Iedereen die wel eens in Mexico is geweest, weet dat Mexicanen verzot zijn op hun lokale dranken. Tequila kennen we allemaal wel, al is dat vaak niet om de beste redenen. Mezcal wordt net als tequila van agave (een soort cactus) gemaakt, maar heeft een veel rokerige smaak. Te vergelijken met sommige Schotse whisky’s. Hoewel mezcal in ons land minder bekend is, lijkt daar de laatste jaren verandering in te komen.
Mezcalhype in Verenigde Staten
Vooral in de Verenigde Staten is een ware mezcalhype ontstaan. Bekende Amerikanen, zoals acteurs Aaron Paul en Bryan Cranston en basketballer Lebron James, zijn al succesvol eigenaar van een eigen mezcalmerk. En de markt is groeiende.
Pinchudo Mezcal wil 100.000 euro ophalen
Maaike Minderhout ziet daarom genoeg kansen om het eerste, ambachtelijk mezcalmerk van Nederland op te richten. Samen met compagnon David Reinhart is ze een crowdfundingcampagne gestart om hun droom waar te maken. Het target staat op 70.000 euro, maar het liefst haalt het duo een ton op.
In De Ondernemer Live legt Maaike uit dat mezcal vroeger in kleine hoeveelheden vooral in de dorpen op het platteland werd gedronken. ,,Daarna is het overgewaaid naar de stad. Vooral de laatste tien jaar is de populariteit van mezcal echt geëxplodeerd, waardoor ook industriele productie plaatsvindt. Daardoor is er veel meer concurrentie voor de ambachtelijke makers waarop wij ons richten. Hun productie is kostbaarder, maar ook smaakvoller.”
Een groot deel van het geld zal besteed worden om de makers te ondersteunen
Maaike Minderhout Pinchudo Mezcal
Maaike en David willen met de crowdfunding namelijk niet alleen hoge kwaliteit mezcal naar Nederland halen, ze willen ook de lokale bevolking steunen. ,,Een groot deel van het geld zal besteed worden om de makers te ondersteunen.” Zo wil Maaike een eigen label- en bottelfaciliteit bij de mezcalmaker opzetten, waardoor hij meer personeel kan aannemen. Hoe meer mezcal wordt verkocht, des te meer mezcalleveranciers gesteund kunnen worden.
Lees ook: Geen zout en citroen: hoe deze vrienden Nederland veroveren met échte tequila
Consument meenemen in het verhaal van mezcal
Als bevestiging dat Nederland klaar is voor mezcal, ziet het duo de opmars van de Mexicaanse keuken in bijvoorbeeld de randstad. In deze taqueria’s wordt al mezcal geschonken, om te nippen of in een cocktail. ,,Maar nog weinig mezcalmerken doen aan actieve marketing”, legt Maaike uit. ,,Wij willen dat anders doen, door ons meer te richten op evenementen, tastings en community’s. Dan kunnen we over de traditie vertellen, de consument meenemen in het verhaal en laten zien hoe je van mezcal kunt genieten.”
In Januari willen Maaike en David 3.000 flessen mezcal importeren. ,,Daar willen we in jaar van af zijn. Vervolgens willen we 5.000 flessen per jaar verkopen.” De prijs van een fles ambachtelijk mezcal van Pinchudo ligt tussen de 60 en 140 euro. High end, dus. ,,We richten ons op gastronomieliefhebbers, die een ontwikkeld smaakpalet hebben en van die diepe lagen in mezcal kunnen genieten.”
Over twee jaar is Pinchudo Mezcal een bekende speler in de Europese markt
Maaike Minderhout Pinchudo Mezcal
Aan ambitie schort het in ieder geval niet bij Maaike. Over 2 jaar? ,,Dan is Pinchudo Mezcal een bekende speler in de Europese markt. En liggen we bij exclusieve slijterijen en fine dingingrestaurants in Europa.”
Lees ook: Oer-Hollandse Bus Whisky richt pijlen op internationale markt: ‘Eerste dozen al naar China’
Bekijk hier de voorwaarden.