Nieuws Actueel

Marketeer Stef Bloo verklaart het succes van zijn pikante Boerinnen Kalender

Onlangs werd de zevende editie van de Boerinnen Kalender gelanceerd. Bedenker Stef Bloo (32) vertelt over het succes van de kalender met inmiddels een oplage van 10.000 exemplaren. "De kalender laat het boerenleven op een heel aantrekkelijke wijze zien", zegt hij tegen de Stentor.

INGRID WILLEMS 9 oktober 2017

Boerinnen kalender stef bloo ondernemer 1968 cover

Hoe ben je op het idee voor de Boerinnen Kalender gekomen?

,,In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland kenden ze al jaren zo'n kalender. Ik las er wat over en samen met mijn aandeelhouder zeiden we, waarom doen we dat ook niet? Ik begon net met marketingbureau Claim Your Aim in Deventer. Ik heb zelf familie met boerenbedrijven en stoorde mij er al sinds mijn jeugd in Twello aan dat mensen uit de grotere steden een vooroordeel hadden over boerinnen. Lomp, mannelijk. Terwijl ik wist dat er veel mooie meisjes op het platteland woonden. Dat wilde ik laten zien. Dat vooroordeel is door die kalender wel verdwenen. Nu is het doel van de kalender om met vijftien schaars geklede schoonheden de agrarische sector aantrekkelijker te maken omdat die al zoveel shit over zich heen krijgt.''

Lees ook: Boeren verdienen zakcentje met koeiensurvival en geitenyoga

Zijn het daadwerkelijk boerinnen die op jouw kalender staan?

,,Alle modellen hebben een sterke link met het agrarisch leven. Dát is een voorwaarde. We zien daar sinds een aantal jaren extra streng op toe. Dat moest omdat we een keer zijn bedonderd. In die zin dat meisjes deden voorkomen dat ze een agrarische achtergrond hadden, maar dat helemaal niet zo bleek te zijn. Ja, dan voel je je als uitgever en bedenker van de kalender wel even voor schut gezet.''

Hoe kwamen jullie daar dan achter?

,,Hadden we een leuk berichtje van het model op Facebook geplaatst, stonden er ineens allemaal reacties onder van bekenden die verbaasd waren dat het model zich als boerin voordeed. Bleken het vooral meiden te zijn die uit waren op een modellencarrière. Gelukkig gebeurt dat nauwelijks, maar sindsdien kijken we er extra kritisch naar. Je wil je naam niet te grabbel gooien natuurlijk.''

(Tekst gaat verder na de foto)

Hoe verklaar je het succes van de kalender?

,,Ik denk dat veel mensen het negativisme rondom het boerenbedrijf wel een beetje beu zijn. Juist deze kalender laat het boerenleven op een heel aantrekkelijke wijze zien. Verborgen schoonheden met een nuchter boerenverstand bij hoge uitzondering in de schijnwerpers, glitter en glamour. Denk dat het ook de kracht is van een programma als Boer zoekt Vrouw.''

Inmiddels is de Boerinnen Kalender niet meer weg te denken.

,,De eerste editie in 2011 kwam volop in de media, maar was financieel gezien achteraf geen succes. De aandeelhouder waarmee ik destijds nog werkte had 20.000 exemplaren laten drukken en we verkochten er slechts 2.000. Ik heb er flink geld op toe moeten leggen en iedereen adviseerde me te stoppen. Maar ik vond het, mede door de vele aandacht die de kalender kreeg, zó leuk, dat ik het toch weer ben gaan doen. Met een gestage oplagegroei zitten we nu op 10.000 exemplaren. Maar het is een nevenactiviteit. We houden er iets geld aan over. We houden de Boerinnen Kalender zoveel mogelijk gescheiden van ons reguliere marketingwerk voor bedrijven.''

(Tekst gaat verder na de foto)

De Boerinnen Kalender is een blijvertje?

,,Als het aan mij ligt wel. Sommige modellen - we hadden 214 aanmeldingen waarvan er 15 overbleven - noemen de fotoshoots de dag van hun leven. Dat is toch fantastisch. En volgend jaar wil ik ook een boerenkalender uitbrengen. Maar met de aanmeldingen hiervoor loopt het nog niet echt storm. Misschien vinden we wel geschikte kandidaten bij de lancering...''

Sommige modellen - we hadden 214 aanmeldingen waarvan er 15 overbleven - noemen de fotoshoots de dag van hun leven

Marketeer Stef Bloo