Podcast Aandachtstrekkers

Aandachtstrekkers over... aandacht trekken en aandacht vasthouden

Daar is 'ie dan: de podcastserie Aandachtstrekkers heet niet voor niets Aandachtstrekkers, dus eindelijk antwoord op de vraag: hoe trek jij op de juiste manier de aandacht bij je (potentiële) klant? Presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels inspireren en motiveren ondernemers in deze podcast met de do's, de dont's en bakken vol tips. Hebben wij je aandacht al getrokken? Ja? Luisteren!

Presentatie: Michel Ariëns en Patrick Wessels 25 oktober 2021

Het is de tiende aflevering van Aandachtstrekkers, maar nog steeds niet stelden gastheren Michel Ariëns en Patrick Wessels deze vragen: hoe trek je nu eigenlijk online de aandacht van je doelgroep als ondernemer en hoe houd je de aandacht vast? Ariëns valt direct met de deur in huis met behulp van een praktijksituatie. Belangrijk, zorg dat je jouw online advertentie, video of wat voor reclamevorm dan ook met liefde en zorg maakt. Want dan is de kans veel groter dat je de aandacht van de consument pakt en vasthoudt. ,,Ondernemers hebben helemaal nog niet door hoe ze aandacht moeten trekken. Ik vraag mij zelfs af of ze überhaupt weten hoe dat offline moet!"

,,Ik zie dat heel veel merken de straatverkoperstechniek gebruiken. Of die van de telemarketeer. Mensen die worden gebeld door een telemarketeer hangen meestal direct op''

Michel Ariëns, Aandachtstrekkers

Roep niet dat je een fantastisch product hebt en jouw bedrijf al veertig jaar bestaat

Patrick Wessels geeft een voorbeeld wat je als ondernemer niet moet roepen. Zeggen dat je een fantastisch product hebt, al veertig jaar bestaat als bedrijf en kwaliteit hoog in het vaandel hebt staan. ,,Op die manier ga je in ieder geval geen aandacht trekken'', waarschuwt de consumentenpsycholoog. ,,Bepaalde dingen vallen op. Als iets anders is dan de rest, trekt het de aandacht. Zet tien zwarte auto's naast elkaar plus een witte auto ernaast, dan weet ik wel naar welke auto jij kijkt. Niet naar al die zwarte auto's. Hoe mooi ze ook zijn. Kortom, begrijp in de basis hoe iets aandacht trekt en hoe mensen daarop reageren.''

,,Iemand die jou aandacht geeft, geeft eigenlijk zijn tijd. Hij geeft jou mental space. 'Jij wilt mij iets vertellen? Dan luister ik naar je''', aldus Ariëns. ,,Maar ik zie dat heel veel merken de straatverkoperstechniek gebruiken. Of die van de telemarketeer. Mensen die worden gebeld door een telemarketeer hangen meestal direct op en heel veel mensen willen geen krantenabonnement afnemen bij een straatverkoper.''

Lees ook: De sociale norm neerzetten of veranderen: de voordelen die het heeft voor jouw bedrijf

Haal inspiratie uit de 'Even Apeldoorn bellen'-campagne van Centraal Beheer

In deze feestelijke tiende podcast willen de presentatoren niet alleen maar vertellen hoe het niet moet, ze kijken graag naar hoe het wel moet. Of liever... Kan. Als voorbeeld haalt Ariëns de legendarische 'Even Appeldoorn bellen'-campagne van Centraal Beheer aan. ,,Supergrappig. Iedereen kent die reclame. Denk alleen al aan de liedjes uit die commercials. Zo'n corny jaren '80-liedje. De meeste mensen wisten niet eens dat het om verzekeringen ging. Maar het werkte wel. Het wekt een positief gevoel op.''

Wessels: ,,En er werd ook een actie aangehangen. De verzekeringsbranche staat natuurlijk niet bekend om de creativiteit als het gaat om dit soort uitingen. Dat doet Centraal Beheer wel met de grappige filmpjes de aandacht vasthouden en daarmee inspelen op de behoefte van de kijker, de consument.'' Wat jij er als ondernemer van kunt leren? Je hoort het in deze Aandachtstrekkers, net als andere praktijkvoorbeelden van de hosts.

