Podcast Aandachtstrekkers
Hoe zorg jij voor de juiste conversie? Dit kan je leren van boekingsplatforms
Ze zitten weer klaar voor een nieuwe en inspirerende podcast: presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels. In aflevering 8 van Aandachtstrekkers draait het allemaal om platforms als Booking.com. Nog slechts één kamer beschikbaar? Snel boeken dus! Nou ja, dat hopen de aanbieders. En er zijn meer manieren de consument te beïnvloeden om hen maar vooral op die koop- of boekingsknop te laten drukken. Welke precies? Luisteren is ook dit keer weer het advies.
Je kent het zelf waarschijnlijk ook: dat moment dat je op een platform als Booking.com op zoek bent naar dat juiste romantische hotelletje in de binnenstad van Parijs. En ja hoor: voor een acceptabele prijs zie je daar de kamer van je dromen, in hartje Marais. Alleen jammer van dat wat krappe bed. Maar wacht, er is nog slechts één plek beschikbaar juist in het weekend dat je de Franse hoofdstad wil bezoeken. Dus ondanks de twijfel toch maar boeken? Voordat je het weet grijp je mis en weg is dat charmante hotel.
Boekingsplatformen zijn er beroemd en berucht om: mensen beïnvloeden door middel van urgentie. Nu of nooit. Klik of mis. Koop of krijg spijt. Online marketingexpert Michel Ariëns en consumentenpsycholoog Patrick Wessels duiken dieper in deze materie. Welke andere manieren van beïnvloeden zijn er en hoe houd je je klant loyaal aan jouw onderneming zonder ze weg te jagen met al te agressieve marketing?
''Het gaat uiteindelijk om de juiste mix. Weet wanneer je moet gaan voor de interactie en wanneer voor de urgentie, wissel de verschillende momenten gedurende het proces af''
Een warm welkom, advies en hulp en daarna: tijd voor die urgentie
Ariëns kreeg er recent weer mee te maken bij het kiezen en boeken van zijn huwelijksreizen. De subtiele en mindere subtiele manieren consumenten te verleiden toch vooral op bepaalde knoppen te drukken. Voor die 'let op: laatste kamer'-truc was de Aandachtstrekkers-host niet ontvankelijk. Maar toch, ook deze expert valt te verleiden, zo hoor je in deze aflevering. Hoe zit dat bij Wessels? Hij weet als consumentenpsycholoog precies hoe mensen worden verleid tot een boekingsproces.
Je hoort nog veel meer over succesvolle conversie-tools, de ene verstandiger om in te zetten dan de ander. ,,Ga voor advies. Denk als Booking.com: Ik ga jou helpen een volgende reisbestemming eenvoudig te vinden. Is die gewenste bestemming Portugal? Dan is het 'bingo' voor het platform en is het tijd voor die urgentie. Het gaat uiteindelijk om de juiste mix. Weet wanneer je moet gaan voor de interactie en wanneer voor de urgentie, wissel de verschillende momenten gedurende het proces af. Mensen moeten zich hoe dan ook prettig blijven voelen wanneer ze op een boekingsplatform zijn.''
Lees ook: Producten 'gratis' verkopen: wanneer opvallende acties werken
Imagoschade Booking.com rondom terugbetaling coronasteun
Wat volgens de Aandachtstrekkers de juiste hulpmiddelen zijn om consumenten te overtuigen toch vooral te kopen of te boeken, ze leggen het uit in deze achtste aflevering. Wat jij als ondernemer daarvan kunt leren? Druk op die playknop boven dit artikel. Dan hoor je later ook de mening van de hosts over de imagoschade die Booking.com eerder dit jaar opliep vanwege slechte pers over wel of niet terug te betalen coronasteun. Heeft het platform die schade enigszins weggepoetst en wat hadden ze (nog meer) kunnen doen? Tot slot: wat kan jij als ondernemer met de successen en misstappen van platforms als Booking.com? Luister en je weet het.
AANDACHTSTREKKERS
In de podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog koppelen dat aan de psychologie van de klant. En adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen.
Via deze link kun je ook eerdere afleveringen beluisteren.