Nieuws Actueel

Lelystad Airport bedreigt zweefvliegveld Lemelerveld

Arjan Bosch 27 januari 2016

Lelystad airport uitbreiding aero club salland

Aero Club Salland ligt wakker van uitbreiding van Lelystad Airport. Passagierstoestellen die daar straks moeten landen, hebben het luchtruim boven Lemelerveld nodig. Dat schrijft de Stentor.

Zweefvliegveld Lemelerveld maakt zich ernstig zorgen over zijn voortbestaan, nu het in de toekomst wellicht het luchtruim moet delen met vaartuigen die zich klaarmaken voor een landing op Lelystad Airport. Burgerluchtvaart en recreatief vliegen, weet PR-man Harrie Wiertz van Aero Club Salland, zijn als water en vuur. "En dan delven wij het onderspit, altijd. We mogen wel aan tafel zitten om de toekomst te bespreken, maar uiteindelijk hebben we niets te vertellen."

Enorm gebiedAero Club Salland is een begrip in zweefvliegend Nederland en een grote uitvalsbasis in het oosten van het land. De club telt zo'n 180 leden, die van heinde en verre naar Lemelerveld komen om door het luchtruim te glijden. Het vliegveld in Lelystad wil echter uitbreiden om grote passagierstoestellen te kunnen ontvangen.

Dan kan het maar zo zijn dat die toestellen al boven Lemelerveld en het verdere Vechtdal de landing in moeten zetten. "Je moet je voorstellen dat zo'n vliegtuig een enorm gebied nodig heeft", legt Wiertz uit. "Lelystad is met de fiets een eind weg, maar met een vliegtuig ben je er zo. Boven Lemelerveld komen ze dan onder de 2000 meter. En daar vliegen wij."

Verboden terreinIn de praktijk zal het er straks op neer komen dat vanuit Lelystad wordt aangegeven of het luchtruim boven Lemelerveld nodig is. 'Alleen bij grote drukte om vliegtuigen in de lucht te laten wachten', hebben ze Wiertz verzekerd, maar die waagt te betwijfelen of die belofte wordt nagekomen. "In het Nederlandse luchtruim is een goede samenwerking nu eenmaal niet mogelijk."

Mocht Aero Club Salland straks daadwerkelijk het onderspit delven, dan is het niet de enige vliegclub die haar vloot aan de grond moet houden. Amsterdam heeft een vermaarde vliegvereniging, maar die verblijft al sinds de jaren veertig op Soesterberg. En De Delftsche Studenten Aeroclub maakt gebruik van Terlet, bij Arnhem. "Alles ten westen van Hilversum is zo'n beetje verboden terrein, maar dat strekt zich langzaam maar zeker ook naar het oosten uit."

Geen ontsnappen aanStiekem tussen de grote jongens vliegen is uit den boze. "Levensgevaarlijk! En er staan gigantische boetes en vliegverboden op. Je kunt ook niet door een burgervliegtuig worden overvallen, want we hebben apparaten aan boord waarmee we in contact staan met de luchtverkeersleiding."

Er lijkt dus geen ontsnappen aan. Hoewel Wiertz toch hoopt dat 'Lelystad' het voorbeeld van Duitse collega's volgt, waar zweefvliegen hoger in het vaandel staat. "Ik vloog laatst in de buurt van Erfurt. Dan bel je gewoon 's ochtends op en meld je dat je gaat zweefvliegen. De grote vliegtuigen? Die vliegen er gewoon omheen."