Lees ook: Hoe zorg jij voor de juiste conversie? Dit kan je leren van boekingsplatforms

Maak een emotionele connectie met die consument

Net zo belangrijk - of misschien nog belangrijker als aandacht krijgen: hoe houd je de aandacht van de consument vast? Waar moet je aan denken en wat zijn de valkuilen? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je haarfijn uit. Tip van de sluier: ga niet direct voor het opzichtig een product of dienst willen verkopen. Dat doen zoveel bedrijven al. ,,Maak een emotionele connectie met die consument'', verklapt online marketingexpert Ariëns. Wessels vult het advies van zijn collega aan met nog enkele andere tips waar je wellicht niet direct aan denkt als ondernemer die online aandacht wil trekken en vasthouden.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm

AANDACHTSTREKKERS

In de podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog koppelen dat aan de psychologie van de klant. En adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen.

Via deze link kun je ook eerdere afleveringen beluisteren.

Aandacht trekken man magneet liggend

Illustratie: Shutterstock

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers.

Meld je voor 1 januari a.s. aan en maak kans op een van de vier Amac Giftcard t.w.v. 250 euro!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Kabinet Rutte III 2017
De Ondernemer

Oh Oh Den Haag: advies aan Rutte IV van ‘ministers’ Doets, Hersman en Schoor

Zou het of zou het toch niet? Een nieuw kabinet - waarschijnlijk Rutte IV - in december op het bordes, bijna een jaar nadat Rutte III demissionair werd en negen maanden sinds de verkiezingen halverwege maart. We gaan het zien de komende maand (of toch later). Maar wat als ondernemers de premier, ministers en staatssecretarissen mogen adviseren?

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Waarom grote bedrijven succesvoller kunnen zijn door zich te profileren als klein bedrijf

Wat is het voordeel van een heel groot of juist heel klein bedrijf? En hoe kun je daar slim mee spelen in je marketing? Je hoort in de dertiende aflevering van de podcastreeks Aandachtstrekkers dat er niks mis mee is je bedrijf kleiner of juist groter voor te doen dan het is. ,,Dat kun je best een beetje faken.”

Details
Gijs dalen meurs eyevestor seabass
De Ondernemer

Geen investeerders of crowdfunding, maar via sharefunding je bedrijf starten: hoe?

Misschien is er eigen kapitaal, haak je investeerders aan of start je crowdfunding om je bedrijf van de grond te krijgen. Maar er is ook sharefunding. Gijs Dalen Meurs van Eyevestor legt samen met sharefunders Barry van Ruiven (Seabass) en Cosmas Blaauw (SharePeople) uit hoe dat precies in z'n werk gaat.

Details
Zeeman winkel retail blauwgeel
De Ondernemer

Hoe Zeeman dankzij knalgele onderbroek de weg omhoog vond

Black Friday is niet zo lucratief voor retailers als gedacht. En bovendien, is die koopgekte nog wel houdbaar in een wereld waarin duurzaamheid steeds belangrijker wordt? Dat en meer onderwerpen - zoals Zeeman en z'n knalgele onderbroek - komen aan bod in de nieuwste aflevering van Geld Dichtbij. In de podcast bespreken AD-verslaggevers geldzaken en economische onderwerpen die je in je portemonnee voelt.

Details
De Ondernemer Podcasts
De Ondernemer

Geldzorgen? Tijdige ondersteuning voorkomt escalatie

Ervaar jij als ondernemer geldzorgen, bijvoorbeeld omdat je nu ook nog schulden, ontstaan tijdens corona, moet afbetalen? Wacht niet te lang, zoek hulp, voorkom erger en creëer nieuw perspectief. Dat is het devies van het landelijke gratis platform Geldfit. Ondernemer Ralph van Dam: ,,Als je door schulden in de stress zit, mis je inhoudelijke scherpte, inzicht en overzicht. Deskundige hulp van buiten brengt je verder.”

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Kun je als bedrijf succesvol zijn zonder online reviews?

Bestaat jouw onderneming over een jaar nog als je geen reviews verzamelt? Die vraag staat centraal in de twaalfde aflevering van podcastreeks Aandachtstrekkers. Veruit de meeste bedrijven hebben geen reviewstrategie en lopen daardoor achter de feiten aan. Terwijl een klantbeoordeling vragen (en krijgen) een kleine moeite is als je het slim aanpakt.

Details