Podcast Aandachtstrekkers

Hoe zorg jij voor de juiste conversie? Dit kan je leren van boekingsplatforms

Ze zitten weer klaar voor een nieuwe en inspirerende podcast: presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels. In aflevering 8 van Aandachtstrekkers draait het allemaal om platforms als Booking.com. Nog slechts één kamer beschikbaar? Snel boeken dus! Nou ja, dat hopen de aanbieders. En er zijn meer manieren de consument te beïnvloeden om hen maar vooral op die koop- of boekingsknop te laten drukken. Welke precies? Luisteren is ook dit keer weer het advies.

Presentatie: Michel Ariëns en Patrick Wessels 11 oktober 2021

Je kent het zelf waarschijnlijk ook: dat moment dat je op een platform als Booking.com op zoek bent naar dat juiste romantische hotelletje in de binnenstad van Parijs. En ja hoor: voor een acceptabele prijs zie je daar de kamer van je dromen, in hartje Marais. Alleen jammer van dat wat krappe bed. Maar wacht, er is nog slechts één plek beschikbaar juist in het weekend dat je de Franse hoofdstad wil bezoeken. Dus ondanks de twijfel toch maar boeken? Voordat je het weet grijp je mis en weg is dat charmante hotel.

Boekingsplatformen zijn er beroemd en berucht om: mensen beïnvloeden door middel van urgentie. Nu of nooit. Klik of mis. Koop of krijg spijt. Online marketingexpert Michel Ariëns en consumentenpsycholoog Patrick Wessels duiken dieper in deze materie. Welke andere manieren van beïnvloeden zijn er en hoe houd je je klant loyaal aan jouw onderneming zonder ze weg te jagen met al te agressieve marketing?

''Het gaat uiteindelijk om de juiste mix. Weet wanneer je moet gaan voor de interactie en wanneer voor de urgentie, wissel de verschillende momenten gedurende het proces af''

Patrick Wessels, consumentenpsycholoog

Een warm welkom, advies en hulp en daarna: tijd voor die urgentie

Ariëns kreeg er recent weer mee te maken bij het kiezen en boeken van zijn huwelijksreizen. De subtiele en mindere subtiele manieren consumenten te verleiden toch vooral op bepaalde knoppen te drukken. Voor die 'let op: laatste kamer'-truc was de Aandachtstrekkers-host niet ontvankelijk. Maar toch, ook deze expert valt te verleiden, zo hoor je in deze aflevering. Hoe zit dat bij Wessels? Hij weet als consumentenpsycholoog precies hoe mensen worden verleid tot een boekingsproces.

Je hoort nog veel meer over succesvolle conversie-tools, de ene verstandiger om in te zetten dan de ander. ,,Ga voor advies. Denk als Booking.com: Ik ga jou helpen een volgende reisbestemming eenvoudig te vinden. Is die gewenste bestemming Portugal? Dan is het 'bingo' voor het platform en is het tijd voor die urgentie. Het gaat uiteindelijk om de juiste mix. Weet wanneer je moet gaan voor de interactie en wanneer voor de urgentie, wissel de verschillende momenten gedurende het proces af. Mensen moeten zich hoe dan ook prettig blijven voelen wanneer ze op een boekingsplatform zijn.''

Lees ook: Producten 'gratis' verkopen: wanneer opvallende acties werken

Imagoschade Booking.com rondom terugbetaling coronasteun

Wat volgens de Aandachtstrekkers de juiste hulpmiddelen zijn om consumenten te overtuigen toch vooral te kopen of te boeken, ze leggen het uit in deze achtste aflevering. Wat jij als ondernemer daarvan kunt leren? Druk op die playknop boven dit artikel. Dan hoor je later ook de mening van de hosts over de imagoschade die Booking.com eerder dit jaar opliep vanwege slechte pers over wel of niet terug te betalen coronasteun. Heeft het platform die schade enigszins weggepoetst en wat hadden ze (nog meer) kunnen doen? Tot slot: wat kan jij als ondernemer met de successen en misstappen van platforms als Booking.com? Luister en je weet het.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm

AANDACHTSTREKKERS

In de podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog koppelen dat aan de psychologie van de klant. En adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen.

Via deze link kun je ook eerdere afleveringen beluisteren.

Online reis boeken booking advies liggend

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details