via Facebook. Daarbij rekenen anderen commissies. De klant betaald bij ons enkel en alleen voor de leads. Heeft iemand de telefoon niet opgenomen? Dan brengen we dat niet in rekening.”

#deletefacebook

De goedlachse ondernemer laat zich ook niet van de wijs brengen door de hype #deletefacebook, naar aanleiding van de door Facebook verspreide privégegevens van Facebookgebruikers. “Ik heb hier en daar wel wat vragen gekregen, met name in Amerika. Daar leeft het meer dan hier. De vragen zijn terecht, maar ik zie ook dat Facebook veel heeft verbeterd op het gebied van transparantie en communicatie. Sommigen worden onrustig van het nieuws, maar ik denk dat de gemiddelde consument hier weinig van aantrekt.”

Internationaal succes

Ook al groeit het bedrijf gestaag, Roemer merkt dat het lastig is om van zijn bedrijf een internationaal succes te maken. “Begin vorig jaar was ik op een beurs in Amerika. Daar sprak ik met verschillende goede doelen. Zij gaven aan dat ze vonden dat ons model er goed uitzag en dat ze er in geloofden, maar dat ze het er intern niet doorheen zouden krijgen om met een Nederlands bedrijf in zee te gaan. Ik wil het nummer één Facebook leadgeneratiebureau in de wereld worden, maar om dat te bereiken zou ik een lokale entiteit moeten oprichten en met lokale mensen samen moeten gaan werken.”

Toronto

In juli opent hij een kantoor in Toronto met drie man personeel. Nog geen jaar later zijn dat er twaalf. Ook de stap om dan naar andere landen te gaan, is klein. Er wordt een kantoor in Melbourne, Australië geopend. In Londen, Engeland en over een paar maanden openen de deuren van een nieuw kantoor – waarschijnlijk in Duitsland.

Op volle toeren

Social Blue draait inmiddels al vier jaar op volle toeren. Een tijd waarin Roemer veel heeft geleerd en zijn managementskills heeft verfijnd. “Ik heb gemerkt hoe belangrijk het is om open te zijn richting het team. Iedereen kan bij ons real time zien hoe we ervoor staan qua omzet en marges. Ook zijn we heel open over de beslissingen die we maken. Op deze manier creëer je betrokkenheid en laat je zien dat het mogelijk is je eigen succes te creëren.”

Business person

“Als baas ben ik eerlijk en fair. Moeite met het nemen van harde beslissingen heb ik niet. Als iemand niet bij je past, moet je de samenwerking stoppen. Daarnaast vertrouw ik op de expertise van mijn collega’s en motiveer ik ze om het maximale uit zichzelf te halen. Ik help ze te groeien als individu, maar ook als business person. Dat doe ik door ze training te geven, ze te voorzien van goede feedback, door kansen te bieden en door doorgroeimogelijkheden te bieden.”

12 miljoen

“Het gaat heel hard en dat geeft een enorme kick. Waar we voorheen alleen voor Greenpeace Nederland werkten, werken we nu voor zo’n negen landen voor Greenpeace. Social Blue heeft 150 klanten en in binnen- en buitenland zo’n zeventig man personeel, maandelijks genereren we 500.000 leads. Afgelopen jaar draaiden we 12 miljoen omzet. Dit jaar hopen we richting de 20 miljoen te gaan. Ook al bestaan we nu vier jaar, het voelt alsof we aan het begin van onze reis staan.”

Afgelopen jaar draaiden we 12 miljoen omzet. Dit jaar hopen we richting de 20 miljoen te gaan

Tim Roemer, CEO Social Blue