Podcast
Klanten zijn enquêtes beu: deze start-up biedt de oplossing
Wil je als bedrijf weten wat de klant van je vindt, dan moet je daarvoor vaak dure onderzoeksbureaus inschakelen die klanten bestoken met vragenlijsten. Ondernemers Ahmed Ali en Tim Smit vonden dat dit beter kon en richtten de start-up Moodus op. Ze vertellen erover in de wekelijkse podcast.

Bij zijn vorige baan als financieel manager in een ziekenhuis stuitte Ahmed Ali op een vraag die veel bedrijven zichzelf stellen: hoe meet je op een efficiënte manier de tevredenheid van de klant of cliënt? De tools die bedrijven daarbij ondersteunen vond hij beperkt: ze kwamen altijd neer op online vragenlijsten achteraf, die patiënten maar mondjesmaat invulden.
Enquêtemoeheid en AVG-wetgeving
Het concept van Moodus kwam voort uit het feit dat Ali een probleem signaleerde en daarmee een gat in de markt. Zijn idee om een zuil te bouwen waarop klanten meteen op de locatie zelf vragen kunnen beantwoorden, bleek namelijk ook interessant voor andere bedrijven. Samen met ontwerper Tim Smit ging Ali aan de slag en sinds 1,5 jaar zijn beiden fulltime bezig met Moodus.
Lees ook: Telecombedrijf Simpel groeit én kijkt vooruit naar tv en internet
Ali noemt Moodus de oplossing voor de ‘enquêtemoeheid’ van klanten: zij beantwoorden vier à vijf korte vragen op de zuil die doet denken aan het apparaat uit een speelhal. En daarmee halen ze meer data op dan met gewone vragenlijsten, zeker sinds de invoering van de AVG-wetgeving.
Snelheid en de juiste vragen
In 2018 plaatsten de ondernemers de eerste 40 zuilen bij opdrachtgevers en de verwachting is dat daar dit jaar 200 bijkomen. Een onderdeel van het succes: snelheid en de juiste vragen stellen. Wat voor vragen dat precies zijn, vertellen de ondernemers in de podcast.