Aangeboden door Olympisch Stadion

Branded Content Innovatie

Schapen hoeden in het Olympisch Stadion: ‘Hier is alles mogelijk’

Het Olympisch Stadion is sinds 1928 het middelpunt van een rijke sportgeschiedenis. De Olympische Spelen, de legendarische wielerwedstrijden, koninklijke festiviteiten, muziek en natuurlijk voetbal. In het jaar 2000 werd het stadion feestelijk heropend als 'rijksmonument'. Tevens te huur voor ondernemers. „Deze locatie ademt heldendom. Hier ontdoet sport ondernemers van het maatkostuum.”

Crissy Mulder 23 november 2022

Amsterdam Stadionkwartier 2470 2445557 klein

Foto: Olympisch Stadion

Carla de Groot en Ellen van Haaren vormen de directie van het Olympisch Stadion. Zij blazen het rijksmonument nieuw leven in. Van Haaren: „Na een spannende periode, eind jaren negentig, werd vlak voor de geplande sloop van het gebouw, de status 'rijksmonument' toegekend. In rap tempo werd het stadion gerenoveerd. En nu maken jaarlijks duizenden bezoekers gebruik van het Olympisch Stadion en de diverse voorzieningen.”

In 2014 en 2018 toverde het team het zomerspelenstadion om tot ijsbaan voor het Nederlands- en wereldkampioenschap schaatsen. En in coronatijd werd de publieksprogrammering in twee weken tijd aangepast naar kleinschalige concerten in de buitenlucht. „Sindsdien weten wij dat in het Olympisch Stadion werkelijk alles mogelijk is.”

Subsidie? Nee bedankt

Iedereen denkt dat dit rijksmonument wel structureel gesubsidieerd wordt, maar niets is minder waar. „Dit stadion is zo ontzettend veelzijdig en kun je op zo veel verschillende manieren exploiteren. Daardoor zijn wij zeer goed in staat om voldoende geld te generen om dit stadion ook voor de volgende generaties in tact te houden.”

Carla de Groot (links) en Ellen van Haaren. Foto: Olympisch Stadion

Heldendom en historie

De Groot vult aan: „Wij programmeren in een mix van sport en evenementen, groot- en kleinschalig. Zo hosten we bijvoorbeeld de Amsterdamse Zomer en de TSC Amsterdam Marathon, maar bijvoorbeeld ook maatschappelijke activiteiten, zoals de Nationale Sportherdenking en schoolsportdagen. Daarnaast trainen atletiekvereniging Phanos en Team Para Atletiek hier dagelijks op olympische grond. Als je geluk hebt, loop je hier zo maar een wereldkampioen atletiek tegen het lijf. Tot slot verhuren wij onze zalen ook aan diverse bedrijven.”

“Deze locatie ademt heldendom en historie”

Carla de Groot, directie van het Olympisch Stadion

Waarom dat aantrekkelijk is voor die bedrijven? Vanwege de ambiance, meent De Groot. „Deze locatie ademt heldendom en historie. Dat voel je als je binnenkomt. Zelfs na 22 jaar, voel ik nog steeds hoe bijzonder deze plek is.”

Olympisch gevoel op je bedrijfsuitje

Volgens Van Haaren is dat ‘olympisch gevoel’ uniek in Nederland. „Wij exploiteren het enige Olympisch Stadion van Nederland. Een geweldige plek om je teambuilding- of heisessie te organiseren. Of je nou op zoek bent naar een locatie voor zes of 30.000 man, het Olympisch Stadion kan het aan. Zo ontvangen wij hier regelmatig medewerkers van de kantoren op de Zuidas. Elkaar écht leren kennen, tijdens een informeel potje voetbal, in het enige olympische stadion van Nederland. Dat doet iets met je.”

De Groot vult aan: „Steeds meer bedrijven zetten in op beleving en pure evenementen. Sport ontdoet ondernemers van het maatkostuum. Het brengt mensen terug naar wie ze écht zijn. Dat verbindt. Tel daarbij een olympisch gevoel op en je hebt een gouden netwerkgelegenheid.”

“Dit team hoedde schapen in het Olympisch Stadion: een onvergetelijke ervaring”

Jorrit Konings, oprichter van Konings + Partners

Schapen hoeden in het Olympisch Stadion

Dat snapt ook Jorrit Konings, oprichter van Konings + Partners: dé creatieve partner voor merken, organisaties en communities die zich bewegen in de wereld van topsport of die zich graag verbinden met topsport. „In de afgelopen drie jaar zochten wij regelmatig het Olympisch Stadion op. Deze locatie heeft een indrukwekkende historie op het gebied van sport. Die past ontzettend goed bij klanten zoals het olympisch team, Topsport Community, maar ook bij commerciële merken. Een event midden in het Olympisch Stadion, binnen of buiten, ademt de olympische gedachte. Dat is uniek en sterk aan deze plek.”

Konings wil zijn klanten blijvend verrassen. Dat lukt hem in samenwerking met het Olympisch Stadion. „Wij brengen graag verschillende werelden bij elkaar. Daarin zijn we de verbindende factor. Begin dit jaar zochten we naar een event en locatie voor een belangrijke klant van ons. We wilden eens wat anders, dus besloten we weg te blijven van een sportevent. Het concept? Schapen hoeden voor teambuilding. Absoluut origineel, maar ik miste toch iets. Deze organisatie heeft immers een achtergrond in de topsport. Daarom benaderde ik het Olympisch Stadion: ‘zeg, mogen wij komen schapen hoeden bij jullie?’. Het was even overleggen, maar uiteindelijk kregen wij het samen voor elkaar. Dit team hoedde schapen in het Olympisch Stadion. Een onvergetelijke ervaring.”

Tot slot nog een nieuwtje: onder het motto ‘niets is hier te gek’ lanceert het Olympisch Stadion in 2023 een eigen opnamestudio (medialab). Hier komt een wekelijks televisieprogramma, gericht op breedtesport en kunnen ondernemers mediatrainingen volgen en uitzendingen opnemen.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met het Olympisch Stadion.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws