Nieuws Wet- en regelgeving
Gas terug voor Getir, Zapp en Gorillas: kunnen steden flitsbezorging wel reguleren?
Inmiddels bereiden al vier grote gemeenten maatregelen voor om flitsbezorgers te reguleren. Het gaat om Den Haag, Groningen, Arnhem en Amstelveen. Zij willen voorkomen dat de opmars van de boodschappenbezorgers tot overlast leidt zoals toenemende verkeersdrukte of verkeerd geparkeerde fietsen.

Een dark store van Gorillas in het centrum van Amsterdam. Omwonenden klagen over de overlast van de minimagazijnen. Foto: ANP
De populariteit van bezorging aan huis, met name eten, neemt hard toe. Volgens onderzoekbureau Kantar zijn flitsbezorgers op weg om eind 2022 een omzet van 1 miljard euro op jaarbasis te halen. Maar buurtbewoners klagen over geblokkeerde stoepen door de flitsbezorgers, en over overlast bij hun voorraadpunten.
,,Toch hebben gemeentes niet genoeg mogelijkheden dit te reguleren'', zegt Dirk Mulder van ING naar aanleiding van een artikel in het NRC over flitsbezorging, eerder deze week. ,,Dat komt omdat de darkstores van de flitsbezorgers tussen supermarkten en gewone winkels in vallen. Ze worden dark stores genoemd vanwege de vaak met zwart plastic afgeplakte ramen.''
''Flitsbezorgers verplaatsen zich naar industrieterreinen. Met deze laatste optie komt de belofte van 10 minuten bezorging wel te vervallen. En verdwijnt dus ook een belangrijk voordeel van deze dienstverlening''
'Overleg tussen flitsbezorgers, gemeentes en bewoners moet voor een oplossing zorgen'
Er zijn slechts twee mogelijkheden volgens de ING-expert. ,,Overleg tussen flitsbezorgers, gemeentes en bewoners moet voor een oplossing zorgen. Als tweede: flitsbezorgers verplaatsen zich naar industrieterreinen. Met deze laatste optie komt de belofte van 10 minuten bezorging wel te vervallen. En verdwijnt dus ook een belangrijk voordeel van deze dienstverlening. Dat roept de vraag op of flitsbezorging wel toekomst heeft.''
Mulder: ,,Toch zal er zeker iets van blijven hangen, omdat flitsbezorging goed past binnen onze gemakseconomie. Zoals in zoveel markten zal de grootste hier overblijven. Wat gemeenten ook doen, bij een blijvende populariteit zullen ook bestaande partijen inspringen op dit fenomeen. De samenwerking tussen Jumbo en Gorillas is hiervan een voorbeeld.''
Samenwerking tussen Jumbo en Gorillas in de Benelux
Klanten in de elf Nederlandse en twee Belgische steden waar Gorillas actief is kunnen die producten via de Gorillas-app bestellen en binnen tien minuten thuis laten bezorgen door een fietskoerier van het bedrijf.
Klanten van Jumbo in steden krijgen daarnaast de mogelijkheid om direct bij Jumbo bestelde boodschappen door Gorillas te laten bezorgen. Verder willen de bedrijven samen reclame maken en gebruikmaken van elkaars expertise. Mogelijk willen de twee ondernemingen ook samen locaties ontwikkelen. De supermarktketen geeft aan dat de samenwerking, die nog dit kwartaal van start gaat, in eerste instantie een looptijd van enkele jaren heeft.
Lees ook: Blokker gaat flitsbezorgen met fietskoeriers van Packaly