Nieuws Actueel

Waarom deze succesondernemer liever zen is dan dat hij winst maakt

Waalwijker Hugo Leijtens is geen doorsnee-ondernemer, schrijft het Brabants Dagblad. Donderdag gaat in de Tilburgse binnenstad Retailcoin van start, zijn digitaal spaarsysteem voor winkelklanten.

Ben Ackermans | Foto: Beeld Werkt 16 januari 2019

Hugo Leijtens Retailcoin

Aan ambitie geen gebrek bij de Waalwijker (39), die dit jaar voor zijn startup-bedrijf Digital MKB grote investeerders hoopt binnen te halen. Maar wie is hij? Een portret in vijf steekwoorden.

Nerd

Hij zette het pontificaal op z’n visitekaartje: ‘nerd’. Hugo Leijtens was dat al al toen hij als jongmens thuis in Waalwijk in en aan computers prutste. En dat is hij op z’n 39ste nog steeds. ,,Knutselen blijf ik altijd doen.” Los daarvan: hij bedoelt het als geuzennaam. ,,In de rest van de wereld ben je dan ‘top of the line’. Hier is het meer van ‘o ja, zo’n gast die niet kan voetballen’. Het zal wel. Het werkt ook ontwapenend.”

Carrière

Groot is het aantal stappen dat Leijtens - opgeleid in informatica - zette sinds hij bij het Waalwijkse bedrijf Ebrex de computers millenniumproef maakte. Van grote zelfstandige klussen voor Bavaria, Kappa en KPN rolde hij door naar een dienstverband bij Microsoft, eerst voor Nederland, later Europa. ,,Als je 27, 28 bent en dat mag doen, da’s gaaf natuurlijk. Maar is dat over tien jaar ook nog zo? Ik ben na drie jaar op de directeur personeelszaken afgestapt: ‘Als ik nou eens een jaartje ga kijken of ik iets anders wil?’”

Hij vloog naar China, de stad Chengdou. Elf miljoen mensen, tien Nederlanders toen. ,,Ik zat bij een gastgezin, in acht weken sprak ik redelijk Mandarijn. Ik had 15.000 euro meegenomen, huurde een huis en een kantoor. Ik wist dat ik een softwarebedrijf wilde hebben, zou wel kijken waar het schip strandde.”

Dat viel nogal mee. Hij stichtte het bedrijf Nexocial, piekte met het softwarepakket voor sociaal intranet WeConnect. ,,Stond ik daar ineens op de Zuidas bij ING te pitchen. Dat was mijn eerste klant. Twee ministeries en de provincie Gelderland volgden.” Gouden handel, maar ook een gekkenhuis. Hij vloog voortdurend tussen China en Europa op en neer. Uiteindelijk zou een Chinese investeerder de technologie achter WeConnect kopen. Een groot deel van de opbrengst schonk hij aan zijn broer. ,,Hij werkt in de zorg, heeft vier kinderen, hij kon het beter gebruiken.”

Spectaculair was in die tijd de introductie van de eerste, zelfgebouwde Windows-tablet: de NPad, die via 58 Nederlandse winkels in de markt werd gezet. ,,We haalden er het achtuurjournaal mee, alle deuren gingen open. Ik zat daar in de hardwarespeeltuin van de wereld, dat hielp.” Jammer wel dat Apple minder enthousiast was. Een Londens advocatenkantoor sommeerde Leijtens de naamvoering NPad ogenblikkelijk te staken. Hij ging de strijd niet aan: ,,Dat win je niet.”

Doen

Vanuit een kantoortje in de Tilburgse Spoorzone werkt Digital MKB met vier vaste en vijf flexibele medewerkers. Anders dan destijds in China. Op het hoogtepunt had Hugo Leijtens daar 35 man onder zich, met ook een klein kantoor in Hongkong en een ruimte in Amsterdam. En voordat hij in 2017 in Waalwijk met zijn bedrijf begon, was hij ruim twee jaar hoofd van de Europese afdeling digitale marketing van cameraproducent Nikon. Budget: 8,5 miljoen, aantal landen: 28, medewerkers: 52.

,,Leiding geven heb ik in de praktijk moeten leren. Ik kan nu beter teams vormen en mijn eigen emoties onder controle houden. Het groepsverband moet heel blijven. Ik kan wel vooruit rennen, maar als de rest niet kan volgen, heeft het geen impact.”

,,Er is voor een ondernemer altijd maar één manier: gewoon doen. Faal desnoods, laat de boel klappen, of boek succes. Als je het maar dóet. In China deed ik het met een salaris van driehonderd euro, en daar is geen vangnet. Daar leer je wel verkopen. Doe je dat niet, dan heb je honger.”

Zen

Zeven maanden verbleef hij in de Himalaya om op te laden. Back to basics: beetje op de motor rijden, huishouden doen, leren van boeddhistische monniken. ,,Zet een bloem op tafel en ga er een uur van genieten. Ik kan het nu wel, zen worden.” En rust vinden, thuis. Waar dan wel een dochter van bijna één ook aandacht opeist.

,,Mijn leven bestond altijd uit enen en nullen, ik zag de wereld redelijk zwart-wit. Ik ontdekte in de bergen de grijstinten, de subtiliteit. Een spelend meisje opende me de ogen. ‘Hoe kan het dat dit meisje, dat helemaal niets heeft, elke dag happy is?’ Sindsdien zie ik beter waar het leven om draait. Een goede graadmeter, ook in je werk, is: dóe je blij of bén je blij? Is het het eerste, ga dan weg.”

Geld

,,Ik denk dat ik een nuttige bijdrage lever aan de samenleving, door winkeliers te helpen hun klanten aan zich te binden.” Maar Retailcoin moet toch ook een winstpakker worden?

,,Als het gaat lopen zoals ik verwacht wordt Digital MKB een groot en rijk bedrijf. Tientallen miljoenen winst, dat is een realistisch vooruitzicht. Ik zou geen bedrijf beginnen als die kans er niet in zat. Maar de uitdaging is impact maken en daar succes mee hebben, niet mezelf verrijken. Geld maakt niet mijn dag.”