Podcast Aandachtstrekkers

Hoe zorg jij voor de juiste conversie? Dit kan je leren van boekingsplatforms

Ze zitten weer klaar voor een nieuwe en inspirerende podcast: presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels. In aflevering 8 van Aandachtstrekkers draait het allemaal om platforms als Booking.com. Nog slechts één kamer beschikbaar? Snel boeken dus! Nou ja, dat hopen de aanbieders. En er zijn meer manieren de consument te beïnvloeden om hen maar vooral op die koop- of boekingsknop te laten drukken. Welke precies? Luisteren is ook dit keer weer het advies.

Presentatie: Michel Ariëns en Patrick Wessels 11 oktober 2021

Je kent het zelf waarschijnlijk ook: dat moment dat je op een platform als Booking.com op zoek bent naar dat juiste romantische hotelletje in de binnenstad van Parijs. En ja hoor: voor een acceptabele prijs zie je daar de kamer van je dromen, in hartje Marais. Alleen jammer van dat wat krappe bed. Maar wacht, er is nog slechts één plek beschikbaar juist in het weekend dat je de Franse hoofdstad wil bezoeken. Dus ondanks de twijfel toch maar boeken? Voordat je het weet grijp je mis en weg is dat charmante hotel.

Boekingsplatformen zijn er beroemd en berucht om: mensen beïnvloeden door middel van urgentie. Nu of nooit. Klik of mis. Koop of krijg spijt. Online marketingexpert Michel Ariëns en consumentenpsycholoog Patrick Wessels duiken dieper in deze materie. Welke andere manieren van beïnvloeden zijn er en hoe houd je je klant loyaal aan jouw onderneming zonder ze weg te jagen met al te agressieve marketing?

''Het gaat uiteindelijk om de juiste mix. Weet wanneer je moet gaan voor de interactie en wanneer voor de urgentie, wissel de verschillende momenten gedurende het proces af''

Patrick Wessels, consumentenpsycholoog

Een warm welkom, advies en hulp en daarna: tijd voor die urgentie

Ariëns kreeg er recent weer mee te maken bij het kiezen en boeken van zijn huwelijksreizen. De subtiele en mindere subtiele manieren consumenten te verleiden toch vooral op bepaalde knoppen te drukken. Voor die 'let op: laatste kamer'-truc was de Aandachtstrekkers-host niet ontvankelijk. Maar toch, ook deze expert valt te verleiden, zo hoor je in deze aflevering. Hoe zit dat bij Wessels? Hij weet als consumentenpsycholoog precies hoe mensen worden verleid tot een boekingsproces.

Je hoort nog veel meer over succesvolle conversie-tools, de ene verstandiger om in te zetten dan de ander. ,,Ga voor advies. Denk als Booking.com: Ik ga jou helpen een volgende reisbestemming eenvoudig te vinden. Is die gewenste bestemming Portugal? Dan is het 'bingo' voor het platform en is het tijd voor die urgentie. Het gaat uiteindelijk om de juiste mix. Weet wanneer je moet gaan voor de interactie en wanneer voor de urgentie, wissel de verschillende momenten gedurende het proces af. Mensen moeten zich hoe dan ook prettig blijven voelen wanneer ze op een boekingsplatform zijn.''

Lees ook: Producten 'gratis' verkopen: wanneer opvallende acties werken

Imagoschade Booking.com rondom terugbetaling coronasteun

Wat volgens de Aandachtstrekkers de juiste hulpmiddelen zijn om consumenten te overtuigen toch vooral te kopen of te boeken, ze leggen het uit in deze achtste aflevering. Wat jij als ondernemer daarvan kunt leren? Druk op die playknop boven dit artikel. Dan hoor je later ook de mening van de hosts over de imagoschade die Booking.com eerder dit jaar opliep vanwege slechte pers over wel of niet terug te betalen coronasteun. Heeft het platform die schade enigszins weggepoetst en wat hadden ze (nog meer) kunnen doen? Tot slot: wat kan jij als ondernemer met de successen en misstappen van platforms als Booking.com? Luister en je weet het.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm

AANDACHTSTREKKERS

In de podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog koppelen dat aan de psychologie van de klant. En adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen.

