De maatregel is nodig, zegt Mark Dijk van het Havenbedrijf Rotterdam, omdat bedrijven nauwelijks voorbereid zijn op het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie. Volgens onderzoek in opdracht van het ministerie van buitenlandse zaken heeft 18 procent van de ondernemers die zaken doen met Groot-Brittannië zich er tot nu toe mee bezig gehoud
Lees ook: MKB Nederland lanceert programma om ondernemers te helpen bij Brexit
Noodklok
Reden voor het Havenbedrijf en ook de douane en de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit om de noodklok te luiden. Over 198 dagen behoort het vrij verkeer van goederen en personen tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU tot het verleden. In plaats van twee formulieren zullen er dan waarschijnlijk negen nodig zijn, zegt Roel van ’t Veld, Brexit-coördinator bij de douane. Wie het papierwerk niet op orde heeft, komt de grens niet over.
600.000 trailers per jaar
Jaarlijks gaan zo’n 600.000 trailers heen en weer tussen Nederland en Engeland. Dit verkeer is ingericht op strakke schema’s, zegt directeur Annika Hult van ferrybedrijf Stena Line. ,,De lading van vrachtwagens die vanmiddag hier in Hoek van Holland aan boord gaan, moet morgenochtend in de Britse winkels liggen.’’
Files
Het controleren van een truck duurt nu anderhalve minuut. Na de Brexit kan dat volgens Hult oplopen naar twintig minuten of langer. Met files van dien. Transport en Logistiek Nederland (TLN) spoort z’n leden aan zich voor te bereiden op de Brexit, maar de brancheorganisatie zegt ook dat dit lastig is omdat nog veel onduidelijk is over de toekomstige douaneverplichtingen.