Nieuws Marketing
Muziek op de menukaart

Café Het Muzieklokaal, dat afgelopen weekend in Utrecht zijn deuren opende, moet de brug slaan tussen muzikale nieuwsgierigen en klassieke muziek.
Wie het Muzieklokaal op de Bemuurde Weerd binnenloopt, zal goed moeten kijken en luisteren om het te onderscheiden van een doorsneekroeg. Grote groepen vrienden zitten te eten, terwijl er aan de bar speciaal bier gedronken wordt. De piano die midden in de ruimte staat is, afgezien van de muziek die zachtjes op de achtergrond klinkt, het enige dat verraadt dat het hier om een kroeg gaat waar enkel klassieke muziek gedraaid wordt.
Talitha Verheij (31), een van de twee oprichters, is sinds haar jeugd al helemaal weg van klassieke muziek. ,,Ik wilde ooit professioneel pianiste worden, maar door een blessure kon dat niet meer."
Toch wilde ze met de muziek bezig blijven, en in combinatie met de liefde voor de horeca van haar partner Sanne van Buuren (31) was het idee voor het Muzieklokaal geboren.
Crowdfunding"Maar zomaar naar de bank gaan voor een zak geld zagen we niet zitten." Ze zetten een crowdfunding op, waarbij ze in drie maanden 121.100 euro ontvingen van 217 geldschieters. ,,Daar zitten natuurlijk een hoop familieleden en vrienden bij, maar zo'n 70 procent van de investeerders kennen wij niet. Het sterkt ons in het idee dat er een markt is voor onze ideeën: een café waar mensen kunnen leren over en luisteren naar klassieke muziek."
Om deze behoefte te ondersteunen is er in het Muzieklokaal van alles te doen. Een 'muziekkaart' geeft aan welke cd's er in de grote kast aan de wand te vinden zijn. De cd's zijn te beluisteren, maar ook de te koop. "En voor wie dat niet genoeg vindt, is er twee keer in de week een live optreden," vertelt Talitha. "Op donderdag iemand van het conservatorium, op zondagmiddag een gekozen musicus." De akoestiek, die een belangrijke rol speelt, wordt geregeld door een handvol akoestische panelen aan het plafond. ,,We willen dat de muziek op zijn best is, maar dat gasten ook nog gewoon kunnen kletsen."