Via deze link kun je ook eerdere afleveringen beluisteren.

Online reis boeken booking advies liggend

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers.

Meld je voor 1 januari a.s. aan en maak kans op een van de vier Amac Giftcard t.w.v. 250 euro!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe een Amsterdammer van Brabantsche Worstenbroodjes een keilekker succes maakt

Voor deze negende aflevering van De Zo Genaamde Podcast gaan we naar het verre zuiden. Nou ja, Noord-Brabant om precies te zijn. De provincie bekend om zijn nachten, het carnaval, steden als Eindhoven en Tilburg en... Het worstenbroodje. Presentator Floris Hülsmann ontvangt in zijn studio Remco Beekman van Brabantsche Worstenbroodjes. Keilekker! Maar die naam, val je als ondernemer wel genoeg op? Luister naar het inspirerende ondernemersverhaal en je weet het binnen een kwartier.

Details
Kabinet Rutte III 2017
De Ondernemer

Oh Oh Den Haag: advies aan Rutte IV van ‘ministers’ Doets, Hersman en Schoor

Zou het of zou het toch niet? Een nieuw kabinet - waarschijnlijk Rutte IV - in december op het bordes, bijna een jaar nadat Rutte III demissionair werd en negen maanden sinds de verkiezingen halverwege maart. We gaan het zien de komende maand (of toch later). Maar wat als ondernemers de premier, ministers en staatssecretarissen mogen adviseren?

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Waarom grote bedrijven succesvoller kunnen zijn door zich te profileren als klein bedrijf

Wat is het voordeel van een heel groot of juist heel klein bedrijf? En hoe kun je daar slim mee spelen in je marketing? Je hoort in de dertiende aflevering van de podcastreeks Aandachtstrekkers dat er niks mis mee is je bedrijf kleiner of juist groter voor te doen dan het is. ,,Dat kun je best een beetje faken.”

Details
Gijs dalen meurs eyevestor seabass
De Ondernemer

Geen investeerders of crowdfunding, maar via sharefunding je bedrijf starten: hoe?

Misschien is er eigen kapitaal, haak je investeerders aan of start je crowdfunding om je bedrijf van de grond te krijgen. Maar er is ook sharefunding. Gijs Dalen Meurs van Eyevestor legt samen met sharefunders Barry van Ruiven (Seabass) en Cosmas Blaauw (SharePeople) uit hoe dat precies in z'n werk gaat.

Details
Zeeman winkel retail blauwgeel
De Ondernemer

Hoe Zeeman dankzij knalgele onderbroek de weg omhoog vond

Black Friday is niet zo lucratief voor retailers als gedacht. En bovendien, is die koopgekte nog wel houdbaar in een wereld waarin duurzaamheid steeds belangrijker wordt? Dat en meer onderwerpen - zoals Zeeman en z'n knalgele onderbroek - komen aan bod in de nieuwste aflevering van Geld Dichtbij. In de podcast bespreken AD-verslaggevers geldzaken en economische onderwerpen die je in je portemonnee voelt.

Details
De Ondernemer Podcasts
De Ondernemer

Geldzorgen? Tijdige ondersteuning voorkomt escalatie

Ervaar jij als ondernemer geldzorgen, bijvoorbeeld omdat je nu ook nog schulden, ontstaan tijdens corona, moet afbetalen? Wacht niet te lang, zoek hulp, voorkom erger en creëer nieuw perspectief. Dat is het devies van het landelijke gratis platform Geldfit. Ondernemer Ralph van Dam: ,,Als je door schulden in de stress zit, mis je inhoudelijke scherpte, inzicht en overzicht. Deskundige hulp van buiten brengt je verder.”

Details