Podcast Sleutel tot Succes
'Laatst vroeg iemand: wat is je functie? Mijn functie... Ik ben Bas Smit. Ik sta de hele dag aan'
Bas Smit. Multi-ondernemer. Samen met zijn vrouw Nicolette van Dam heeft hij tientallen, de meest uiteenlopende bedrijven op zijn naam staan. En hij ís zijn eigen merk. ,,Laatst vroeg iemand: wat is je functie? Mijn functie... Ik ben Bas Smit. Ik sta de hele dag aan."
Te beluisteren via jouw favoriete podcastkanaal!
![]() | ![]() | ![]() |
De woorden 'leuk' en 'plezier' vallen vaak in deze podcast. Kan eigenlijk ook niet anders, als je weet dat dit als het ware synoniemen zijn voor het leven van Bas Smit. Oók voor zijn 'werkende leven' trouwens, want zoals hij het in deze aflevering van Sleutel tot Succes verwoordt: ,,In al onze business is belangrijk: is het leuk, ja, gaan we door, nee, stoppen we. Da's eigenlijk ook heel makkelijk".
Met wat begon als een leuk tijdverdrijf, is Bas Smit met intussen bijna 900.000 volgers op Instagram een Bekende Nederlander geworden. Eén en éen is zodoende twee. ,,We hebben online zelf een giga-bereik, bereiken elke week een paar miljoen mensen, hebben een drukkere winkel dan de hele Kalverstraat bij elkaar, dus waarom zouden we anderen inschakelen bij dat wat we zelf bedenken? Bovendien, ik doe het niet alleen, we hebben een geweldig team om ons heen."
Stap terug: Bas Smit zette als eerste volwassen Nederlandse man 'op z'n Amerikaans' in op personal branding via Instagram. Los van het intussen commerciële succes, is hij mogelijk nog trotser op 'dat juist mijn hoofd als goede doelen-merk wordt ingezet, dat mijn profielfoto staat voor positiviteit'. Van t-shirts tot tal van andere producten: het leverde meerdere goede doelen intussen meer dan een miljoen euro op.
,,Denk na over wat je zelf mist en je hebt een businesscase, zegt een goede vriend van ons, Richard Branson, altijd. En dat is ook zo"
Instagram dus, als ideale marketingkanaal. Voorbeeld: Nederland heeft alles. Midden in de coronacrisis bedacht, Bas en Nicolette gingen op ontdekkingsreis in eigen land, bezochten elke provincie - en dat werd een boek. In eigen beheer dus uitgegeven: het werd een nummer 1-bestseller met een verkoop van boven de 100.000.
Nog eentje. Praat of daad. Een gezelschapsspel, letterlijk thuis aan tafel bedacht met de kids, dus ook zelf op de markt gebracht en... er 450.000 van verkocht. ,,Met kerst en oud en nieuw was Praat of daad het meest gespeelde spel van Nederland, nog meer dan Mens-Erger-Je-Niet."
Wat dat betreft verwijst Bas Smit in de podcast naar een goede vriend, Richard Branson. ,,Denk na over wat je zelf mist en je hebt een businesscase, zegt hij altijd. En dat is ook zo."
Investeren in 24/7 flitsbezorger Zapp
Ook initiatieven als de compacte selfservice-automaat Junea waar binnenkort ook een gekoelde versie van komt en de Healthy Snackbox worden besproken, én zijn geloof in internationaal succes voor 24/7 flitsbezorger Zapp. ,,Tijden rondom thuisbezorging veranderen snel. Ik vind het zelf irritant als ik boodschappen bestel en ik moet morgen tussen 2 en 4 thuis zijn. Die gedachte is een gigantische markt aan het worden, de traditionele supermarkten springen er nu ook op in. De markt veranderd. We waren eerst blij dat alles bezorgd werd binnen een week, toen binnen twee dagen, toen kon het de volgende dag, wauw, en nu binnen paar minuten, dat is toch geweldig?"
"Laatst vroeg iemand: wat is je functie? Mijn functie... Ik ben Bas Smit. Ik sta de hele dag aan"
Samenwerking Bas Smit - Amazon
Samenwerken met Amazon, dat kwam voor velen als een verrassende move. In de podcast vertelt Bas Smit dat hij twee jaar bezig is geweest om dat voor elkaar te krijgen en ook over het waarom, de kansen die hij ziet om hun 'winkel' Smit & Co internationaal uit te breiden.
,,Laatst vroeg iemand: wat is je functie? Mijn functie... Ik ben Bas Smit. Ik sta de hele dag aan". Waar? ,,Op maandag ben ik op kantoor, zie ik de meeste mensen weer even, nemen we de week door en daarna kan het alle kanten op gaan." En welke 'kanten' dat zouden kunnen gaan worden, geeft Bas Smit ook prijs, in deze aflevering van de podcastserie Sleutel to Succes.
Bonusaflevering Sleutel tot Succes: Jitse Groen (Thuisbezorgd)
Onze podcastserie Sleutel tot Succes heeft inmiddels topnoteringen in de Topcast Top 40, op iTunes en Spotify; bij de iTunes Business-ranking staat Sleutel tot Succes op de eerste plaats.
Beluister de eerdere afleveringen via deze link, met Michiel Muller (Picnic), Taco Carlier (VanMoof), Henk-Jan Beltman (Tony's Chocolonely), Atilay Uslu (Corendon), Esther en Anne Vedder (Vedder&Vedder sieraden), Rob Schalker (A fish named Fred) en Jopie Geerts en Erik de Weerd (Girav).
En: we maken een bonusaflevering. Dinsdag 22 februari gaat Sleutel tot Succes met topondernemer Jitse Groen van Thuisbezorgd online.