Podcast Aandachtstrekkers

Hoe zorg jij voor de juiste conversie? Dit kan je leren van boekingsplatforms

Ze zitten weer klaar voor een nieuwe en inspirerende podcast: presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels. In aflevering 8 van Aandachtstrekkers draait het allemaal om platforms als Booking.com. Nog slechts één kamer beschikbaar? Snel boeken dus! Nou ja, dat hopen de aanbieders. En er zijn meer manieren de consument te beïnvloeden om hen maar vooral op die koop- of boekingsknop te laten drukken. Welke precies? Luisteren is ook dit keer weer het advies.

Presentatie: Michel Ariëns en Patrick Wessels 11 oktober 2021

Je kent het zelf waarschijnlijk ook: dat moment dat je op een platform als Booking.com op zoek bent naar dat juiste romantische hotelletje in de binnenstad van Parijs. En ja hoor: voor een acceptabele prijs zie je daar de kamer van je dromen, in hartje Marais. Alleen jammer van dat wat krappe bed. Maar wacht, er is nog slechts één plek beschikbaar juist in het weekend dat je de Franse hoofdstad wil bezoeken. Dus ondanks de twijfel toch maar boeken? Voordat je het weet grijp je mis en weg is dat charmante hotel.

Boekingsplatformen zijn er beroemd en berucht om: mensen beïnvloeden door middel van urgentie. Nu of nooit. Klik of mis. Koop of krijg spijt. Online marketingexpert Michel Ariëns en consumentenpsycholoog Patrick Wessels duiken dieper in deze materie. Welke andere manieren van beïnvloeden zijn er en hoe houd je je klant loyaal aan jouw onderneming zonder ze weg te jagen met al te agressieve marketing?

''Het gaat uiteindelijk om de juiste mix. Weet wanneer je moet gaan voor de interactie en wanneer voor de urgentie, wissel de verschillende momenten gedurende het proces af''

Patrick Wessels, consumentenpsycholoog

Een warm welkom, advies en hulp en daarna: tijd voor die urgentie

Ariëns kreeg er recent weer mee te maken bij het kiezen en boeken van zijn huwelijksreizen. De subtiele en mindere subtiele manieren consumenten te verleiden toch vooral op bepaalde knoppen te drukken. Voor die 'let op: laatste kamer'-truc was de Aandachtstrekkers-host niet ontvankelijk. Maar toch, ook deze expert valt te verleiden, zo hoor je in deze aflevering. Hoe zit dat bij Wessels? Hij weet als consumentenpsycholoog precies hoe mensen worden verleid tot een boekingsproces.

Je hoort nog veel meer over succesvolle conversie-tools, de ene verstandiger om in te zetten dan de ander. ,,Ga voor advies. Denk als Booking.com: Ik ga jou helpen een volgende reisbestemming eenvoudig te vinden. Is die gewenste bestemming Portugal? Dan is het 'bingo' voor het platform en is het tijd voor die urgentie. Het gaat uiteindelijk om de juiste mix. Weet wanneer je moet gaan voor de interactie en wanneer voor de urgentie, wissel de verschillende momenten gedurende het proces af. Mensen moeten zich hoe dan ook prettig blijven voelen wanneer ze op een boekingsplatform zijn.''

Lees ook: Producten 'gratis' verkopen: wanneer opvallende acties werken

Imagoschade Booking.com rondom terugbetaling coronasteun

Wat volgens de Aandachtstrekkers de juiste hulpmiddelen zijn om consumenten te overtuigen toch vooral te kopen of te boeken, ze leggen het uit in deze achtste aflevering. Wat jij als ondernemer daarvan kunt leren? Druk op die playknop boven dit artikel. Dan hoor je later ook de mening van de hosts over de imagoschade die Booking.com eerder dit jaar opliep vanwege slechte pers over wel of niet terug te betalen coronasteun. Heeft het platform die schade enigszins weggepoetst en wat hadden ze (nog meer) kunnen doen? Tot slot: wat kan jij als ondernemer met de successen en misstappen van platforms als Booking.com? Luister en je weet het.

AANDACHTSTREKKERS

In de podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog koppelen dat aan de psychologie van de klant. En adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen.

Via deze link kun je ook eerdere afleveringen beluisteren.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details