Vandaag de dag houdt Sjoerd zich niet meer bezig met reserveringen, menukaarten en couverts, maar zit hij aan de vergadertafel. Bij Nadeelcompensatie bv behandelt hij dossiers van ondernemers die door langdurige wegwerkzaamheden omzet verliezen. „Wij werken no cure no pay en zijn er 100 procent voor ondernemers”, zegt hij. „Mijn kracht is dat ik hun taal spreek. Dertig jaar horeca-ervaring neem je niet zomaar weg.”
Ik kan tegen een gemeenteambtenaar zeggen: ik heb dit meegemaakt, ik weet wat dit betekent voor je omzet en je personeel
Sjoerd Smits
Die ervaring komt onder meer van pas in Scheveningen, waar strandpaviljoens al sinds 2023 kampen met renovaties die nog tot 2026 duren. Smits ziet hoe terrassen leeg blijven vanwege werkzaamheden aan de middenboulevard. „Dat is precies het onrecht dat wij willen herstellen. Ik kan tegen een gemeenteambtenaar zeggen: ik heb dit meegemaakt, ik weet wat dit betekent voor je omzet en je personeel.”
Lees ook: Horecaondernemer Sjoerd stopt op het hoogtepunt: ‘Je leeft niet om te werken’
Van opdrachtgever naar partner bij Nadeelcompensatie bv
De weg naar zijn nieuwe baan begon in zijn eigen zaak. Restaurant Publique lag jarenlang midden in het Haagse Zeeheldenkwartier, waar werkzaamheden de bereikbaarheid ernstig beperkten. Smits diende zelf een claim in bij Nadeelcompensatie bv en raakte zo in gesprek met oprichter Thierry Neuféglise. „Ik begon als opdrachtgever, maar we klikten. Nu werken we als partners en behandel ik zelfstandig dossiers. Thierry heeft de juridische kennis, ik breng de praktijkervaring mee. Dat vult elkaar perfect aan. Samen staan we sterker in discussies met gemeenten en schadebureaus.”
Dát de Hagenaar ruimte had voor een nieuwe stap, kwam doordat hij eerder bewust afscheid had genomen van de horeca, zo vertelde hij in een eerder gesprek met De Ondernemer. Een succesvol restaurant vrijwillig sluiten blijft bijzonder, erkent Smits. „De keuze om te stoppen kwam niet voort uit noodzaak, maar uit reflectie. Publique draaide goed, de waardering was er, de zaak stond stevig. Juist daarom kon ik afstand nemen. Ik ben trots dat ik de zaak in topconditie kon overdragen.”
Lessen uit de horeca
„Als je op dat niveau mee wilt draaien, steek je er meer tijd in dan gemiddeld. Tachtig uur was niks, maar dan zie je je kinderen niet opgroeien. Mijn kinderen zijn nu tien en veertien, dat zijn belangrijke jaren. Ik wilde niet de vader zijn die alleen maar ’s nachts thuiskomt. De horeca was prachtig, maar mijn gezin gaat voor. Stoppen heeft mijn werkuren gehalveerd, maar mijn tijd met mijn gezin verdubbeld.”
Gemeentelijke schade-experts kijken vaak puur cijfermatig, maar ik kan uitleggen waarom de werkelijkheid in een restaurant anders werkt
Sjoerd Smits
Wat hij meeneemt uit de horeca? Vooral discipline en structuur. „Ik weet hoe een horeca-exploitatie in elkaar zit: van vaste loonkosten tot marges op dranken en de effecten van kortingen. Gemeentelijke schade-experts kijken vaak puur cijfermatig. Maar ik kan uitleggen waarom de werkelijkheid in een restaurant anders werkt. Dat maakt ons geloofwaardiger richting de overheid.”
Zijn lessen als zelfstandig ondernemer zet hij nog dagelijks in: gestructureerd werken, oog hebben voor je cijfers en nooit vergeten dat de klant centraal staat. „Een ondernemer die zijn administratie op orde heeft, staat sterker”, zegt Smits. „Geen schoenendoos met bonnetjes, maar inzicht in cashflow, prognoses en jaarrekeningen. Begrijp je eigen cijfers. Dat geldt voor ondernemers in het algemeen maar zo sta je óók sterker in gesprekken over nadeelcompensatie.”
Lees ook: Met 130 euro per couvert en vaste menu’s groeit dit fine dining-restaurant tegen de trend in
Groeien naar landelijk bureau
Openstaan voor signalen uit de markt is ook een belangrijke les. „Stel je kwetsbaar op. Als meerdere gasten hetzelfde zeggen over dat ze zo slecht verstaanbaar zijn, is er misschien iets met je akoestiek. Dan moet je met die kritiek iets doen. Dat geldt trouwens voor elke sector.”
Hij benadrukt ook het belang van specialisten om je heen. „Ondernemen is meer dan een biertje tappen of vriendelijk glimlachen. Je moet ook strategisch en bedrijfseconomisch kunnen denken. En besef: goed advies is niet gratis, maar géén advies kost meer.”
Uiteindelijk moet iedere ondernemer weten: dit is mijn recht, hier kan ik aanspraak op maken
Sjoerd Smits
Met Nadeelcompensatie wil Smits de komende jaren landelijk groeien. „Ons doel is het toonaangevende bureau te worden in deze niche. Uiteindelijk moet iedere ondernemer weten: dit is mijn recht, hier kan ik aanspraak op maken.”
Waar hij zichzelf over een paar jaar ziet? „Hier”, zegt Smits resoluut. „Ik wil mijn kennis verdiepen, opleidingen volgen en mezelf ontwikkelen, dat houdt me scherp. En samen met Thierry bouwen aan een landelijk toonaangevend bureau. Uiteindelijk moet iedere ondernemer weten: nadeelcompensatie is een recht, geen gunst.”
Lees ook: Heeft Won Yip gelijk, is echt elk horecabedrijf te koop? – ‘Steeds meer grotere horecagroepen’
Ondernemerstips van Sjoerd Smits
• Weet waar je voor staat
Stel duidelijke doelen en luister naar je klanten.
• Begrijp je cijfers
Houd je administratie up-to-date en ken je cashflow.
• Blijf allround
Denk strategisch, creatief én bedrijfseconomisch.
• Schakel specialisten in
Bespaar niet op een accountant of jurist.
• Werk met discipline
De vier D’s – Devotion, Desire, Dedication en Discipline.